2015-05-14, 12:17
Medlem
Tja funderar på att börja kampsport men vet inte vilken. Boxning känns inte som ett alternativ då man antagligen kommer se ut som en grönsak i ansiktet efter några år? Undrar om nån kan rekommendera nån som man i regel inte förstör sitt yttre av. Slagssporter känns ju som att det kmr göra avtryck i ens utseende. Men kampsporter där man greppar som tex judo? Är det nåt som kan påverka en ändå? Känns som judo elr liknande sporter också ger grymt bra träning, det tränar alla muskler i hela kroppen?
Citera
2015-05-14, 12:21
Medlem
Ja, du kommer alltid oavsett kampsort löpa en risk för att skrapa ditt tryne. Men om du är så mån över ditt utseende är Judo ett bra val. Det är dessutom roligt och kräver top fysik på hög nivå.
Citera
2015-05-14, 12:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lustighet
Tja funderar på att börja kampsport men vet inte vilken. Boxning känns inte som ett alternativ då man antagligen kommer se ut som en grönsak i ansiktet efter några år? Undrar om nån kan rekommendera nån som man i regel inte förstör sitt yttre av. Slagssporter känns ju som att det kmr göra avtryck i ens utseende. Men kampsporter där man greppar som tex judo? Är det nåt som kan påverka en ändå? Känns som judo elr liknande sporter också ger grymt bra träning, det tränar alla muskler i hela kroppen?

Jag tyckte inte judo var lika hård träning som thaiboxning. Judo ger bra träning och finner de mer användbart som självförsvar då man inte vill slå ihjäl någon utan bara ha kontrollen.
Tänk på att man måste inte tävla eller så och förstöra ansiktet, man sparras inte direkt med slå sönder varandra de är bara för att träna.
Citera
2015-05-14, 14:09
Medlem
Taichi kanske passar för TS. Nä men du överdriver, så jävla sönderslagen blir du inte i synnerhet som nybörjare. Blomkålsöron går att förebygga.
Citera
2015-05-14, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av twigdoll
Jag tyckte inte judo var lika hård träning som thaiboxning. Judo ger bra träning och finner de mer användbart som självförsvar då man inte vill slå ihjäl någon utan bara ha kontrollen.
Tänk på att man måste inte tävla eller så och förstöra ansiktet, man sparras inte direkt med slå sönder varandra de är bara för att träna.

Visst är judo effektivt, men du måste kunna sparka och slå samt försvara dig mot detta. Att bara hålla fast funkar på pilsnerfilm men det där durewalltänket är förlegat. Om TS vill lära sig självförsvar MÅSTE han ta emot läder i ansiktet. Något annat finns inte.
Citera
2015-05-14, 15:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av impasto
Visst är judo effektivt, men du måste kunna sparka och slå samt försvara dig mot detta. Att bara hålla fast funkar på pilsnerfilm men det där durewalltänket är förlegat. Om TS vill lära sig självförsvar MÅSTE han ta emot läder i ansiktet. Något annat finns inte.

Vad jag menar så tycker jag judo varit mest effektivt för de jag råkat ut för, flesta fall har de varit ganska onödigt att sparka och slå någon, dem flesta har saknar god balans och blir inte så pigga på att fortsätta.

t.s efterfrågade inte direkt självförsvar nu utan de va mest kampsport, och tycker de är mycket skillnad på judo och thaiboxning så beror vad man gillar.
Citera
2015-05-14, 22:01
Medlem
Citat:

Jag tycker du bör testa båda och se vad du gillar mest. Jag har tränat både boxning och judo och älskar båda sporterna, fast dom är tämligen olika. Utöver vilken stil du gillar mest bör du förstås tänka på om klubben verkar trevlig, ligger nära hem/jobb/skola osv.

Jag tycker inte du behöver oroa dig så värst över utseendet oavsett vad du väljer ifall du inte vill gå all in och sikta på tävling på hög nivå etc. Överlag har jag fått värre skador i judo än boxning faktiskt, men i båda fallen rör det sig om lindriga saker. Någon stukning i judo mot något blått öga i boxning typ. Ifall du blir allvarligt skadad så är dock judo farligare. En bruten näsa fixar du lätt till, men ett söndervridet knä är mindre roligt. Muay Thai etc skulle jag gissa är jämförbart med boxning, och brottning eller MMA med judo. BJJ är kanske ditt säkraste val ifall du vill undvika skador till varje pris men ändå träna en seriös fullkontaktsport?

I termer av fys tycker jag nog boxning var lite bättre än judo, men dom tränar olika saker. Mer snabbhet, koordination och flås i boxning. Mer råstyrka, vighet och balans i judo. Beror kanske på vad du känner att du vill bli riktigt bra på i termer av fysisk kapacitet. Båda är överlag utmärkta.

