2015-05-20, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wiseguy
Ambulansen ligger inte i samma kvarter, däremot brandstationen.
Ambulansstationen ligger på Ålidhem.

Fel av mig.
Citera
2015-05-20, 12:39
Medlem
Gabogibos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ree81
Men lol. Umeå är som vilken stad som helst. Finns ingen som helst anledning att äga yxa när man bor i central lägenhet, särskilt inte på Dragonfältet, som är lite finare moderna lägenheter.

Befogat eller ej, det är inte helt ovanligt. Jag själv hade massor av redskap hemma när jag bodde i Umeå, tillexempel en såg. En yxa är bra att ha när man ska ut och grilla.
Citera
2015-05-20, 12:59
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFeeder
Tvivlar starkt på att han körde på ungarna med mening
Föraren av bilen, en man i 55-årsåldern, körde vidare i 40 till 50 meter innan han stannade bilen och gick ut. Enligt vittnet verkade han ha chockats svårt av händelsen.
– Han grät och hade blod på händerna och glassplitter i knät, säger vittnet. (aftonbladet)

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20794190.ab

Fast varför skulle han styra bilen i riktning mot ungdomarna, köra upp på trottoaren och meja ned dem? Som nån skrev. Om det inte var avsiktligt, så hade de en extrem otur.

Att han gråter och är chockad betyder inte alls att det inte var avsiktligt. Han kanske grät och var helt galen redan när han satte sig i bilen. Vi vet inte vad som har föregått påkörningen. Varför var han full till att börja med? Brukade han köra bil full?

Det jag menar är att det kan ha hänt nåt som fått honom att agera helt galet. Vi pratar trots allt om en lärare som har försökt slå ihjäl sin rektor och chef med en köttyxa. Varför skulle en påkörning i fyllan leda till ett så absurt agerande? Är det inte rimligare att titta på vad som hänt och i vilket skick han var i redan före påkörningen? Och om det är som så att han hade spårat ur redan före påkörningen, så kan det nog finnas skäl att misstänka att den var avsiktlig.
Citera
2015-05-20, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ree81
Inkompetens av Umeåpolisen i så fall. Det var ett brott, men de tycks aldrig ha misstänkt att det var en medveten handling. De verkar inte ha frågat honom, utan bara släppt.
Det är inte polisen som tar beslut om att släppa honom fri, när ska folk faktiskt begripa att de inte begriper sig på saker och ting? Åklagare måste ta beslut om häktning senast före klockan 12 den tredje dagen efter ett anhållande.

Inte för att jag kan uttala mig om Umeåpolisens kompetens men vad för sorts belägg har du för att polisen inte ställt frågor? Tror du att de bara bjudit på saft och bullar? Det här incidenten kanske innebär nya rutiner också, det kanske inte är lämpligt att släppa ut helt labila människor. Kanske extremfallen (som det här) förflyttas för tvångsvård och uppsyn en tid?

Härmed avslutar jag mina försök att uppfostra min omgivning.
Citera
2015-05-20, 13:01
Medlem
Uncle Dukes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buranshe
Menar du att han hade thai-fru på riktigt? I rest my case

Vad tycker du förresten om påståendena i tråden, att i Umeå är det fullt normalt att ha en yxa hemma fast man bor mitt i stan?
Skulle ju knappast vara normalt i "fjollträsk" t ex, eller nån annanstans heller för den delen. Är ju en annan sak om man har en fritidsstuga och har redskap där. Men i lägenheten..! Vad exakt hade han tänkt använda den till där? Eller är Umeå så litet att man i princip är "ute på landet" fast man befinner sig mitt i stan?

Umeå är ju en ganska stor stad (med svenska mått mätt) och tillika en universitetsstad, men nog kan infödingarna vara lite knepiga ändå. Antar att det är för att många är blott första eller andra generationen stadsbor, och att det är viktigt att tänka på sina rötter. Således kan "alla" köra snöskoter och använda ett gevär, samt har en snusdosa i fickan och en bastu hemma. Och ja, även en yxa. Jag tror att många i Umeå fortfarande känner sig som landsbygds- eller rentav vildmarksbor, även om de växt upp i en ort som är ungefär lika lantlig och vild som Lund.
Det här är inget försök att smutskasta eller håna västerbottningar, liknande fenomen finns nog lite överallt. Lokala kulturella särdrag, utöver dialekter, är nog tydligare än man ofta tänker på. Exempelvis i mitt eget landskap Skåne, där "alla" (åtminstone utanför Malmö och Lund) har praktisk erfarenhet av potatisjordbruk, grisuppfödning eller hembränning (eller alla tre!), samt ömt vårdar minnet av snapphanarnas ädla upptåg.
Senast redigerad av Uncle Duke 2015-05-20 kl. 13:04.
Citera
2015-05-20, 13:03
Medlem
Absintists avatar
Han var min lärare i historia och samhällskunskap en gång i tiden, den tiden var han på Östra. Han var alltid en sarkastisk och inte helt positiv person, det mörka som drog ned honom i alkoholmissbruk har nog funnits där länge.
Citera
2015-05-20, 13:13
Medlem
Yggdrasil-s avatar
Hyreshuset som brann ner till grunden i söndags morse ligger cirka 300 meter från B*nnys bostad och 500 meter från Tegsbron där ungdomarna blev påkörda i torsdags. Brandorsaken är inte känd och branden utreds som mordbrand. Obehagligt sammanträffande?
Senast redigerad av Yggdrasil- 2015-05-20 kl. 13:15.
Citera
2015-05-20, 13:18
Medlem
Rektorn på Dragonskolan åkte hem till honom igår för att snacka betyg och liknande, och då gick han till attack med yxan.. Stackars kvinna och alla involverade. Och att han både har barn och fru (exfru) gör knappast hela situationen lättare.
Citera
2015-05-20, 13:18
Medlem
Citat:

Vad tycker du förresten om påståendena i tråden, att i Umeå är det fullt normalt att ha en yxa hemma fast man bor mitt i stan?
Skulle ju knappast vara normalt i "fjollträsk" t ex, eller nån annanstans heller för den delen. Är ju en annan sak om man har en fritidsstuga och har redskap där. Men i lägenheten..! Vad exakt hade han tänkt använda den till där? Eller är Umeå så litet att man i princip är "ute på landet" fast man befinner sig mitt i stan?

Jag bor ganska centralt och det tar mig ca 20 minuter med cykel att ta mig längst älven till trevliga skogsområden där man kan sitta med en liten eld och fiska i fred. Skulle inte säga att det direkt är något konstigt att ha yxa hemma här, om man gillar friluftsliv.
Citera
2015-05-20, 13:28
Medlem
Gefreiters avatar
Yxor hit och yxor dit, Patrick Bateman hade också en yxa hemma och han bodde mitt på Manhattan.

Hoppas rektorn klarar sig från permanenta skador, skallskador kan gå förbannat illa bara det träffar "rätt".
Citera
2015-05-20, 13:33
Medlem
possums avatar
Citat:

Bor du i villa i utkanten av stan så har nog de flesta en yxa i garaget. Bor du i lägenhet mitt i stan så är det nog ett fåtal som har dylika redskap hemma, oavsett vad vissa påstår. Antagligen hade karln en stuga eller var friluftsintresserad och använde yxan till detta.

Umeå är i storlek ungefär som Lund eller Norrköping men skillnaden är väl att det är nära till landsbygden. Det är 13 mil norrut till Skellefteå och lika långt söderut till Övik, däremellan är det mest skog och yxmän
Citera
2015-05-20, 13:34
Medlem
Absintists avatar
Vilket sabla tjat om att det skulle vara något konstigt med att ha en yxa i hemmet. Tror ni varenda kotte som köper yxa är någon vrickad potentiell mördare? Yxor är verktyg, inget annat. Hade ni tyckt det varit konstigt att han hade en cykelpump eller en kökskniv hemma om han nu använt det istället?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in