2015-05-19, 16:16
Medlem
Segermarschens avatar
Ja, jag håller med.

Se Letter and spirit of the law.

Syftet med 0.06 är uppenbarligen att få bort inlägg som enbart handlar om moderatoråtgärder. Dessa inlägg är irriterande och ingen vill läsa om dina jävla varningar och OT-inlägg som tagits bort. Det är ``spirit of the law'' för 0.06.

Men 0.06 har blivit paragrafrytteri. Om man skriver ett välskrivet och relevant inlägg på 5000 tecken varav en parentes flyktigt nämner en moderatoråtgärd, då raderas inlägget. Ett sånt inlägg är inte störande. Modereringen är i det fallet mer störande för diskussionen är inlägget som raderas. Det är ``letter of the law'' som följs övernitiskt.

Citat:
Dags att se över och påminnas om vad Flashback är, representerar och behöver, månne?
Eller kanske bara ta bort 0.06. Att kommentera en moderatoråtgärd i en tråd är hur som helst off-topic oavsett vilken tråd det gäller utanför metaforumet.
Citera
2015-05-19, 18:50
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Segermarschen
Ja, jag håller med.

Se Letter and spirit of the law.

Syftet med 0.06 är uppenbarligen att få bort inlägg som enbart handlar om moderatoråtgärder. Dessa inlägg är irriterande och ingen vill läsa om dina jävla varningar och OT-inlägg som tagits bort. Det är ``spirit of the law'' för 0.06.

Men 0.06 har blivit paragrafrytteri. Om man skriver ett välskrivet och relevant inlägg på 5000 tecken varav en parentes flyktigt nämner en moderatoråtgärd, då raderas inlägget. Ett sånt inlägg är inte störande. Modereringen är i det fallet mer störande för diskussionen är inlägget som raderas. Det är ``letter of the law'' som följs övernitiskt.

Eller kanske bara ta bort 0.06. Att kommentera en moderatoråtgärd i en tråd är hur som helst off-topic oavsett vilken tråd det gäller utanför metaforumet.
Vad är "the spirit of law 0.06" enligt dig? För enligt den som skrev reglerna, vår kära överhet admin, så är den att du ska ge fan i att diskutera moderatorsåtgärder i en vanlig tråd. Det finns ingen lista om att det räcker med 38% av ett inlägg, eller 50 %, eller 98 % heller, av ett inlägg för att skydda det från radering för off topic / trams (regel 0.03). Allt bedöms från fall till fall och är ett ständigt fall av fingertopskänsla (som alltid faller i olika jord hos folk).

Med regel 0.06 är det mycket enklare. "The spirit of law 0.06" är att ge fan i att diskutera modsåtgärder i en vanlig tråd. Det är inte bara bokstäverna. Således kan det räcka med en endaste mening för att ha brutit mot regeln. För att ta exempel från omröstningarna där vi mods diskuterar brott mot regel 1.xx. Det är sällan hela inlägget är rakt igenom ett enda stort regelbrott. Istället får man titta på den misstänkta biten text och bedöma det.

Regel 0.06 har en väldigt enkel "spirit". Ge fan i att diskutera modsåtgärder i en tråd. En extremliknelse är Sveriges lag som förbjuder mord. Den har "the spirit" Ge fan i att döda någon annan.
Citera
2015-05-19, 19:15
Medlem
N3ss3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle
I just ditt specifika fall tycker jag att det var onödigt att ge dig en varning eller ens ta bort inlägget. Att jämföra med trollanvändare är dock att jämföra äpplen och päron. Man får trolla här, men håller du alltför låg kvalitet kan du bli avstängd för kfk. Det krävs en del för det, men det händer då och då.

Dock kan jag hålla med dig om att vissa moderatorer är lite väl skitnödiga och saknar förmåga att reflektera över specifika fall och enbart kör på som robotar.

Fast varför bör inte moderatorerna ha nolltolerans gällande kommentarer om moderering?

Det TS faktiskt skrivit tillför absolut ingenting till inlägget han faktiskt skriver, och jag ser hellre att man är ordentligt hård både mot detta och saker som leder till en offtopic diskussion i trådar. Vitsen är att man skall diskutera trådens ämne inte någonting annat.

