2015-05-18, 23:48
  #5353
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wxUeHeKQ
Det du säger stämmer inte. Volatiliteten har ingen påverkan på mitt kapital när jag handlar terminer på margin. Volatiliteten urholkar inte värdet en termin som handlas genom belåning. Det är bara certifikat som urholkas av volatiliteten, då hävstången återställs mellan varje börsdag för dessa produkter.

Missade att läsa vilket derivat det handlade om. Hur som haver vet jag fortfarande inte om 50% av ens portföljvärde skall placeras i något som ytterst bygger på spekulation. Det bygger ju inte bara på att dollarn ska tuffa på, utan även att den svenska kronan ska hållas nere.
Citera
2015-05-19, 01:45
  #5354
Medlem
brachimajors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G0ldfing91006
kom igen lite tips nu

Har tyvärr ingen vidare koll på fonder, tycker personligen att det känns lite som lotteri med aktivt förvaltade fonder då ytterst få faktiskt slår index över tid, däremot kan jag dela med mig av ett par aktier jag tycker är intressanta.

Zalaris - norskt bolag som outsorcar HR, stabil bransch bra kassaflöde bra tillväxt.

Moberg pharma - Läkemedelsbolag som expanderar kraftigt, aktien har stigit en del sista tiden men har nog en del kvar att ge.

Starbreeze - Het just nu, gått från 8 kr till 18 kr senaste månaderna men har en del projekt på g med mycket god potential. Spekulativt men spännande.

Malmbergs elektriska - Grossist inom allt som har med el att göra. Hög direktavkastning, tillväxtpotential och framförallt attraktivt värderad just nu.

Bahnhof - Mitt favoritbolag, välskött, stabil tillväxt, konjunkturokänslig bransch, stabilast av dom jag listat.

Allt detta är alltså relativt små bolag som enligt mig passar bra i en tillväxtportfölj där man har hög tolerans för volatilitet,
Citera
2015-05-19, 09:37
  #5355
Medlem
knut_1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benziina
I dagsläget har jag enbart Ratos B & NGS samt 9 olika fonder.

Får man fråga varför just NGS?
Citera
2015-05-19, 21:12
  #5356
Medlem
Grandesporross avatar
Beijer Electronics ca 2% vikt

BillerudKorsnäs ca 5%

Fagerhult ca 4%

Investor B ca 2%

Lucara Diamond Corp. ca 47%

Mekonomen ca 22%

Nordea Bank ca 8%

Sandvik ca 3%

SEB A ca 3%

SSAB A ca 5%

Fick ett litet tillskott i kassan som jag köpte detta för i fredags.
Helt grön i aktier och tar gärna emot synpunkter. Hade tänkt att hålla i dom här till hösten / vintern om inget plötsligt händer det är inte mycket pengar vi pratar om.
Citera
2015-05-19, 21:16
  #5357
Medlem
hagsatras avatar
Indexfonder: 55 %
40 % länsförsäkringar global index
10 % länsförsäkringar europa index
5 % länsförsäkringar tillväxtmarknad index

Spekulationsaktier jag accepterar en hög risk med: 17.5 %
10 % Starbreeze
5 % Tesla
2.5 % övrigt

Säkra investeringar: 27.5 %
20 % spiltan räntefond
7.5 % högräntekonto som kan användas inom någon dag

Tankar? Sparar på lång sikt förutom mina säkra investeringar som ska kunnas plockas vid behov
Citera
2015-05-19, 21:36
  #5358
Medlem
Benziinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knut_1
Får man fråga varför just NGS?

För jag tror på NGS och begriper branchen.
Citera
2015-05-20, 16:55
  #5359
Medlem
knut_1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benziina
För jag tror på NGS och begriper branchen.

Ok. Har också dem som krydda i portföljen nämligen. Fr a en del av deras bolag förefaller framgångsrika; har att göra med något av dem i arbetslivet för egen del också. Lite brokigare är de måhända, men lägre värderade än exv Dedicare. Dessutom är det ju tal om listbyte till Nasdaq.
Citera
2015-05-20, 19:51
  #5360
Medlem
Ska månadsspara i 3-23 år:

25% Spiltan Aktiefond Investmentbolag
15% Länsförsäkringar Global Index
15% SPP Aktiefond USA
10% Swedbank Robur Indexfond Asien
5% Nordnet superfond Norge
5% Nordnet superfond Danmark
5% Nordnet superfond Finland
5% Avanza Zero
5% SPP Aktiefond Japan
5% Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Index
5% Länsförsäkringar Europa Index

20% ligger i gratisfonder, detta anser jag vara smart då jag antagligen sparar under en längre tid.
30% i Sverige då jag helt enkelt bor här, det blir bra med valuta osv.
Lagt till japan då den inte finns med i asien fonden.
Tillväxt marknad ger mycket asien och även lite mellanöstern, afrika och latinamerika (ca 22%).

Har jag valt bra val? Alla förvaltningsavgifter ligger på 0,20 eller gratis eftersom jag inte vill ha avgifter som tuggar på mina vinster. ( Dock ligger tillväxtmarknad index på 0,40 )

Säg till om jag har gjort något galet val.
Citera
2015-05-20, 19:55
  #5361
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lolzlo
Ska månadsspara i 3-23 år:

25% Spiltan Aktiefond Investmentbolag
15% Länsförsäkringar Global Index
15% SPP Aktiefond USA
10% Swedbank Robur Indexfond Asien
5% Nordnet superfond Norge
5% Nordnet superfond Danmark
5% Nordnet superfond Finland
5% Avanza Zero
5% SPP Aktiefond Japan
5% Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Index
5% Länsförsäkringar Europa Index

20% ligger i gratisfonder, detta anser jag vara smart då jag antagligen sparar under en längre tid.
30% i Sverige då jag helt enkelt bor här, det blir bra med valuta osv.
Lagt till japan då den inte finns med i asien fonden.
Tillväxt marknad ger mycket asien och även lite mellanöstern, afrika och latinamerika (ca 22%).

Har jag valt bra val? Alla förvaltningsavgifter ligger på 0,20 eller gratis eftersom jag inte vill ha avgifter som tuggar på mina vinster. ( Dock ligger tillväxtmarknad index på 0,40 )

Säg till om jag har gjort något galet val.

Behåll Spiltan men byt ut resten mot billig global indexfond. Du får samma resultat.
Citera
2015-05-20, 20:15
  #5362
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Behåll Spiltan men byt ut resten mot billig global indexfond. Du får samma resultat.

Alla de gratisfonder jag valt har slagit global index under 3 års sikt, och det utan avgift, eftersom jag sparar på en lång tidshorisont är det väl smart att låta dem vara kvar?
Citera
2015-05-20, 21:03
  #5363
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lolzlo
Alla de gratisfonder jag valt har slagit global index under 3 års sikt, och det utan avgift, eftersom jag sparar på en lång tidshorisont är det väl smart att låta dem vara kvar?

Ja
Citera
2015-05-20, 23:42
  #5364
Medlem
Jäkligt ny med aktier och fonder, men funderar iallafall på att börja månadsspara lite grann.
Tänkte investera i Swedbank robur indexfond Asien och Swedbank ny teknik.. Är det klokt att ha fler fonder eller räcker det med 2st? Har hört att avanza zero är gratis, kanske kan vara något för en nybörjare som mig? :P
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in