Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-05-21, 21:34
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rationalisering
Efter brottning har BJJ visat sig vara den effektivaste kampsporten i MMA. De flesta slagsmål slutar på marken, och så fort det händer har du total kontroll om du kan BJJ.

Jean Jacques Machado sa en gång:



Och historia stödjer hans påstående.

I ditt fall bör detta vara mycket bra, då BJJ är mycket skonsamt för utseendet.

Jag tror som sagt också att BJJ är ett bra val om man ska undvika skador. Iofs kanske blomkålsöron kan blir problem, det kan det bli vid all grappling om man går in hårt. Men inte värre än sned näsa vid boxning. Och båda går som sagt att fixa rätt snabbt.

Däremot tycker jag inte vi ska blanda ihop MMA med slagsmål. De flesta slagsmål (alltså utanför ringen) slutar inte på marken, det är en gammal myt som verkar ha uppstått från någon rapport från Los Angeles-polisen om hur många gånger gärningsmannen slutar på marken när polisen fängslar honom. Och givetvis har folk inom BJJ och grappling generellt spridit vidare missförståndet i form av ohederlig marknadsföring av den egna stilen.

För MMA ska man kunna grapplas riktigt bra, hellre lägga fler timmar där än på striking. För självförsvar hävdar jag dock det motsatta (om det nu var TS's mål) - börja med striking och komplettera med grappling, med argument enligt min post ovan.
Citera
2015-05-21, 22:17
  #14
Medlem
confused...s avatar
Med tanke på att det är själva kamp momentet i kampsport som förstör ens utseende.


Så ja, du kommer löpa risk för det i alla kampsporter värda att nämnas. Om det är bättre på att slåss samt självförsvar du är ute efter.


Grappling kampsporter har en tendens att förstöra utseendet mer än slag sporter likt boxning/thai-boxning osv.

Men ja, eftersom du uteslutigt även boxning så har du faktiskt uteslutigt alla kampsporter med seriös kamp träning. Vad du står kvar med är då lättare kampsporter där fullkontakt inte är tillåtet och att plocka poäng gäller eller eventuellt dans liknande former där själva konsten i rörelser är viktigare än själva kamp momentet.


Inget fel att träna såna "kamp"sporter, beror helt och hållet på vad man är ute efter och personligen tycker är roligt. Men du kommer inte bli bra på att slåss eller självförsvar om du väljer något som inte är fullkontakt där utseende riskerar att förstöras med tiden.


edit : Och med det sagt, på amatör/hobby nivå så är det liten risk att du får skador i ansiktet ifrån slag i så stort omfång att det förstör utseendet. Det är mer på seriösare nivå när/om du börjar tävla eller träna riktigt hårt.

På amatör/hobby nivå, även i fullkontakts kampsporter behöver du iprincip bara tänka på blomkålsöron.

Citat:
Ursprungligen postat av Lustighet
Några i tråden skrev att på nybörjarnivå kommer man inte få så mkt skador. Är det hjälm man har på sig då som motverkar detta i tex boxning?

Återkommer med svar på era inlägg senare, då jag ör sjukt trött bu.

Det är sant, dock så är man nybörjare just i början. Har du planer på att testa kampsport och inte att faktiskt träna så är det lite skitsamma vilken sport du väljer. Även i boxning kommer det sannolikt ta flera år före skador uppkommer. Om du inte har otur.

Blomkålsöron är det du borde vara mest orolig för faktiskt, det är den skada som är lättast att få när det gäller förstöra ansiktet. Och det får man i grappling sporter så som ju-jutsu, brottning osv.
__________________
Senast redigerad av confused... 2015-05-21 kl. 22:26.
Citera
2015-05-21, 22:23
  #15
Avstängd
En som endast tränat BJJ har begränsad träning i nedtagningar, då de börjar från knänivå. Därför vinner inte nödvändigtvis en utpräglad grappler i klinchen. Det är inte svårt att sänka någon som aldrig fått ett slag mot sig i träning. Att hänvisa till betalda fighters i UFC med förträning, enorm talang osv är helt irrelevant.