En varning är ju just en varning och i de flesta fall finns det båda substans för varningen och en tanke bakom. En varning i dag gör att användaren kanske inte upprepar förseelsen, och det är just det, endast en varning.

Det hade väl varit en helt annan sak om man blivit avstängd eller liknande?

Flashback har inte särskilt många regler och de är inte särskilt svåra att undvika att bryta mot. Trots det har jag åkt på båda varningar och avstängningar när jag inte tänkt mig för, men jag inser att JAG har gjort fel som faktiskt inte följt de få regler som finns, därefter har jag svalt min stolthet och faktiskt lärt mig någonting om det.

Moderatorsåtgärder har absolut ingenting i trådar att göra, det tillför inget och leder snarare till att diskussionen spårar ur och att tråden kanske till och med dör.

Diskussionsförstörande beteende skall beivras.
Citera
2015-05-19, 19:32
Inaktiv Administrator
admin5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Segermarschen
Om man skriver ett välskrivet och relevant inlägg på 5000 tecken varav en parentes flyktigt nämner en moderatoråtgärd, då raderas inlägget. Ett sånt inlägg är inte störande.

Det är en uttrycklig order från oss admins att ett sånt inlägg ska raderas. Modereringsåtgärder ska inte kommenteras överhuvudtaget i trådarna, oavsett om det står ensamt i ett inlägg eller är inbakat i värsta romanen.

Det är självklart att det stör diskussionen, skulle vi tillåta det så måste man då också tillåta moderatorn ifråga få kommentera klagomålet och då är tråden på god väg att bli OT.

Är man så korkad att man inte kan hålla sig ifrån regelbrott trots att man nedtecknat 5000 tecken så får man stå sitt kast. Vi har väldigt tydliga riktlinjer för hur man går till väga om man vill klaga på en modereringsåtgärd, så det finns alla chanser i världen att få sitt ärende uppmärksammat utan att skräpa ner trådarna med gnäll på moderatorernas arbete.

Nolltolerans för modereringsklagomål i trådarna alltså.

admin5
Citera
2015-05-19, 19:51
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N3ss3
Fast varför bör inte moderatorerna ha nolltolerans gällande kommentarer om moderering?

Det TS faktiskt skrivit tillför absolut ingenting till inlägget han faktiskt skriver, och jag ser hellre att man är ordentligt hård både mot detta och saker som leder till en offtopic diskussion i trådar. Vitsen är att man skall diskutera trådens ämne inte någonting annat.

En varning är ju just en varning och i de flesta fall finns det båda substans för varningen och en tanke bakom. En varning i dag gör att användaren kanske inte upprepar förseelsen, och det är just det, endast en varning.

Det hade väl varit en helt annan sak om man blivit avstängd eller liknande?

Flashback har inte särskilt många regler och de är inte särskilt svåra att undvika att bryta mot. Trots det har jag åkt på båda varningar och avstängningar när jag inte tänkt mig för, men jag inser att JAG har gjort fel som faktiskt inte följt de få regler som finns, därefter har jag svalt min stolthet och faktiskt lärt mig någonting om det.

Moderatorsåtgärder har absolut ingenting i trådar att göra, det tillför inget och leder snarare till att diskussionen spårar ur och att tråden kanske till och med dör.

Diskussionsförstörande beteende skall beivras.
Det är skillnad på att vara hård och att ha nolltolerans. Personligen tycker jag gränsen går mellan där man bara nämner något och när man försöker få med ett klagomål på ett bananskal.

Ibland ser man ju inlägg som avslutas med något i stil med "ps. Snygg avatar". Om man ska vara petig är ju det 0.03. Varför inte ha nolltolerans även på det? Visserligen skulle jag gärna se nolltolerans på "mod får gärna flytta tråden" men det är en annan femma. Vi har ju även 0.01 och 0.02. Visst kan man tycka att folk borde kunna skriva ordentliga rubriker och posta i rätt forum, men vore det inte lite drygt med fullständig nolltolerans?

EDIT:
(FB) Frasen "Mod får gärna flytta tråden om den ligger fel"?
För diskussion om det jag nämnde ovan.

