2015-05-18, 16:25
Medlem
Yxherrens avatar
Jag har full förståelse för att forumet måste modereras hårdare, framförallt med tanke på antalet 90-talister som tillkommit. Men det här är trots allt Flashback där det, i alla fall tidigare, sades att yttrandefriheten bevaras. Nog för att jag har sett många negativa tendenser de senaste åren, men varningen jag precis fick var bland det löjligaste jag sett.

Mitt inlägg:
Citat:
Absolut. Jag själv skrev ett långt inlägg, som tycks ha raderats, om just det. Jag är helt med på att vi fortfarande skulle ha gruppvåldtäkter, slumområden, rån, gäng, systematisk rasism mot svenskar, mord och åldringsvåldtäkter även om zigenarna åkte ut. Mångkulturen är den stora fienden och zigenarna är långt ner på prioriteringslistan.

Jag erkänner att mina känslor tog överhand och jag blev ivrig att ge en tryckare till vänsterns irrationella resonemang och okunskap. Däremot anser jag mig fortfarande ha rätt i sak vad gäller texten du citerade, även om det framstod som att jag led brist på rätt prioriteringar i svensk politik. Givetvis är zigenarna endast en simpel feber när man talar om cancersvulsten på den svenska samhällskroppen.

Varningen gällde den här delen:
Citat:
Jag själv skrev ett långt inlägg, som tycks ha raderats, om just det

Jag påpekar att mitt inlägg tycks ha raderats, jag är med andra ord inte säker och tänker inte se över mina tidigare inlägg noggrannare. Jag förstår regelns innebörd, men någon måtta får det väl ändå vara? Hade jag gjort ett utlägg om var min text försvunnit så hade jag förstått varningen, men att varna mig för ett så simpelt och vardagligt konstaterande är jävligt löjligt.

Så det här är alltså vad Flashback har blivit till? Det är inte första gången jag ser det. Uppenbara troll och inlägg som helt saknar kvalité får vara kvar - medan användare varnas och bannas för de mest banala saker. Jämförelsen med svenska polisen som jagar mopedister istället för att rensa upp på T-centralen eller jaga riktiga bovar, är nära till hands. Inte undra på att det gamla gardet sakta men säkert försvinner!

Diskussionsunderlaget rör inte min specifika varning, jag accepterar den absurda och löjeväckande varningen - utan jag syftar på den successiva förändringen på forumet som resulterar i att (gamla)skribenter med kvalitéinlägg (in)direkt tvingas bort. Fast å andra sidan kanske det är en gammal gubbe som jag som måste "moderniseras" och acceptera förändringarna? Dags att se över och påminnas om vad Flashback är, representerar och behöver, månne?
Citera
2015-05-18, 17:07
Medlem
lamehaters avatar
Varken trollande eller att vara dum i huvudet är mot reglerna. Att gå off-topic eller kommentera moderatorsåtgärder (även på ett indirekt vis) är regelbrott. Du kunde enkelt ha fått behålla ditt inlägg om du sket i kommentaren gällande radering. Det är inga svåra grejer direkt.
Citera
2015-05-18, 18:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle
Fast just det där är jävligt tjatigt. I varenda tråd där någon säger att de är under arton ska det genast ploppa upp ett stort gäng vars ålder gissningsvis är exakt arton och påpeka vad det är för åldersgräns. Varför känner du att det är nödvändigt att i tråden påpeka vad det är för åldersgräns här? Varför inte bara rapportera det hela? Jag rapporterar alltid sådana inlägg för 0.03.

Jag hade rapporterat men funktion att rapportera var ur funktion . Normalt fall blir de fet text där de står att de nu är rapporterat men sen slutade funktionen fungera, hur de är nu vet jag inte eftersom jag kan inte bara testa att rapportera och se om de fungerar.

Klart de blir tjatigt men finns mycket här som blir tjatigt på flashback överlag, går ju inte bara skicka varningar hur som helst för oskrivna regler. Då kan man lika gärna införa regler att man inte får svara på inlägg som bryter regler.
Citera
2015-05-18, 18:39
Medlem
Yxherrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lamehater
Varken trollande eller att vara dum i huvudet är mot reglerna. Att gå off-topic eller kommentera moderatorsåtgärder (även på ett indirekt vis) är regelbrott. Du kunde enkelt ha fått behålla ditt inlägg om du sket i kommentaren gällande radering. Det är inga svåra grejer direkt.
Du har inte förstått poängen. Jag menar på att moderatorer och admin bör reflektera över vad Flashback är och vad man representerar. Är det resonligt att varna eller bannlysa någon för en så simpel sak som jag ger exempel av i mitt inlägg, men tillåta användare att under flera år skapa trolltrådar och inlägg som saknar kvalité.

Jag trodde det var rätt uppenbart, det är inga svåra grejer direkt. Men det gick dig tydligen passé..
Citera
2015-05-18, 19:02
Medlem
CommonSenses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av twigdoll
Jag fick en varning för att jag sa till en 17 åring t.s att de är 18 årsgräns på flashback, sa också att de finns bättre sidor vända sig till och jag inte riktigt förstod vad problemet ligger i de han skrev.

Sen kommer dagen efter att jag får en varning för detta, när jag frågar om varför är de för jag gick off-topic.

Känns som många moderatorer gör de hela väldigt oseriöst och de gäller nog mest de som är nyare.

