2015-05-18, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Nej, kan förstå det. Tyckte väktarförhören som Lennart Remstam lade ut förklarade en hel del. Tror för min del att PUs iver med hemligstämplarna fått motsatt effekt för dom själva. Bidrar bara till ryktesspridning. Om Dag Andersson skulle släppa sekretessen på Anette Kohuts förhör kanske ytterligare frågetecken kan rätas ut.

Jag håller med.

Det är naturligtvis en del lösa trådar som borde ha kontrollerats - stämmer t ex uppgiften med La Carterie? - men på det stora hela förklarar de här förhören mycket.
Citera
2015-05-18, 12:20
Medlem
Remstam har lagt upp dussinet grandvittnen på sin blogg

http://lennartremstam.blogspot.se
Citera
2015-05-18, 12:56
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Problemet är bara att inget rätas ut av de förhören. Snarare tvärt om Kanske finns där uppgifter som reser ännu mer frågor. Med samma logik borde man idag kunna lägga fram utredningarna som förklarar vilka som observerades med kommunikationsutrustning i Gamla stan och en mängd andra saker som man "avfärdat" lättvindligt liksom kritiken mot att inga åtgärder vidtagits med anledning av GK:s kritik av att man inte gått till botten med Polisspåren.

Det är ingen kvalificerad gissning att orsaken till hemlighetsmakeriet är att man helt enkelt struntat i vissa saker och i andra fall sökt de enkla bortförklaringarna.

Vi har nog alla förstått att även dagens PU knappast har ett helt fritt mandat att följa upp vad de vill.

Då måste man fråga sig vem som än idag verifierar mandatet

Det mandat som en gång i tiden verifierade Holmers och Ebbes existens

Där detta mandat än idag existerar med ett annat persongalleri i rakt nedstigande led

För är det är väl inte så att den exekutiva makten får den politiska att dansa i dess trådar

Vem är det egentligen som idag idag begränsar PUs mandat enligt dig.
Citera
2015-05-18, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona

Vem är det egentligen som idag idag begränsar PUs mandat.

En underbart bra frågeställning!

På frågan om vem som egentligen styr, så kommer jag osökt att tänka på SÄPO´s agerande avseende Birgitta Almgren (och i förlängningen allmänheten; dvs vi; dvs svenska folket). Vad skyddas och vem skyddar?
Citera
2015-05-18, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HubertNorlen
Jag håller med.

Det är naturligtvis en del lösa trådar som borde ha kontrollerats - stämmer t ex uppgiften med La Carterie? - men på det stora hela förklarar de här förhören mycket.

Fast utredarna i fråga uppfattade det ju helt motsatt. Dvs att man borde gå vidare med ytterligare undersökningar.
Citera
2015-05-18, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Fast utredarna i fråga uppfattade det ju helt motsatt. Dvs att man borde gå vidare med ytterligare undersökningar.

Nja... Häggström till Minell i Proletären 1991: "- Det rann ut i sanden. När vi hade förhört de tre väktarna, så fann vi det inte meningsfullt att gå in i Skandiamannens rum. Men nu i efterhand - Skandiamannens agerande borde man gå till botten med, låta han konfronteras med väktarna och reda ut de motstridiga uppgifterna - för som det är nu är han helt klart skum!"
Citera
2015-05-18, 16:46
Medlem
Förhöret med Ålenius (nu uppe på Remstams hemsida) äger rum så sent som vintern 1989. Det gör att man rimligen får ta hennes uppgifter med en nypa salt. Det verkar t ex nästan omöjligt att avgöra när hon stannar vid Dekorimahörnet.

Det faktum att hon tydligen på vägen därifrån svänger in på Kungsgatan, men inte nämner något om Söderströms utryckning, tyder möjligen på att det är flera minuter innan mordet.
Citera
2015-05-18, 16:56
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Achtung Panzer
Hej
Då jag sedan igår i "Riksbunker"-tråden snuddar vid detta ämne med ny information om tunnelsystemen kring mördarens flyktväg, kanske det kan vara intressant även för er i denna tråd. Har nyss lagt upp tunnelkarta med mordplatsen inmarkerad.

mvh

Att nämna OP i "bunkertråden" var tydligen tabu.

Jag tycker mig ana att en viss del av mystiken kring GMs flyktväg kan klarna.

Kan vara så att "Dekorimamannen" är en person som ger klartecken till GM att korsningen Sveavägen/Tunnelgatan inte ger något problem vid ett försök att skjuta LOP.

Möjligtvis är "Dekorimamannen" och GM en och samma, men borde då få samma info från någon WT person i området. Utefter flyktvägen österut finns fler WT-män som ser till att inget förutsett finns utmed vägen.

En person kan ju inte försvinna in i tomma intet men väl ner i underjorden.

Ganska snart efter att ha kommit upp på åsen ser jag det inte för otroligt att man har använt sig av tunnlarna för att fly.

Därefter försvinner även alla WT-män tämligen omgående och radiotrafiken tystnar vilket några här har påpekat att bla Amerikanska ambassaden registrerat.
Senast redigerad av PeoFallmo 2015-05-18 kl. 17:00.
Citera
2015-05-18, 17:44
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klippo
En underbart bra frågeställning!

