2015-05-20, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gefreiter
Yxor hit och yxor dit, Patrick Bateman hade också en yxa hemma och han bodde mitt på Manhattan.
Klockrent skrivet! Nu är den jävla diskussionen om yxan slut.

Hur går snacket på draggen idag, har ni fått veta något som inte har framkommit här eller i media?
Citera
2015-05-20, 13:51
Medlem
Bruce_Lees avatar
Detta är ju så tragiskt på så många sätt så jag vet inte var jag ska börja eller vem jag ska tycka mest synd om.
Att han har hamnat i ett psykosliknande tillstånd kan väl ett barn räkna ut? Så som jag tolkar det och vad gamla elever skrivit i tråden är ju inte detta något man har kunnat tänka sig i sina vildaste fantasier om honom. Han verkar ha varit en god, men något utanför, man som bara velat ha ett drägligt liv men som haft problem med spriten.
Nu är ju det svårt att räkna ut, men säkert minst var tionde svensk har alkoholproblem som är mer eller mindre kända för omgivningen och inte fan tror man att dom är kapabla till något sånt här bara för att de gillar sprit?

Vi som inte bor i Umeå och som inte vet hur den här bron och trottoaren exakt ser ut, kan någon förklara? Varför påstår vissa att det pekar på att han medvetet körde på dem?
Nu har jag varken bil, körkort eller kört rattfull, men när man gör det, är inte risken att man tappar kontrollen över ratten ganska stor då? Särskilt om något dyker upp på vägen.
Alltså, säg att scenariot är såhär:
B*nny är ute och kör, pruttfull och ska över den här bron som inte brukar ha så många gångtrafikanter. Rätt som det är så ser han tre personer gå längs bron och han börjar oroa sig över att han kommer köra på dem eftersom han säkert är medveten om att är ganska så berusad va och tänker för sig själv: "KÖR INTE PÅ DEM KÖR INTE PÅ DEM KÖR INTE PÅ DEM" och vad händer? Jo han tappar kontrollen och kör på dem.

Kanske är det till och med så att han valde att köra över den här bron just för att han vet att det brukar vara tomt på den? Nu som sagt bor jag inte i Umeå och vet inte hur det är där eller vart han skulle, men man kan ju oftast ta olika vägar till sitt resmål.

Att han dessutom stannar bilen tyder ju ganska mycket på att han inte planerade att köra på dem och det är en fruktansvärd anklagelse.

Som någon annan skrev, detta kan ju ha utlöst psykosen, eller så har något hänt innan. I alla fall så tror säkert B*nny när hans chef kommer att han ska bli av med jobbet som kanske är det sista han har kvar nu (nu spekulerar jag vilt) och tappar det helt.

Det är jättetragiskt och jag känner för alla de skadade men jag vill nog ändå påstå att B*nny är det största offret i den här soppan och detta är vad psykisk ohälsa kan leda till.
Citera
2015-05-20, 13:52
Medlem
Tydligen så hade en anhörig till läraren kontaktat psyket redan förra tisdagen innan påkörningen av ungdomarna

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20820176.ab
Citera
2015-05-20, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av possum
Bor du i villa i utkanten av stan så har nog de flesta en yxa i garaget. Bor du i lägenhet mitt i stan så är det nog ett fåtal som har dylika redskap hemma, oavsett vad vissa påstår. Antagligen hade karln en stuga eller var friluftsintresserad och använde yxan till detta.

Umeå är i storlek ungefär som Lund eller Norrköping men skillnaden är väl att det är nära till landsbygden. Det är 13 mil norrut till Skellefteå och lika långt söderut till Övik, däremellan är det mest skog och yxmän

Ja det verkar som det handlar om det, att mitt i stora staden Umeå är det ändå inte mer än ett par stenkast till vildmarken. Inga konstigheter då att äga en yxa. Om man har den i garaget eller så alltså..
Men väldigt konstigt att ha en i en lägenhet. Vad ska man ha den till där liksom.

Citat:
Ursprungligen postat av Yggdrasil-
Hyreshuset som brann ner till grunden i söndags morse ligger cirka 300 meter från B*nnys bostad och 500 meter från Tegsbron där ungdomarna blev påkörda i torsdags. Brandorsaken är inte känd och branden utreds som mordbrand. Obehagligt sammanträffande?

Bra fundering. Hoppas polisen har koll på var "Yx-B*nny" befann sig i söndags. Det var ju ungdomar som bodde där också. Knarkarungdomar dock, så troligare är väl att det har med det att göra, än att vår stjärna gjort en tre-i-rad.
Citera
2015-05-20, 13:59
Medlem
possums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bruce_Lee
Vi som inte bor i Umeå och som inte vet hur den här bron och trottoaren exakt ser ut, kan någon förklara? Varför påstår vissa att det pekar på att han medvetet körde på dem?

Kanske är det till och med så att han valde att köra över den här bron just för att han vet att det brukar vara tomt på den? Nu som sagt bor jag inte i Umeå och vet inte hur det är där eller vart han skulle, men man kan ju oftast ta olika vägar till sitt resmål.

Bron i fråga är fd E4-bron genom staden, dvs innan E4 drogs om till en ringled. Bron är fortfarande rätt hårt trafikerad och är ett populärt ställe för snuten att ha alkoholkontroll i anslutning till. Däremot brukar fotgängare inte använda sig av den då det finns en separat gång och cykelbro 100m uppströms. Gångbanan är inte skyddad av något räcke men trottoarkanten är rätt hög. Man måste alltså komma med bra fart och i rätt vinkel för att bilen ska "studsa upp" på gångbanan.