Har också fått varning pga av det, dock skrev jag " kan det vara så att ts är 15år?" enligt den som varnade mig så fick man inte spekulera hur gammal en ts är. Så då fick jag en varning för trams och off topic

Dock hade jag svarat på ts fråga men la in det där i mitt svar
Citera
2015-05-18, 19:12
Medlem
sueco2s avatar
Att bli rättshaverist på Flashback måste kännas bittert.
Har själv fått några inlägg raderade som jag vid skrivandets stund tyckte var relevanta.
Efter en stunds harm och tandagnisslan går det dock över och man kastar sig snabbt in i en diskussion med ett nytt briljant inlägg.
Att peka på att andra skrivit en massa skit som borde tagits bort får stå för dom och den aktuella moderatorns bedömning.

Fortsätt skriva och svälj förtreten.
Citera
2015-05-18, 19:57
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Jag hade rapporterat men funktion att rapportera var ur funktion . Normalt fall blir de fet text där de står att de nu är rapporterat men sen slutade funktionen fungera, hur de är nu vet jag inte eftersom jag kan inte bara testa att rapportera och se om de fungerar.

Klart de blir tjatigt men finns mycket här som blir tjatigt på flashback överlag, går ju inte bara skicka varningar hur som helst för oskrivna regler. Då kan man lika gärna införa regler att man inte får svara på inlägg som bryter regler.
Rapportfunktionen är inte ur funktion, det går att läsa om det i forumbuggtråden. Däremot syns det inte att det rapporterats, men det spelar mindre roll.
Citera
2015-05-18, 20:18
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Jo, det är lite störande att man inte längre får upp det. Jag tror dock att själva rapporteringen går fram. Om du tycker att det är viktigt är tråden dock fel ställe att ta upp det på. Skicka ett PM till en mod i det aktuella forumet istället.

Citat:
Men det är ju ingen oskriven regel. Hur kan det någonsin vara topic att tala om för någon att de inte får vara under arton här? Det är ju ett solklart fall av 0.03. Eventuellt kan man argumentera för att det även är 0.06, men 0.03 är det definitivt.
Citera
2015-05-18, 20:22
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yxherren
Du har inte förstått poängen. Jag menar på att moderatorer och admin bör reflektera över vad Flashback är och vad man representerar. Är det resonligt att varna eller bannlysa någon för en så simpel sak som jag ger exempel av i mitt inlägg, men tillåta användare att under flera år skapa trolltrådar och inlägg som saknar kvalité.

Jag trodde det var rätt uppenbart, det är inga svåra grejer direkt. Men det gick dig tydligen passé..
I just ditt specifika fall tycker jag att det var onödigt att ge dig en varning eller ens ta bort inlägget. Att jämföra med trollanvändare är dock att jämföra äpplen och päron. Man får trolla här, men håller du alltför låg kvalitet kan du bli avstängd för kfk. Det krävs en del för det, men det händer då och då.

Dock kan jag hålla med dig om att vissa moderatorer är lite väl skitnödiga och saknar förmåga att reflektera över specifika fall och enbart kör på som robotar.
Citera
2015-05-18, 21:38
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Då kan man lika gärna införa regler att man inte får svara på inlägg som bryter regler.

Vadå införa? Så är det ju redan. Svarar du t.ex. på ett inlägg som är OT är ju du minst lika OT själv.
Citera
2015-05-18, 22:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle

Men det är ju ingen oskriven regel. Hur kan det någonsin vara topic att tala om för någon att de inte får vara under arton här? Det är ju ett solklart fall av 0.03. Eventuellt kan man argumentera för att det även är 0.06, men 0.03 är det definitivt.

Ifall tråden handlar om att en person är 17 år och undrar hur de är att ha en äldre kvinna (19 år) blir de inte ganska relevant säga att de är fel typ av forum och kan ge hänvisning till ett annat forum?

Jag förstår vad du menar och tycker inte du har fel, blir dock så många extrapunkter ifrån min sida som jag kan förklara hur jag tänkte. Är inte alls så jag strävar efter min rättighet att få peka ut personer är under 18 år.

Dock undrar jag ifall man ska låta bli svara på trådar där någon är under 18 år alltså de nämns skriftligen och har viss relevans i topic? Eller ska man låta bli svara överhuvudtaget på trådar där t.s är under 18, eller andra trådar som borde gå i papperskorgen?
Citera
2015-05-18, 22:48
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ifall tråden handlar om att en person är 17 år och undrar hur de är att ha en äldre kvinna (19 år) blir de inte ganska relevant säga att de är fel typ av forum och kan ge hänvisning till ett annat forum?
Nej, jag ser inte riktigt relevansen. Trots allt är det inget som förhindrar att man "rent hypotetiskt undrar hur blablabla skulle vara för en sjuttonåring."

Citat:
Jag förstår vad du menar och tycker inte du har fel, blir dock så många extrapunkter ifrån min sida som jag kan förklara hur jag tänkte. Är inte alls så jag strävar efter min rättighet att få peka ut personer är under 18 år.
Då får du nog dessvärre finna dig i att andra idioter har förstört möjligheten. Du klumpas ihop med dem. Om du har bra skäl kan du ju dock skicka ett PM till moderatorn som varnade dig och förklara hur du tänkte. Ibland upphävs varningar.

Citat:
Dock undrar jag ifall man ska låta bli svara på trådar där någon är under 18 år alltså de nämns skriftligen och har viss relevans i topic? Eller ska man låta bli svara överhuvudtaget på trådar där t.s är under 18, eller andra trådar som borde gå i papperskorgen?
Det är ju helt upp till dig. Det är inte emot reglerna att svara.

Däremot är jag lite fundersam på varför sådana trådar antingen försvinner eller papperskorgas. Såvitt jag vet bryter ju inte själva inlägget mot någon regel bara för att man säger att man är under arton.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in