2015-05-17, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av experten10
Nja, det är en otidsenligt kvarleva. Det är ett faktum. Att du råkar tycka att det är modernt och tidsenligt (trots att i princip inget förändrats) är en annan sak.

Senare hälften av 1900-talet. D.v.s från 50-talet och framåt. Och du sade att det var tidsenligt och modernt? Både du och nivlerum eller vad han kallar sig gör verkligen knutar på er själva för att få försöka ihop det.

Sverige har inte haft aborträtt sedan urminnes tider - och därav är otidsenliga saker från en annan era kvar (att du sedan väljer att kalla något med många decennier på sig från ett annat samhällsklimat för "modernt" är bara du som försöker krumbukta).
Du tycker alltså att vore mer modernt och tidsenligt att återgå till det gamla systemet med äkta och oäkta barn som vi faktiskt övergav på 1900-talet för att det redan då var omodernt och otidsenligt. Jomenvisst.

Abort har funnits sen urminnes tider. Oavsett om man har velat förbjuda det i lag eller inte så är det inget nytt påfund.
Citera
2015-05-17, 16:33
Medlem
Empresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
Varför gör då inte dessa kvinnor detta, när mannen uppenbarligen inte vill ha barn med dem? om det nu bara är att ta några piller så är problemet löst!

Precis! men samtidigt tycker jag också att mannen skall ha en viss tid på sig att kunna kräva juridisk abort och inte komma när det är för sent eller när barnet redan är fött, när är absolut senast en kvinna får göra abort utan speciella anledningar?

Vecka 12 är det fritt utan att lämna orsak.

Vecka 16 (om mitt minne nu inte sviker mig) så skall man gå till kurator och ha speciella skäl. Vilka skäl som räknas kommer jag ej ihåg.

Vecka 18 krävs speciella skäl och tillstånd av socialstyrelsen.
Citera
2015-05-17, 16:39
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Empress

Vecka 16 (om mitt minne nu inte sviker mig) så skall man gå till kurator och ha speciella skäl. Vilka skäl som räknas kommer jag ej ihåg.

Tackar!

Då borde man ju kunna utarbeta någon form av lag som gör det möjligt att inom en 12veckors period så har mannen chansen att kunna få göra en juridisk abort.
Citera
2015-05-17, 16:47
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av experten10
Senare hälften av 1900-talet. D.v.s från 50-talet och framåt. Och du sade att det var tidsenligt och modernt? Både du och nivlerum eller vad han kallar sig gör verkligen knutar på er själva för att få försöka ihop det.

Jag antar att det är mitt användarnamn som du har svårt att stava till, vilket antyder att inte heller språk är ett område där du med någon trovärdighet kan kalla dig "expert". Men jag har ju inte skrivit något om tidsenlighet eller sexualpolitik, så det är underligt att du drar några paralleller mellan vad jag skrivit och vad Limning skrivit.

Jag har hela tiden fokuserat enbart på den ekonomiska aspekten och varför det är betydligt viktigare att jämföra de två som gett upphov till en specifik graviditet med den skattebetalande allmänheten än det är att jämföra de två med varandra.

Den breda allmänheten har ju överhuvudtaget ingenting alls med graviditetens uppkomst att göra och är dessutom många fler till antalet, och därför är naturligtvis allmänhetens rättigheter att utsättas för så liten risk som möjligt för oönskade biverkningar/kostnader till följd av graviditeten extremt mycket viktigare än en liten men högljudd minoritets uppfattning om sexualpolitisk "rättvisa".

Att du verkar fullständigt övertygad om att det bara är en tidsfråga innan juridisk abort blir en realitet är säkert roligt för din del, men som jag redan gått igenom så finns det goda skäl att tvivla på att det någonsin skulle bli en vanlig åsikt bland de grupper som röstar i hög utsträckning, och om det inte byggs upp ett stöd för uppfattningen bland de grupper som faktiskt röstar så finns knappast någon anledning att tro att någon politiker skulle lyfta och driva frågan.
Citera
2015-05-17, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Jag antar att det är mitt användarnamn som du har svårt att stava till, vilket antyder att inte heller språk är ett område där du med någon trovärdighet kan kalla dig "expert". Men jag har ju inte skrivit något om tidsenlighet eller sexualpolitik, så det är underligt att du drar några paralleller mellan vad jag skrivit och vad Limning skrivit.

Jag har hela tiden fokuserat enbart på den ekonomiska aspekten och varför det är betydligt viktigare att jämföra de två som gett upphov till en specifik graviditet med den skattebetalande allmänheten än det är att jämföra de två med varandra.