På frågan om vem som egentligen styr, så kommer jag osökt att tänka på SÄPO´s agerande avseende Birgitta Almgren (och i förlängningen allmänheten; dvs vi; dvs svenska folket). Vad skyddas och vem skyddar?

Tack för det!

Men ibland blir jag så trött. I ett läge av klarsyn där de flesta inser att mordet begicks av en liten grupp läser jag nästa dag att SE, VG och LJ med sin grej måste ingå eftersom dessa vittnen bekräftar att mordets geografiska placering bekräftar dessa vittnens deltagande i en konspiration. Där samtidigt Skandia är symbolikens tempel. Och dess innevånare då samtidigt som en konsekvens är suspekta.

Du sätter fingret på problemet som gör att mordet inte kan lösas.

Därför att mordet döljs bakom andra saker som inte har med mordet att göra.

Precis som du skriver. Vad skyddas och vem skyddar. Och vem är det som styr.

Efter drygt 29 år har vi facit i centrala delar.

HH och EC hade aldrig kunnat göra vad de gjorde utan politiskt stöd.

HH hade aldrig kunnat propsa på Säpos fullständiga stöd i utredningens initiala skede utan politiskt stöd. Där senare Lidbom senare bekräftade intentionen.

Alla granskande kommissioner i sammanhanget tillsattes inte frivilligt. Där SAP tillsatte men själva definierade deras roll. Granska polisens arbete utan att man själva får utreda. Där alla hörningar i sammanhanget är frivillaga och inte under ed. Och där uppdragsgivaren inte brydde sig om utredarnas slutsatser eller förslag på åtgärder.

Där än idag politikerna sitter på besluten. Där regeringen är den enda formella instansen som kan ge juridisk absolution för de som vill vittna.
Senast redigerad av andersaanderssona 2015-05-18 kl. 18:12.
Citera
2015-05-18, 18:07
Medlem
FurirRevaers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Tack för det!

Men ibland blir jag så trött. I ett läge av klarsyn där de flesta inser att mordet begicks av en liten grupp läser jag nästa dag att SE, VG och LJ med sin grej måste ingå eftersom dessa vittnen bekräftar att mordets geografiska placering bekräftar dessa vittnens deltagande i en konspiration. Där samtidigt Skandia är symbolikens tempel.

Du sätter fingret på problemet som gör att mordet inte kan lösas.

Därför att mordet döljs bakom andra saker som inte har med mordet att göra.

Precis som du skriver. Vad skyddas och vem skyddar. Och vem är det som styr.

Efter drygt 29 år har vi facit i centrala delar.

HH och EC hade aldrig kunnat göra vad de gjorde utan politiskt stöd.

HH hade aldrig kunnat propsa på Säpos fullständiga stöd i utredningens initiala skede utan politiskt stöd. Där åklagarna i sammanhanget vittnade om ett obegripligt stöd från kanslihuset
Det är ju det som blivit centralt i frågan om mordet på Palme. Vad är så betydelsefullt, skyddsvärt att det överskuggar ett mord? Dessutom ett mord på en statsminister? Något som gör att man kan acceptera en fällande/friande dom och ett antiklimaktiskt frågetecken som upplösning av mordet? Något som dessutom är skyddsvärt över tid för precis som flera påpekat så är ju många av dåtidens maktmänniskor borta eller maktlösa av ålder idag?
Citera
2015-05-18, 18:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Det är ju det som blivit centralt i frågan om mordet på Palme. Vad är så betydelsefullt, skyddsvärt att det överskuggar ett mord? Dessutom ett mord på en statsminister? Något som gör att man kan acceptera en fällande/friande dom och ett antiklimaktiskt frågetecken som upplösning av mordet? Något som dessutom är skyddsvärt över tid för precis som flera påpekat så är ju många av dåtidens maktmänniskor borta eller maktlösa av ålder idag?
Rikets säkerhet? Förhållanden till främmande makt? Myndighetsunderlåtelser? Privata omständigheter gällande Olof Palme?
Citera
2015-05-18, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Att nämna OP i "bunkertråden" var tydligen tabu.

Ja det är kul att det finns några som engagerar sig. Att nämna något om staden under staden är alltid Tabu. Vi har länge levt i förnekelsens land där avslöjanden om underjordiska anläggningar i Rumänien eller Bagdad får stora rubriker samtidigt som hela Stockholm är genomsållat av anläggningar. Observera att gamla SOS alarms bunker under Johannes är drygt 3500M2 och det är en relativt liten anläggning i det totala. Där finns flera angränsande anläggningar. En krigstelefonstation, anläggningar som hör till radiosamband, Skyddsrum etc. Vissa med civila användningsområden i fredstid. Andra mera kvalhemliga och dolda och dyker kanske inte upp i officiella dokument eller kartor även om man kan få vissa ledtrådar. Naturligtvis är en anläggning som är avsedd för en Stay Behind relaterad verksamhet särskilt väl dold inte minst om det handlar om anläggningar avsedda för Stay Behinds egna underrättelsetjänst "Krigs-IB:s" ledning och samverkan med allierade underrättelsetjänster under krigsförhållanden.

Om det finns något kvar av S-baren gissar jag att man måste studera kartor och ritningar och sedan kartlägga ev "dolda" hålrum med någon typ av markpenetrerande "radar" för att få svar. Det finns garanterat ingen dokumentation på dessa anläggningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in