Citat:
Ursprungligen postat av
buranshe
Menar du att han hade thai-fru på riktigt? I rest my case
Vad tycker du förresten om påståendena i tråden, att i Umeå är det fullt normalt att ha en yxa hemma fast man bor mitt i stan?
Skulle ju knappast vara normalt i "fjollträsk" t ex, eller nån annanstans heller för den delen. Är ju en annan sak om man har en fritidsstuga och har redskap där. Men i lägenheten..! Vad exakt hade han tänkt använda den till där? Eller är Umeå så litet att man i princip är "ute på landet" fast man befinner sig mitt i stan?
Umeå är ju en ganska stor stad (med svenska mått mätt) och tillika en universitetsstad, men nog kan infödingarna vara lite knepiga ändå. Antar att det är för att många är blott första eller andra generationen stadsbor, och att det är viktigt att tänka på sina rötter. Således kan "alla" köra snöskoter och använda ett gevär, samt har en snusdosa i fickan och en bastu hemma. Och ja, även en yxa. Jag tror att många i Umeå fortfarande känner sig som landsbygds- eller rentav vildmarksbor, även om de växt upp i en ort som är ungefär lika lantlig och vild som Lund.
Det här är inget försök att smutskasta eller håna västerbottningar, liknande fenomen finns nog lite överallt. Lokala kulturella särdrag, utöver dialekter, är nog tydligare än man ofta tänker på. Exempelvis i mitt eget landskap Skåne, där "alla" (åtminstone utanför Malmö och Lund) har praktisk erfarenhet av potatisjordbruk, grisuppfödning eller hembränning (eller alla tre!), samt ömt vårdar minnet av snapphanarnas ädla upptåg.