Nu kommer jag inte ihåg exakt var det var, men jag vill minnas att jag såg något inlägg i stil med detta en gång:

Citat:
Citat:
Blablabla
Mina inlägg om det där har raderats, så vi gör nog bäst i att sluta diskutera det i den här tråden.
Citat:
Blablabla
Jo, det har du ju helt klart en poäng i osv ...
Senast redigerad av kinesarsle 2015-05-19 kl. 20:08.
Citera
2015-05-19, 19:53
Medlem
MonsterMagnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av admin5
Det är en uttrycklig order från oss admins att ett sånt inlägg ska raderas. Modereringsåtgärder ska inte kommenteras överhuvudtaget i trådarna, oavsett om det står ensamt i ett inlägg eller är inbakat i värsta romanen.

Det är självklart att det stör diskussionen, skulle vi tillåta det så måste man då också tillåta moderatorn ifråga få kommentera klagomålet och då är tråden på god väg att bli OT.

Är man så korkad att man inte kan hålla sig ifrån regelbrott trots att man nedtecknat 5000 tecken så får man stå sitt kast. Vi har väldigt tydliga riktlinjer för hur man går till väga om man vill klaga på en modereringsåtgärd, så det finns alla chanser i världen att få sitt ärende uppmärksammat utan att skräpa ner trådarna med gnäll på moderatorernas arbete.

admin5

Jag tolkar det som att det även gäller gnäll om frånvaro av moderering.
Eller har jag fel?
Citera
2015-05-19, 19:56
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Det är skillnad på att vara hård och att ha nolltolerans. Personligen tycker jag gränsen går mellan där man bara nämner något och när man försöker få med ett klagomål på ett bananskal.

Ibland ser man ju inlägg som avslutas med något i stil med "ps. Snygg avatar". Om man ska vara petig är ju det 0.03. Varför inte ha nolltolerans även på det? Visserligen skulle jag gärna se nolltolerans på "mod får gärna flytta tråden" men det är en annan femma. Vi har ju även 0.01 och 0.02. Visst kan man tycka att folk borde kunna skriva ordentliga rubriker och posta i rätt forum, men vore det inte lite drygt med fullständig nolltolerans?

Nu kommer jag inte ihåg exakt var det var, men jag vill minnas att jag såg något inlägg i stil med detta en gång:
Den enkla förklaringen till att modsen försöker upprätthålla nolltolerans mot brott mot regel 0.06 går att återfinna här:

Citat:
Ursprungligen postat av admin5
(...)

admin5
Citera
2015-05-19, 19:58
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MonsterMagnus
Jag tolkar det som att det även gäller gnäll om frånvaro av moderering.
Eller har jag fel?
Jag skulle varnat om det. För det rör en moderators åtgärder i tråden. Ni användare kan inte se om ett inlägg raderas, eller om någon annan får en varning. Har ni problem så får ni skicka rp: s på inlägget ni har problem med (gärna motivera varför ni anser det är ett regelbrott. Det är okej att ha fel.)
Citera
2015-05-19, 19:58
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
Den enkla förklaringen till att modsen försöker upprätthålla nolltolerans mot brott mot regel 0.06 går att återfinna här:
Jo, jag är fullt medveten om att Flashback inte är en demokrati, men det hindrar mig ju inte från att vädra mina åsikter kring det hela.
Citera
2015-05-19, 20:02
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Jo, jag är fullt medveten om att Flashback inte är en demokrati, men det hindrar mig ju inte från att vädra mina åsikter kring det hela.
Visst är det så att du kan få göra det, om du gör det i rätt tråd. Precis som att moderatorsåtgärder är tillåtna att diskutera om de görs på rätt ställe.
Citera
2015-05-19, 20:06
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
Visst är det så att du kan få göra det, om du gör det i rätt tråd. Precis som att moderatorsåtgärder är tillåtna att diskutera om de görs på rätt ställe.
Absolut. Jag tycker bara att det är lite väl analt att radera om något bara råkar nämnas i förbifarten. Det är dock något helt annat än när folk lite slugt försöker baka in kritik i ett långt inlägg. Den exakta gränsen är förstås svår att dra, men oftast ser man skillnaden.
Citera
2015-05-19, 20:09
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
I den här tråden tycker du alltså att det är OK att vädra åsikter om trådens ämne. Du uttrycker vad du anser om saken.

I andra fall när du står på andra sidan tycker du däremot inte att det är OK att vädra vad man anser:

Citat:
Vad du (eller jag för den delen) anser är inte relevant.

Märkligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in