Några i tråden var inne på självförsvar. Utan att vara någon slagskämpe så tror jag båda är bland det bästa man kan träna, men återigen på olika sätt. Boxning är nog den bästa kampsport du kan välja ifall du vill gå från slagpåse till duglig fighter på kortast möjliga tid. Det lär dig också försvar och mental beredskap mot den vanligaste attacken du lär träffa på, dvs rallarsvingar. Judo ger nog bättre finishing moves (tänk dig en uchi mata på asfalt...) och lär också ut mer mångsidigt försvar både i clinch, när du faller, och när du är på marken. Men inlärningströskeln är mycket högre. Du ska nog träna åtminstone till blått bälte (tar typ 2-3 år eller så) innan du kan använda kasten med säkerhet. Groundfighting går lite snabbare än så att få till ordentligt. Dock tycker jag du ska ha åtminstone någon slags grund i striking innan du går in för grappling ifall självförsvar är det primära. Annars blir det nog lätt att man får panik av den första rallarsvingen och aldrig lyckas gå in för något grepp eller kast.
Citera
2015-05-15, 01:10
Medlem
Några i tråden skrev att på nybörjarnivå kommer man inte få så mkt skador. Är det hjälm man har på sig då som motverkar detta i tex boxning?

Återkommer med svar på era inlägg senare, då jag ör sjukt trött bu.
Citera
2015-05-15, 07:29
Medlem
Citat:
Några i tråden skrev att på nybörjarnivå kommer man inte få så mkt skador. Är det hjälm man har på sig då som motverkar detta i tex boxning?

Återkommer med svar på era inlägg senare, då jag ör sjukt trött bu.

Det är inte hjälmen så mycket som det faktum att om du är nybörjare så kommer du primärt träna med andra nybörjare. Skulle du träna/sparra med en mer erfaren individ kommer denne sannolikt ta det lugnt eftersom du är nybörjare.
Jag har tränat olika former de senaste åtta åren, varav stående discipliner konstant (TaeKwon-Do, thaiboxning) och liggande till och från i totalt fyra av dessa (judo, ju-jutsu, SW). Massor av sparring men fortfarande inga bestående men eller ärr i utseendet. Jag har däremot knäckt ett o annat ben och har vissa nedsättningar i en del av dessa som en följd, två tår som inte går att böja riktigt längre tex. En gammal spricka i bröstbenet som jag känner av under bänkpress... Men som sagt, näsan är lika rak nu som då

Träningsmässigt rekommenderar jag alltid folk att kolla klubbar som finns i närheten, det är nog så segt emellanåt att ta sig till klubben. Man behöver inte öka utmaningen med för långa resvägar. Sen är det klokt att prova lite former så man vet man föredrar. Alla former ger bra träning men på olika vis. Jag gillar att dela upp min träning då jag får motivation av att ibland lägga mig o brottas en stund o sen passet därefter stå o sparkas.

För övrigt är det sällan sparringtvång, viktigt att påpeka. Man tränar efter sina egna förutsättningar o folk brukar respektera det.
Citera
2015-05-21, 03:06
Bannlyst
Ingen kampsport förstör utseendet om det byggs upp bra försvar (guard, fotarbete). Träna boxning är främst drygt på grund av fysen. Deras gäng tränas för massvis med ronder i tävling. Vill man inte tävla är det svårt att motivera en hel livstil bara för att överleva ett fyspass innan man ens börjar boxa. Själva sparringen är inga problem.
Citera
2015-05-21, 07:05
Avstängd
Lacerdas avatar
Judo är underskattat, med lite kombination med bjj så kommer jäveln som jiddrade bittert få ångra sig. Å andra sidan så är det inte något man vill syssla med inför åskådare
Men judo i varje fall är nog bästa valet om du inte vill fucka upp nyllet, kom att tänka på B.J Penns öron nu, han har väl cash så att han kan fixa till dom, haha!
Citera
2015-05-21, 07:28
Medlem
Efter brottning har BJJ visat sig vara den effektivaste kampsporten i MMA. De flesta slagsmål slutar på marken, och så fort det händer har du total kontroll om du kan BJJ.

Jean Jacques Machado sa en gång:

Citat:
"After the clinch, it doesn't matter what happens, one way or another, we're going to hit the ground, and we'll be in my world. The ground is my ocean, I'm the shark, and most people don't even know how to swim."

Och historia stödjer hans påstående.

I ditt fall bör detta vara mycket bra, då BJJ är mycket skonsamt för utseendet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in