Den breda allmänheten har ju överhuvudtaget ingenting alls med graviditetens uppkomst att göra och är dessutom många fler till antalet, och därför är naturligtvis allmänhetens rättigheter att utsättas för så liten risk som möjligt för oönskade biverkningar/kostnader till följd av graviditeten extremt mycket viktigare än en liten men högljudd minoritets uppfattning om sexualpolitisk "rättvisa".

Att du verkar fullständigt övertygad om att det bara är en tidsfråga innan juridisk abort blir en realitet är säkert roligt för din del, men som jag redan gått igenom så finns det goda skäl att tvivla på att det någonsin skulle bli en vanlig åsikt bland de grupper som röstar i hög utsträckning, och om det inte byggs upp ett stöd för uppfattningen bland de grupper som faktiskt röstar så finns knappast någon anledning att tro att någon politiker skulle lyfta och driva frågan.
Det var ju just det som var min poäng med att vi har faktiskt redan frångått det system som förespråkas. Ingen politiker med vettet i behåll skulle förespråka en återgång till ett sådant system där barnet hänvisas att söka stöd på den kommunala fattigstugan istället för att pengarna tas från pappan. Folk är inte så intresserade av att betala för andras barn som somliga här tycks tro ("de lilla extrapengar det handlar om kan någon annan skjuta till").
Citera
2015-05-17, 17:11
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Limning
Det var ju just det som var min poäng med att vi har faktiskt redan frångått det system som förespråkas. Ingen politiker med vettet i behåll skulle förespråka en återgång till ett sådant system där barnet hänvisas att söka stöd på den kommunala fattigstugan istället för att pengarna tas från pappan. Folk är inte så intresserade av att betala för andras barn som somliga här tycks tro ("de lilla extrapengar det handlar om kan någon annan skjuta till").

Nej folk är inte så pigg på att betala för Achmed ifrån Afghanistan heller likväl får vi betala för honom... Vill kvinnan så gärna behålla barnet utan pappan får hon se till att försörja det själv också, svårare än så är det faktiskt inte.
Citera
2015-05-17, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Limning
Du tycker alltså att vore mer modernt och tidsenligt att återgå till det gamla systemet med äkta och oäkta barn som vi faktiskt övergav på 1900-talet för att det redan då var omodernt och otidsenligt. Jomenvisst.

Jag vet inte? Vi har redan det systemet. Enbart kvinnan blir automatiskt förmyndare.
Citera
2015-05-17, 17:19
Medlem
Citat:
Nej folk är inte så pigg på att betala för Achmed ifrån Afghanistan heller likväl får vi betala för honom... Vill kvinnan så gärna behålla barnet utan pappan får hon se till att försörja det själv också, svårare än så är det faktiskt inte.
Fast nu har ju faktiskt svenska folket röstat för att betala för Achmed från Afghanistan, men inte för att män som inte vill försörja sina barn ska få slippa.
Citera
2015-05-17, 17:22
Medlem
Citat:

Vi har gått igenom det där grundligt och vi kan väl enas om att låta det vi skrivit där tala för sig självt.

Citat:

Ytterligare ett skäl att införa "aborträtt" för män. Att du gör en halsbrytande 70-talsvänstersväng vad gäller brottslighet för att få ihop det talar för sig själv.t

Citat:

Möjligen. Men röstande grupper vågar jag påstå är kapabla till mer moget övervägande än vad du gör. Det är ett väldigt krumbuktande från dig. Dessutom så kommer många röstande från en annan tidsålder med andra värderingar och normer. De kommer inte att finnas för alltid. Därav är det en tidsfråga.
Citera
2015-05-17, 17:27
Medlem
Empresss avatar
Citat:
Tackar!

Då borde man ju kunna utarbeta någon form av lag som gör det möjligt att inom en 12veckors period så har mannen chansen att kunna få göra en juridisk abort.

Satt och tänkte på liknande sak när jag var i badet att man borde ha liknande regler vid juridisk abort för enkelhetens skull. Så jag är helt enig med dig här.
Citera
2015-05-17, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Empress

neee
vi har fri abort till vecka 18, behövs inga speciella skäl innan dess. Däremot får alla träffa kurator eller barnmorska eller "nån" insatt att diskutera igenom med och då ska helst snubben följa med.
Citera
2015-05-17, 17:31
Medlem
Empresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ScottWalter
neee
vi har fri abort till vecka 18, behövs inga speciella skäl innan dess. Däremot får alla träffa kurator eller barnmorska eller "nån" insatt att diskutera igenom med och då ska helst snubben följa med.

Okey.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in