Citat:
Ursprungligen postat av
Lustighet
Tja funderar på att börja kampsport men vet inte vilken. Boxning känns inte som ett alternativ då man antagligen kommer se ut som en grönsak i ansiktet efter några år? Undrar om nån kan rekommendera nån som man i regel inte förstör sitt yttre av. Slagssporter känns ju som att det kmr göra avtryck i ens utseende. Men kampsporter där man greppar som tex judo? Är det nåt som kan påverka en ändå? Känns som judo elr liknande sporter också ger grymt bra träning, det tränar alla muskler i hela kroppen?
Jag tycker du bör testa båda och se vad du gillar mest. Jag har tränat både boxning och judo och älskar båda sporterna, fast dom är tämligen olika. Utöver vilken stil du gillar mest bör du förstås tänka på om klubben verkar trevlig, ligger nära hem/jobb/skola osv.
Jag tycker inte du behöver oroa dig så värst över utseendet oavsett vad du väljer ifall du inte vill gå all in och sikta på tävling på hög nivå etc. Överlag har jag fått värre skador i judo än boxning faktiskt, men i båda fallen rör det sig om lindriga saker. Någon stukning i judo mot något blått öga i boxning typ. Ifall du blir allvarligt skadad så är dock judo farligare. En bruten näsa fixar du lätt till, men ett söndervridet knä är mindre roligt. Muay Thai etc skulle jag gissa är jämförbart med boxning, och brottning eller MMA med judo. BJJ är kanske ditt säkraste val ifall du vill undvika skador till varje pris men ändå träna en seriös fullkontaktsport?
I termer av fys tycker jag nog boxning var lite bättre än judo, men dom tränar olika saker. Mer snabbhet, koordination och flås i boxning. Mer råstyrka, vighet och balans i judo. Beror kanske på vad du känner att du vill bli riktigt bra på i termer av fysisk kapacitet. Båda är överlag utmärkta.
Några i tråden var inne på självförsvar. Utan att vara någon slagskämpe så tror jag båda är bland det bästa man kan träna, men återigen på olika sätt. Boxning är nog den bästa kampsport du kan välja ifall du vill gå från slagpåse till duglig fighter på kortast möjliga tid. Det lär dig också försvar och mental beredskap mot den vanligaste attacken du lär träffa på, dvs rallarsvingar. Judo ger nog bättre finishing moves (tänk dig en uchi mata på asfalt...) och lär också ut mer mångsidigt försvar både i clinch, när du faller, och när du är på marken. Men inlärningströskeln är mycket högre. Du ska nog träna åtminstone till blått bälte (tar typ 2-3 år eller så) innan du kan använda kasten med säkerhet. Groundfighting går lite snabbare än så att få till ordentligt. Dock tycker jag du ska ha åtminstone någon slags grund i striking innan du går in för grappling ifall självförsvar är det primära. Annars blir det nog lätt att man får panik av den första rallarsvingen och aldrig lyckas gå in för något grepp eller kast.