2015-05-17, 22:37
Medlem
Christopher.s avatar
Sitter och ser på en dokumentär om miljardärer på SVT2 och deras livsstil och tanken slår mig att jag är en bonde som 99% av landets befolkning. Samhällsstrukturen verkar inte ha förändrats så mycket, fortfarande har vi en härskarklass över pöbeln (statsministern är att likställa med en byäldste) och den riktiga makten utövas av en liten härskarklass som står över det samhälle vi vanliga lever i.

För att återkoppla till rubriken, har samhällsstrukturen ändrats från feodalismen eller kan man anse att feodalismen bytt skepnad?
Citera
2015-05-17, 22:43
Medlem
Samhällsstrukturen har ändrats något enormt.

En stor skillnad är att du inte är född att juridiskt ha andra rättigheter eller skyldigheter än någon annan människa. Förutom knugen, då kanske.
Citera
2015-05-17, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 3.
Samhällsstrukturen har ändrats något enormt.

En stor skillnad är att du inte är född att juridiskt ha andra rättigheter eller skyldigheter än någon annan människa. Förutom knugen, då kanske.

Fast detta stämmer ju inte. I Sverige har vi särlagstiftning exempelsevis vad begällande lagen om hets mot folkgrupp.

Dessutom en hel del andra sjuka regler som gör skillnad på människoroch ger dem olika privilegier.

Dessa exempel kanske inte berör härskarklassen men ger en fingervisning om att alla INTE är lika inför lagen i Sverige

F.ö. köper jag idén om att det fortfarande finns en s.k. adel/ härskarklass.
.
Senast redigerad av Decimal1 2015-05-17 kl. 23:00.
Citera
2015-05-17, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Decimal1
Fast detta stämmer ju inte. I Sverige har vi särlagstiftning exempelsevis vad begällande lagen om hets mot folkgrupp.

Dessutom en hel del andra sjuka regler som gör skillnad på människoroch ger dem olika privilegier.

Dessa exempel kanske inte berör härskarklassen men ger en fingervisning om att alla INTE är lika inför lagen i Sverige.
Sant. Men jag skulle ändå våga säga att samhället förändrats dramatiskt sedan feodalismen
Citera
2015-05-17, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 3.
Sant. Men jag skulle ändå våga säga att samhället förändrats dramatiskt sedan feodalismen

Visst, offentligt syns inte aristokratins gärningar så tydligt. Men vad vet gemene man egentligen om korruption, ägarförhållanden. och FRB?
Citera
2015-05-18, 00:16
Medlem
carlps avatar
Den stora skillnaden i dagens läge är att folk tror att dom är fria.

Förr tror jag människor förstod att dom var slavar åt dom styrande.
Men dom visste inte bättre.

Allt efter att människor förstod vilka slavar dom var åt systemet så måste de styrande ändra sitt tillvägagångssätt.

Det är det vi ser nu hur vi tror vi gör "skillnad" medans dom styrande skrattar till banken.

https://www.youtube.com/watch?v=uWSxzjyMNpU

I det stora hela så är samhället uppbyggt på samma sätt.
Citera
2015-05-18, 01:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av carlp
Den stora skillnaden i dagens läge är att folk tror att dom är fria.

Förr tror jag människor förstod att dom var slavar åt dom styrande.
Men dom visste inte bättre.

Allt efter att människor förstod vilka slavar dom var åt systemet så måste de styrande ändra sitt tillvägagångssätt.

Det är det vi ser nu hur vi tror vi gör "skillnad" medans dom styrande skrattar till banken.

https://www.youtube.com/watch?v=uWSxzjyMNpU

I det stora hela så är samhället uppbyggt på samma sätt.

Ja, jag undrar jag. Folk verkar tro att allt bara blev bra efter 1945. Varför skulle det vara så? Visst, mycket skit har ju hänt sedan dess till nu. Men folk, den äldre generationen, 40-60talisterna, verkar ändå tro att de onda inte är lika tongivande som förr med Hitler, och de har ju en poäng - men kanske inte som de själva tror. See no evil, hear no evil. Nja, jag vet inte. Och däri, i icke-vetandet ryms en hel fantasivärld som kan få den käcke att bli knäckt. Hur mycket av ens tankar som redan är manifesterade i reella livet vet man inte, men att det är mer än noll kan man vara säker på. Fiktion är fakta, i viss mån. Och fakta är fiktion, i alldeles för stor mån.
Citera
2015-05-21, 10:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Sitter och ser på en dokumentär om miljardärer på SVT2 och deras livsstil och tanken slår mig att jag är en bonde som 99% av landets befolkning. Samhällsstrukturen verkar inte ha förändrats så mycket, fortfarande har vi en härskarklass över pöbeln (statsministern är att likställa med en byäldste) och den riktiga makten utövas av en liten härskarklass som står över det samhälle vi vanliga lever i.

För att återkoppla till rubriken, har samhällsstrukturen ändrats från feodalismen eller kan man anse att feodalismen bytt skepnad?

Vi kan säga att i väldigt grova drag har samhället inte ändrats jättemycket sedan sumerernas dagar eller på 6000 år. De som verkligen har någon makt i samhället är ungefär 1% av befolkningen. Man säger att folket bestämmer i de flesta länder på 2000-talet, men det är en lögn. Det används mycket mer list för att få folk att lyda idag än för 6000 år sedan eller för bara 100 år sedan än det används våld, men grundprincipen är i stort sett densamma. Innan den sumeriska civilisationen levde man i egalitära samhällen, alltså anarkistiska samhällen där var och en var sin egen herre. Den som hade auktoritet hade det på "naturlig" väg och inte genom att han med vapenmakt tvingade de andra att lyda, t.ex. någon var en respekterad medicinman för att han var bra på att bota sjukdomar etc.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in