2015-05-17, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlexandraIda
Jag tycker att om mannen inte vill ha barn så får han ta ansvar för det och se till att använda skydd. När jag blev gravid första gången valde jag att behålla barnet mot pappans vilja. Han har fortfarande inte accepterat det utan menar att jag lurade honom för att bli gravid. Att jag bara ljög om att jag åt p-piller. Men alla vet ju att inget skydd är 100 % säkert. Jag tycker det är så barnsligt att bara skylla ifrån sig.

Sluta skyll ifrån dig då. Tjata inte om ickefungerande piller.
Citera
2015-05-17, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Limning
Det är det som jag har försökt få reda på av nousername vem som ska betala. Mamman har inga pengar och pappan har ingen lust att betala. Då ska tydligen den berömda "någon annan" gå in och ta hand om barnet.

Kan du vara så vänlig och förklara hur det du beskrivit på något sätt skiljer sig från hur det är idag. Om hon har 0kr spelar inte en extra tusenlapp någon roll.

Som jag sagt upprepade gånger så slår du knut på dig själv. Svält? I Sverige? Snacka om desperation.
Senast redigerad av experten10 2015-05-17 kl. 22:27.
Citera
2015-05-17, 22:26
Medlem
Citat:
Som jag sa så säger mina fördomar att det inte är civilingenjören Göran och sjuksköterskan Eva som kommer att hamna i de här situationerna.

Men om hon nu inte får eller ens kan sköta ett jobb så låter vi barnet svälta då eftersom vi naturligtvis inte kan begära att Ahmed ska betala nåt?

Försök inte. Det du målar upp är löjligt. Ahmed kommer oavsett vad aldrig hosta upp 15 000 kr.

I Sverige svälter ingen. Vi har ett rikt land.

Som jag sagt tidigare så slår du knut på dig själv. Svält? I Sverige? Snacka om desperation.
Senast redigerad av experten10 2015-05-17 kl. 22:29.
Citera
2015-05-17, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lillskrot
Varför ska kvinnan ha ångerrätt och inte ha livsavgörande konsekvens vid ett högst frivilligt knull men mannen ha det och HUR, på något vis, kan du kalla det jämställt/jämlikt?

Själv tycker jag att den/de som tar beslutet att bli föräldrar ska betala. Enbart när man har makt har man ansvar. Rätt övertygad om att historiens stora tänkare alla, enhälligt, skulle hålla med mig.
Då kan du ju titta här i tråden hur många som tycker att "någon annan" ska betala (("de lilla extrapengar det handlar om kan någon annan skjuta till"). Förslag har varit morfar, mammans nya pojkvän, kyrkan, nya föräldrar som då också åläggs att betala administrativ avgift.

Har mamman inte råd så får man alltså antingen låta denna "någon annan" betala. Eller så får barnet svälta.

Konstigt nog ska den enda som inte under några omständigheter får beläggas med några kostnader vara den som gjorde barnet från början.
Citera
2015-05-17, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av experten10
Försök inte. Det du målar upp är löjligt. Ahmed kommer oavsett vad aldrig hosta upp 15 000 kr.

I Sverige svälter ingen. Vi har ett rikt land.

Som jag sagt tidigare så slår du knut på dig själv. Svält? I Sverige? Snacka om desperation.
Vem betalar för maten till barnet om mamman saknar pengar då tänker du?
Citera
2015-05-17, 22:32
Medlem
Citat:
Då kan du ju titta här i tråden hur många som tycker att "någon annan" ska betala (("de lilla extrapengar det handlar om kan någon annan skjuta till"). Förslag har varit morfar, mammans nya pojkvän, kyrkan, nya föräldrar som då också åläggs att betala administrativ avgift.

Har mamman inte råd så får man alltså antingen låta denna "någon annan" betala. Eller så får barnet svälta.

Konstigt nog ska den enda som inte under några omständigheter får beläggas med några kostnader vara den som gjorde barnet från början.
Nej kvinnan och mannen gör fostret tillsammans. Sedan tar kvinnan enhälligt beslutet om barnet ska bli till. Din intellektuella förmåga och biologiska kunskap verkar tyvärr vara på en fiskmås nivå.
Citera
2015-05-17, 22:34
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:

Mitt förslag har varit att modern skaffar jobb alt adopterar bort ungen.

Kyrkans matkuponger var ett förslag för att slippa låta samhället betala.

Men när vi ändå pratar om att betala för andras barn så gör jag och du det dagligen i form av skatt för skolan, sjukvård osv.

Konstigt nog så ser inte du eller någon annan feminist problemet med detta att kvinnan bestämmer om en man ska bli pappa mot sin vilja eller inte.
Citera
2015-05-17, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lillskrot
Nej kvinnan och mannen gör fostret tillsammans. Sedan tar kvinnan enhälligt beslutet om barnet ska bli till. Din intellektuella förmåga och biologiska kunskap verkar tyvärr vara på en fiskmås nivå.
Ja och sen när mamman inte har råd att betala allt själv så ska endast såna som INTE gjorde fostret betala. Hur snart är det tycker du?
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
Mitt förslag har varit att modern skaffar jobb alt adopterar bort ungen.

Kyrkans matkuponger var ett förslag för att slippa låta samhället betala.

Men när vi ändå pratar om att betala för andras barn så gör jag och du det dagligen i form av skatt för skolan, sjukvård osv.

Konstigt nog så ser inte du eller någon annan feminist problemet med detta att kvinnan bestämmer om en man ska bli pappa mot sin vilja eller inte.
Ja men varför ska inte pappan betala istället för ett annat föräldrapar eller kyrkan?

Ja skatt och sjukvård betalar alla. Men man kanske ska införa liknande system så de som ligger på sjukhus inte ska betala patientavgiften utan den ska betalas av de som inte ligger där.
Citera
2015-05-17, 22:54
Medlem
Citat:
Ja och sen när mamman inte har råd att betala allt själv så ska endast såna som INTE gjorde fostret betala. Hur snart är det tycker du?

Ja men varför ska inte pappan betala istället för ett annat föräldrapar eller kyrkan?

Ja skatt och sjukvård betalar alla. Men man kanske ska införa liknande system så de som ligger på sjukhus inte ska betala patientavgiften utan den ska betalas av de som inte ligger där.
Ja så länge vi har en utjämnande välfärd betalar alla samhällsproduktiva medborgare för alla barn, skola, vård, i vissa fall ekonomiskt bistånd. Så fungerar det redan. Men att slopa barnbidraget är jag för, ryker socialbidraget har vi skapat ett nytt klasssamhälle. Skillnaden ekonomiskt av att tillåta manlig juridisk abort torde vara försumbar, betänk att feministerna redan vill se skattefinansierad insemination.

Du har inte ett j-a rätt någonstans.
Citera
2015-05-17, 22:55
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:

Ja skatt och sjukvård betalar alla. Men man kanske ska införa liknande system så de som ligger på sjukhus slipper betala patientavgiften utan den ska betalas av de som inte ligger där.

Varför skall han betala för ett barn som "inte" finns lika idiotiskt som att tvinga en kvinna betala för ett abortera barn.

De som adopterar ser det nog inte så, och kyrkan är fortfarande inte samhället som betalar för så vill dessa ställa upp så ser jag inga problem, annars får modern ta sitt förbannade ansvar och skaffa sig ett jobb.

Vilken dum jämförelse, varför inte ta det ännu ett steg längre avskaffa fri skolgång och fri sjukvård också då när vi ändå är i farten?
Citera
2015-05-17, 23:02
Medlem
Citat:
Vem betalar för maten till barnet om mamman saknar pengar då tänker du?

Du skämtar? Socialen naturligtvis. Precis som den skulle göra i samma situation idag.
Citera
2015-05-17, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
Varför skall han betala för ett barn som "inte" finns lika idiotiskt som att tvinga en kvinna betala för ett abortera barn.

De som adopterar ser det nog inte så, och kyrkan är fortfarande inte samhället som betalar för så vill dessa ställa upp så ser jag inga problem, annars får modern ta sitt förbannade ansvar och skaffa sig ett jobb.

Vilken dum jämförelse, varför inte ta det ännu ett steg längre avskaffa fri skolgång och fri sjukvård också då när vi ändå är i farten?
Vad är likheten mellan att betala för mat till ett barn som finns och att inte betala för mat till ett barn som inte finns?
Citat:
Ursprungligen postat av experten10
Du skämtar? Socialen naturligtvis. Precis som den skulle göra i samma situation idag.
Nej, socialen betalar inte ut några pengar idag för att föräldrarna inte vill ta av sina egna pengar för att köpa mat till sitt barn. De betalar bara om föräldrarnas möjligheter att betala själva är uttömda.

Vad får dig att tro att skattebetalarna som i så fall ska stå för kalaset skulle vilja ändra på detta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in