Ungefär lika vridet som att lyfta fram boxning på grund av Tyson eller Shotokan på grund av Machida.
Citera
2015-05-21, 22:27
  #16
Avstängd
heh tror inte det finns något sådant
Citera
2015-05-21, 22:31
  #17
Avstängd
Det är för den delen massvis med skador inom BJJ och risk för infektioner.
Citera
2015-05-23, 12:55
  #18
Medlem
confused...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spacetime.
Det är för den delen massvis med skador inom BJJ och risk för infektioner.

Inte som förstör ens utseende, blomkål öron är iprincip det enda att snacka om i bjj.

Det är inte skador, utan skador som förstör ens utseende som tråden handlar om.
Citera
2015-05-23, 15:41
  #19
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av confused...
blomkål öron är iprincip det enda att snacka om i bjj.

.

Räcker inte det?
Citera
2015-05-23, 17:15
  #20
Avstängd
Karate. Inga slag mot huvudet. Dock sparkar.

Blomkålsöron är väl det enda som sabbar utseende? Ärr i ansiktet kanske
Citera
2015-05-23, 19:51
  #21
Medlem
sp1rits avatar
Bara att använda öronbeskyddare i bjj så slipper man öronen. Får välja om man vill se tuff ut på träningen eller resten av vardagen.
Citera
2015-05-23, 22:59
  #22
Medlem
InnesIs avatar
Ska vi dessutom vara helt ärliga sabbar få sporter ditt utseende permanent om du bara tränar några pass i veckan. Ja, en boxare som tränar proffessionellt blir platt i ansiktet men väldigt få av alla utövare får bestående skador på det sättet. Tycker jag ser detsamma vad gäller BJJ. Visst förkommer det blomkålsöron men tränar du 3 gånger i veckan är det oftast inget stort problem. I all grappling går det dessutom att förhindra bara du nyttjar öronskydd.

Men är du så rädd om ditt utseende att du överväger att inte träna alls kanske du har fel prioriteringar? Tycker du att något är roligt ska du göra det. Jag anser att min BJJ-träning har gett mig mer än det tagit. Klart man kan gå runt och ha ont ibland och ibland har man en skön blåtira då något knä råkat komma åt men träningen har i allt väsentligt förbättrat mitt liv.

Så gå in på din lokala klubb och prova. Fortsätt sedan med det du tycker om att göra. Låt inte din fåfänga stoppa dig från att göra saker som är roliga. Då missar du mycket och får inget tillbaka.
Citera
2015-05-24, 01:14
  #23
Medlem
Iamthebatmans avatar
Jag ifrågasätter huruvida du är tillräckligt seriös med att börja i någon kampsport överhuvudtaget med en skitig frågeställning som den. Så jag vet inte varför jag ens slösar min tid med att svara. Fast i vilket fall:
Du kommer knappast att se ut som ett mongo efter några års boxningsträning på en vanlig klubb... Inte heller om du skull tävla lite.
Lovar.

Men i vilket fall:

Vill du inte ha snytingar så kan jag rekommendera BJJ & submission wrestling. Fantastiskt roliga och givande sporter!
Risken för blomkålsöron kontrar du då med att investera i ett blomkålsskydd.


Good luck pretty boy.
Citera
2015-05-24, 22:06
  #24
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Iamthebatman
Jag ifrågasätter huruvida du är tillräckligt seriös med att börja i någon kampsport överhuvudtaget med en skitig frågeställning som den. Så jag vet inte varför jag ens slösar min tid med att svara. Fast i vilket fall:
Du kommer knappast att se ut som ett mongo efter några års boxningsträning på en vanlig klubb... Inte heller om du skull tävla lite.
Lovar.

Men i vilket fall:

Vill du inte ha snytingar så kan jag rekommendera BJJ & submission wrestling. Fantastiskt roliga och givande sporter!
Risken för blomkålsöron kontrar du då med att investera i ett blomkålsskydd.


Good luck pretty boy.

Precis mina tankar. Är man så fåfäng är det nog en bättre ide att testa dans i stället.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback