2015-05-19, 16:11
  #9325
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pobedarov
Jag skrev;



Skrev jag något om några val? Det är ju du som lägger orden i munnen på mig. Jag konstaterade bara att Ukraina skall ha full kontroll över sin gräns enligt avtalet.

Så här står det i Minsk II;



Eftersom du verkar ha problem med att förstå engelska skall jag bemöda mig en översättning.

Tillbakadragandet av samtliga beväpnade grupper, militär utrustning och frivilliga från ukrainskt territorium med hjälp av Organisationen för säkerhet och samarbete i Europa (OSSE). Alla illegala stridande skall avväpnas.

Har vi några frågor på det?

Inga ryska vapensystem eller frivilliga får finnas i Ukraina (varken från USA eller Ryssland).

Dessutom skall val hållas i Donetsk och Lugansk utifrån ukrainsk lagstiftning under 2015.

Med tanke på att DNR och LNR inom kort kommer hålla val för att sedan annekteras av Ryssland så kan man ju säga att ni mer eller mindre pissar på alla möjligheter till fred.


Du liksom jag vet mycket väl att om USA och Ryssland drar sig ur kommer Ukraina att krossa separatisterna på några månader precis som förra sommaren. Därför kommer aldrig Ryssland eller separatisterna att följa avtalet.
Idag finansieras Ukrainas krig mot Donbass av USA:s finansiella organisation IMF, utan dem skulle Ukraina inte kunna bedriva anfallskriget utan vara ekonomisk kaputt - så du har fel!

Så det stod inte något om några ryska trupper eller vapen i avtalet Minsk II - du hade alltså fel igen!
Dessutom
Du skrev "Källan är Minskavtalet där det tydligt står att kontroll över gränsen skall återlämnas till Ukraina och att inga ryska vapen, fordon eller frivilliga får passera."
För att Ukraina skall få börja få kontroll över gränsen krävs att man uppfyller sin del av avtalet, vilket man inte har gjort.

Om du tror att det finns främmande trupp i Donbass så fråga separatisterna och lyssna på deras svar, annars behöver du bevis för ditt svammel Torterade krigsfångar räknas inte som bevis utan är endast belägg på krigsförbrytelser av Kiev.

Avslutningvis det finns inga, vad jag vet ryska trupper eller ryskt militärt material i Donbass.
Bara så du vet om jag skänker något till dig och du tar emot gåvan så är det juridiskt sett din egendom. Om USA skänker Ukraina vapen så blir det i och med överlämnandet och accepterandet Ukrainskt militärt material. Detsamma förhållande gäller för de gåvor som separatisterna får, bara så du vet
__________________
Senast redigerad av fuckuto 2015-05-19 kl. 16:41.
2015-05-19, 16:13
  #9326
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fuckuto
Du kan titta igenom följande slide för ekonomiska fakta om Donbas ekonomiska betydelse för Ukraina. Till exempel år 2012 stod Donetsk för 21% och Luhansk för 6% av Ukrainas totala export etc.
Det vill säga minst en fjärdedel av Ukraians export kom från regionen.
Economy of the Donbas in Figures - German Advisory
http://www.beratergruppe-ukraine.de/download/TN/TN_04_2014_en.pdf?PHPSESSID=9179d51253f5275041d304 40e4b7c42d

Siffrorna är lägre än så. Men det spelar ingen roll. Regionerna skapade ett budgetunderskott netto kring en och en halv miljarder dollar varje år. Dom bidrog inte till Ukraina, utan de skapade konstant större och större skulder.
2015-05-19, 16:18
  #9327
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vedhuggare
Tack för länkarna. Notera att en fd statsminister uttalar sig, inte jag, som inte kan Ukrainas ekonomi. economonitor.com visar att några regioner i östra Ukraina genererar ett överskott, medan Azarov talar om sydöstra Ukraina. Han säger dock inte vilken tidsperiod han talar om. Numera är många gruvor nedlagda t.ex. Infrastrukturen har förfallit och industrierna har inte moderniserats. Ägarna har plockat ut pengar, istället för att investera, och energisubventionerna har hållit dem under armarna.

Det här är mycket intressant att reda ut. Innan jag började skriva på flashback, så hörde jag folk i Donbass och på Krim säga att de arbetade för Kiev och fick mycket lite tillbaka. Vanligt folk, inte ekonomer eller statistiker. Någon frivillig från västra Ukraina påpekade att folk i Donbass var urfattiga och jag tror han talade om folk på landsbygden. Har Ukraina en självständig pensionsfond eller betalas pensionerna åtminstone delvis via skattsedeln? Är en stor del av befolkningen numera pensionärer, som behöver extra stöd och läkarhjälp? Har demografin ändrats under senare år? Hur är det med arbetslösheten i Donbass och hur kostsam och när var den före inbördeskriget? Finns där många fattiga småjordbruk? Jag antar att du, med dina kontakter, är ekonom. Då vet du att ett aggregat kan behöva brytas ned i beståndsdelar för att bättre förstås. Att studera statistik över årtionden kan vara ett jättejobb och det har inte jag tid att göra och kanske inte du heller.

Under sovjettiden hade Ukraina mycket välutvecklade och viktiga industrier. Landet var prioriterat, men Azarov talar nog inte om gosplan-tiden (centralplaneringen).


Azarov är efterlyst av Interpol för mutbrott och maktmissbruk. Han gömmer sig i Ryssland.

Det känns som att de ekonomer jag citerade - speciellt Cohen som förordar att Ukraina ska ge upp Donbass - är både mer kompetenta och neutrala än azarov.
2015-05-19, 16:51
  #9328
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av putlerthesmall
Siffrorna är lägre än så. Men det spelar ingen roll. Regionerna skapade ett budgetunderskott netto kring en och en halv miljarder dollar varje år. Dom bidrog inte till Ukraina, utan de skapade konstant större och större skulder.
Sliden påstår detta på sidnummer 7 om det som du hävdar (festilat av mig):

"Often question nowadays: Are the oblasts Donetsk and Luhansk net financial contributors or net recipients?

To put it differently: Does the Donbas finance the central government (“Kyiv”) or is the opposite the truth?

Unfortunately, based on publicly available data, this interesting question cannot be answered; there is a lack of public data to provide a serious answer to this question

Consequently, any assertion in this respect should be treated with much care, since it is unclear how the results can be derived without the necessary data"
http://www.beratergruppe-ukraine.de/download/TN/TN_04_2014_en.pdf?PHPSESSID=9179d51253f5275041d304 40e4b7c42d
__________________
Senast redigerad av fuckuto 2015-05-19 kl. 16:56.
2015-05-19, 17:06
  #9329
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fuckuto
Du kan titta igenom följande slide för ekonomiska fakta om Donbas ekonomiska betydelse för Ukraina. Till exempel år 2012 stod Donetsk för 21% och Luhansk för 6% av Ukrainas totala export etc.
Det vill säga minst en fjärdedel av Ukraians export kom från regionen.
Economy of the Donbas in Figures - German Advisory
http://www.beratergruppe-ukraine.de/download/TN/TN_04_2014_en.pdf?PHPSESSID=9179d51253f5275041d304 40e4b7c42d

Tack för länken, den är viktig. Du är mycket duktig på att söka intressant information. Den som läser artikeln får en balanserad bild av den ekonomiska situationen i Donbass och det var det jag efterlyste.
2015-05-19, 17:22
  #9330
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av putlerthesmall
Azarov är efterlyst av Interpol för mutbrott och maktmissbruk. Han gömmer sig i Ryssland.

Det känns som att de ekonomer jag citerade - speciellt Cohen som förordar att Ukraina ska ge upp Donbass - är både mer kompetenta och neutrala än azarov.

Ja, Azarov är efterlýst av Kiev-juntan, det är sant, och jag vet inte vad som ligger bakom. Kanske han var korrupt, som så många andra ukrainska politiker, kanske han är efterlyst av politiska skäl.

Ursäkta, men annars var ditt svar ungefär som "god dag yxskaft". Såg du den länk fuckuto postade? Cohen lyssnar jag på, men det han säger är ju en helt annan sak.

Förresten, du har träffat Carl Bildt och det har jag också. Våra blickar möttes och vi tyckte inte om varandra. Carls första prioritet är Carl, sedan hans ekonomi och allra sist landets bästa. Jag litar inte på honom.
2015-05-19, 17:56
  #9331
Medlem
[quote=vedhuggare|53397043]Tack för länkarna. Notera att en fd statsminister uttalar sig, inte jag, som inte kan Ukrainas ekonomi. economonitor.com visar att några regioner i östra Ukraina genererar ett överskott, medan Azarov talar om sydöstra Ukraina. Han säger dock inte vilken tidsperiod han talar om. Numera är många gruvor nedlagda t.ex. Infrastrukturen har förfallit och industrierna har inte moderniserats. Ägarna har plockat ut pengar, istället för att investera, och energisubventionerna har hållit dem under armarna.

Det här är mycket intressant att reda ut. Innan jag började skriva på flashback, så hörde jag folk i Donbass och på Krim säga att de arbetade för Kiev och fick mycket lite tillbaka. Vanligt folk, inte ekonomer eller statistiker. Någon frivillig från västra Ukraina påpekade att folk i Donbass var urfattiga och jag tror han talade om folk på landsbygden. Har Ukraina en självständig pensionsfond eller betalas pensionerna åtminstone delvis via skattsedeln? Är en stor del av befolkningen numera pensionärer, som behöver extra stöd och läkarhjälp? Har demografin ändrats under senare år? Hur är det med arbetslösheten i Donbass och hur kostsam och när var den före inbördeskriget? Finns där många fattiga småjordbruk? Jag antar att du, med dina kontakter, är ekonom. Då vet du att ett aggregat kan behöva brytas ned i beståndsdelar för att bättre förstås. Att studera statistik över årtionden kan vara ett jättejobb och det har inte jag tid att göra och kanske inte du heller.

Under sovjettiden hade Ukraina mycket välutvecklade och viktiga industrier. Landet var prioriterat, men Azarov talar nog inte om gosplan-tiden (centralplaneringen).[/QUOTE]
Om Ukraina var välutvecklat under Sovjetstyret hur såg då resten av det sönderfallande imperiet ut? Ukraina var ju de fakto fattigt och erhöll bistånd från många västliga välgrenhetsorganisationer. Även Ryssland var/är ju fattigt mätt enlig västlig måttstock. Rysk Utsugning av Ukrainas egna råvaror och livsmedel har hämmat Ukrainas väg mot välstånd. Verkligheten överträffar alltid rysk dikt och f-rbannad lögn.
2015-05-19, 18:24
  #9332
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vedhuggare
Ja, Azarov är efterlýst av Kiev-juntan, det är sant, och jag vet inte vad som ligger bakom. Kanske han var korrupt, som så många andra ukrainska politiker, kanske han är efterlyst av politiska skäl.

Ursäkta, men annars var ditt svar ungefär som "god dag yxskaft". Såg du den länk fuckuto postade? Cohen lyssnar jag på, men det han säger är ju en helt annan sak.

Förresten, du har träffat Carl Bildt och det har jag också. Våra blickar möttes och vi tyckte inte om varandra. Carls första prioritet är Carl, sedan hans ekonomi och allra sist landets bästa. Jag litar inte på honom.

Han är inte bara kriminell, utan en lögnare också. Den länk fuckuto postade säger att en tysk utredning inte kan uttala sig om subventionerna då de saknar adekvat statistik. Andra utredningar och publikationer talar alla samma språk (dock var det inte $1,5 miljarder per år, utan per halvår, då jag slarvläste). Däremot säger fuckutos länkade utredning att bidraget till BNP var i proportion till befolkningsstorleken för Donbass. Den kriminella Azarov svamlade om lejonparten...

Jag är inget fan av Carl Bildt. Men hans engagemang för Ukraina känns äkta... till skillnad från många andras distanserade och avlönade hyperboler.

PS. Radan förbereder en default nu... Att du inte huggit på det ännu?
2015-05-19, 18:44
  #9333
Medlem
https://mobile.twitter.com/WBStevens/status/600683281202466816


Sputnik news, vedhuggares favoritmedia, avslöjas som lögnare. Igen. USA är inte beredda att ha någon som helst finansiell dialog med Ryssland just nu.
2015-05-19, 19:02
  #9334
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av putlerthesmall
https://mobile.twitter.com/WBStevens/status/600683281202466816
Sputnik news, vedhuggares favoritmedia, avslöjas som lögnare. Igen. USA är inte beredda att ha någon som helst finansiell dialog med Ryssland just nu.
Det står "“[My] colleagues said that they would be happy to renew full-fledged financial dialogue that was seen before on various levels,” Storchak added.
http://sputniknews.com/business/20150514/1022127407.html#ixzz3abY9sQmU
Är det inte så att Stevens ljuger?
2015-05-19, 21:01
  #9335
Medlem
birgerkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vedhuggare
Ja, Azarov är efterlýst av Kiev-juntan, det är sant, och jag vet inte vad som ligger bakom. Kanske han var korrupt, som så många andra ukrainska politiker, kanske han är efterlyst av politiska skäl.


Som fd skatteminister har Azarov fått åtskilliga väskor fulla med kontanter i mutor för att företag ska slippa revison och skatt... Detta är Ukrainas allra mest korrupta person typ... Azarov ÄR maffia med specialitet utpressning, förskingring och penningvätt. Som premiärminister har han suttit med fingrarna i alla syltburkar, liksom Yanukovych. Azarov familjen (också fru och son) liksom bröderna Klujev hade kopplingar till speciellt till Österrike och det har publicerats flera gånger hur penningtvätt skett dit. Azarov åkte först till Österrike när han avgick (alltså nån dag innan Yanukovych själv avvek till Ryssland). - Jagad dit av "fascister" eller? Sedan åkte han förstås snabbt till Ryssland. Skojigt var att familjen Azarov ägde ett förlag i Österrike som publicerade diverse lyx och glamour livsstils veckotidningar apropå hans offentliga blygsamma "socialistiska" åsikter.

http://pepmap.z.ntaxa.com/#!9ab7821800005fce8ba11925fa829364=Mykola Azarov-en
http://yanukovich.info/dr-reinhard-proksch/
http://www.bloomberg.com/news/articles/2014-04-15/austria-probes-azarov-son-other-ukrainians-on-money-laundering

Azarov som premiärminister vägrade han provokativt att prata ukrainska i parlamentet, förmodligen för att han inte kunde det. Han är född i Ryssland och läste i Moskva, flyttade sen till Donetsk. Tyvärr är han urtypen för sådana Donbass kriminella som lurar den egna befolkningen medan han skyller på Kyiv"junta" och allt annat. Naturligtvis har han fina "socialistiska" åsikter...

http://en.wikipedia.org/wiki/Mykola_Azarov

Interpol efterlyser inte av politiska skäl. Ukrainska myndigheter måste visa upp att de har ett case först. Och vad gäller förskingring och penningtvätt finns det gott om bevis.
http://www.interpol.int/notice/search/wanted/2014-40791
__________________
Senast redigerad av birgerkungen 2015-05-19 kl. 21:35.
2015-05-19, 21:38
  #9336
Medlem
bernad_laws avatar
Novaya Gazeta har en ny artikel om de tillfångatagna ryska soldaterna, där det även finns intervjumaterial:

http://www.novayagazeta.ru/politics/68476.html

Det här kommer inte Putin kunna ljuga sig ur, så nu kommer någon få ta smällen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in