Den här bron är det: https://goo.gl/maps/JMUVT
Citera
2015-05-20, 14:20
Medlem
Salavat-Julayevs avatar
Det här har legat och pyrt i grabbens inre en tid, senaste dagarna brast det bara.
Kollega uttalar sig i Västerbottens Folkblad:

Citat:
– Stämningen på skolan är dämpad. Alla är väldigt tagna. Eleverna har visat mycket respekt och hänsyn, säger läraren, som arbetar på samma avdelning som den misstänkte gärningsmannen.
– Det här hade vi aldrig kunnat tro. Det här är en bra kille.
Läraren berättar att mannen gått igenom en personlig kris på senaste tiden. Mannens värld ska ha ”rasat samman”.

Offret för yxandet är sämre idag och hålls nedsövd efter operation, enligt samma tidning.
Citera
2015-05-20, 14:53
Medlem
Han har nästan haft ihjäl 4personer, vindrutan på bilen och taket är nästan mosade i botten han måste ha gasat på för att uppnå den effekten.

Hoppas de inte släpper ut han igen.
Citera
2015-05-20, 14:56
Medlem
Neromechas avatar
Synd att det hänt. Väldigt engagerad och engagerande historie- och samhällslärare. Mycket kunskap om Latinamerika. Ville verkligen ge eleverna bra erfarenheter.

G*ran på bryggeriet var för övrigt en av hans lärarkollegor *innan* han började jobba på Draggen. De delade ansvaret för en ny profil inom samhällsvetenskapliga inriktningen på sam-programmet på Östra.

Frågan är om det var B*nny som drog in G*ran på bryggeribranschen eller tvärtom.

Han var inte tydligt alkoholiserad för tio år sedan, utan gav ett väldigt skärpt intryck.

Han var dock en väldigt stark personlighet, tog ingen skit (i synnerhet inte från lärarkollegor eller rektorer), och var inte konflikträdd. Detta kan vara problematiskt i en sån kultur som Sverige är.

Hade också ganska starka vänsteråsikter, men lät dem inte påverka betygssättningen eller behandlingen av elever. Han bestraffade heller inte elever som misstänktes för "politiskt inkorrekta åsikter", utan skyddade dem. En hedervärd man under den tiden.
Senast redigerad av Neromecha 2015-05-20 kl. 15:01.
Citera
2015-05-20, 15:16
Medlem
MrFeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neromecha
Hade också ganska starka vänsteråsikter, men lät dem inte påverka betygssättningen eller behandlingen av elever. Han bestraffade heller inte elever som misstänktes för "politiskt inkorrekta åsikter", utan skyddade dem. En hedervärd man under den tiden.

Är du helt säker på det? Tagit ur en av hans FB-statusar

"Varför är alla så upprörda över att SD kom in i Riksdagen? Demokrati betyder folkstyre och ca 50% av av svenskarna tycker att vi har för stor invandring....Vi har ju en misslyckad integration i Rosengård, Bergsjön, Södertälje, Rinkeby, bränder, gängbildning, skottlossning och invandrare är överrpresentrade i dessa "aktiviteter" . Det är väl klart att SD får röster då övriga partier förnekar de problem som finns."
https://www.facebook.com/b*nny.nohren/posts/104247942971068
Citera
2015-05-20, 15:16
Medlem
Neromechas avatar
Kan dock också minnas att han redan för tio år sedan var cynisk och rätt uppgiven angående organisatoriska frågor på skolan. Förstod det som att han inte kom överens med vissa av rektorerna, och snart blev han förflyttad från Östra till Draggen.
Citera
2015-05-20, 15:20
Medlem
Neromechas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFeeder
Är du helt säker på det? Tagit ur en av hans FB-statusar

"Varför är alla så upprörda över att SD kom in i Riksdagen? Demokrati betyder folkstyre och ca 50% av av svenskarna tycker att vi har för stor invandring....Vi har ju en misslyckad integration i Rosengård, Bergsjön, Södertälje, Rinkeby, bränder, gängbildning, skottlossning och invandrare är överrpresentrade i dessa "aktiviteter" . Det är väl klart att SD får röster då övriga partier förnekar de problem som finns."
https://www.facebook.com/b*nny.nohren/posts/104247942971068

Jag är säker på det.

Han var öppen med samma åsikter också för tio år sen. Samtidigt var han positivt inställd till syndikalismen, emot kriget i Irak, starkt för Palestina och emot USA's sanktioner emot Kuba. Kan aldrig minnas att han var främlingsfientlig, utan han såg problemen med integrationen i skolan, men skyllde det aldrig på biologiska orsaker.

Skulle säga att han var vänster, men inte PK, och alltid utgick från kritiskt tänkande. Det finns sådana människor också, även fast de dessvärre blivit alltmer sällsynta.

Sedan ursäktar inget av det rattfylleriet, eller försöket till att bli en copycat på Jack Torrance. Ingenting.

Hoppas han får vård.
Citera
2015-05-20, 15:32
Medlem
Bästa kommentaren av honom på Fejjan var den 23 oktober 2011

Citat:
Lagade söndagsmiddag då jag till min glädje hittade matlagningskonjaken (som av någon anledning är gömd?) Tänkte att jag kan nog ta mig en hutt utan att det märks. Det blev tre små men upptäckt blev jag på en gång. "Det syns på ditt fåniga leende" - fick jag till svar. Ridå !

Helt uppenbart att han tycks ha problem med alkoholen ...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in