2015-05-16, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pluggtjej
Hur många timmar tycker ni att jag ska lägga ner för att förberreda mig inför högskoleprovet?Jag måste repetera matte samt lära mig nya ord. Hur kan jag förbättra min ordförråd samt läsförståelse? Har ni några tips? Vad kan jag läsa för böcker, tidningar eller magasiner?

Hur mycket tid du ska lägga ner beror mest på vilken nivå du ligger på nu och vart du siktar.
Citera
2015-05-16, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zvestar
Hur mycket tid du ska lägga ner beror mest på vilken nivå du ligger på nu och vart du siktar.
Jag vet faktiskt inte vilken nivå ligger jag på. Men tycker att jag behöver tillräckligt tid för att förberedda mig. Jag har inte svårt hänga med matte men det var länge sedan jag pluggade matte så har jag naturligtvis glömt bort de flesta sakerna. Jag har som sagt svårt för Läs-delen också.
Citera
2015-05-16, 22:16
Medlem
Citat:
Jag vet faktiskt inte vilken nivå ligger jag på. Men tycker att jag behöver tillräckligt tid för att förberedda mig. Jag har inte svårt hänga med matte men det var länge sedan jag pluggade matte så har jag naturligtvis glömt bort de flesta sakerna. Jag har som sagt svårt för Läs-delen också.

Gör 2 gamla prov (http://studera.nu/hogskoleprov/infor-provet/ova-pa-gamla-prov/) under tidspress. Lägg upp resultaten här så kan du få råd om personlig träning.

Säger du bara att du behöver höja dig i allmänhet kommer du få råden: Läs mycket, läs "Under strecket" (SvD), läs ännu mer, gör gamla prov, köp HP-guiden, köp inte HP-guiden, träna ord på memrise.com eller ordprov.se, gör om Matte 1-kursen osv, osv.
Citera
2015-05-16, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zvestar
Gör 2 gamla prov (http://studera.nu/hogskoleprov/infor-provet/ova-pa-gamla-prov/) under tidspress. Lägg upp resultaten här så kan du få råd om personlig träning.

Säger du bara att du behöver höja dig i allmänhet kommer du få råden: Läs mycket, läs "Under strecket" (SvD), läs ännu mer, gör gamla prov, köp HP-guiden, köp inte HP-guiden, träna ord på memrise.com eller ordprov.se, gör om Matte 1-kursen osv, osv.
Ska jag eller ska jag inte köpa HP-guiden? Är den rekommenderad?
Citera
2015-05-16, 22:41
Medlem
Citat:

Har du aldrig gjort högskoleprovet och inte ens vet vilken nivå du satsar på skulle jag sannerligen inte rekommendera dig att köpa den.
Citera
2015-05-16, 23:38
Medlem
ambivallenss avatar
Citat:
Vad är dina mål? Har du gjort högskoleprovet? Hur många högskoleprov har du på dig innan det slutgiltiga?
Citera
2015-05-17, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ambivallens
Vad är dina mål? Har du gjort högskoleprovet? Hur många högskoleprov har du på dig innan det slutgiltiga?

Mitt mål är att få mellan 1-2 högskolepöäng. Nej, jag har inte gjort högskoleprovet. Jag tänker försöka minst 2 gånger max 4 tills jag uppnår mitt mål och jag tänker självklart jobba hårt för det.
Citera
2015-05-17, 15:28
Medlem
Citat:
Mitt mål är att få mellan 1-2 högskolepöäng. Nej, jag har inte gjort högskoleprovet. Jag tänker försöka minst 2 gånger max 4 tills jag uppnår mitt mål och jag tänker självklart jobba hårt för det.

Så ditt mål är mellan 1.0 - 2.0 på högskoleprovet? Börja med att göra 1-2 prov för att få en känsla hur provet är uppbyggt samt en bild hur du ligger till. Börja med det och sen vet du vad dina svagheter/styrkor är.

Lycka till!
mvh
Citera
2015-05-17, 16:06
Medlem
Citat:

Har du någon nedsatt funktion? Svårt att tyda flera av dina inlägg. Ett tips är att göra ett helt prov och kolla vilka brister du har.
Citera
2015-05-17, 16:42
Medlem
ambivallenss avatar
Citat:
Vet ej vad du menar med att få 1-2 högskolepöäng.

Men eftersom att du har 4 högskoleprov framför dig tycker jag att det är onödigt att köpa hpguiden inför hösten.
Citera
2015-05-17, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ambivallens
Vet ej vad du menar med att få 1-2 högskolepöäng.

Men eftersom att du har 4 högskoleprov framför dig tycker jag att det är onödigt att köpa hpguiden inför hösten.
Sorry, menade att få mellan 1.0 och 2.0 på högskoleprovet.
Citera
2015-05-17, 17:04
Medlem
r4ll3s avatar
Citat:

Det är helt onödigt IMO. Varför ska man betala för kunskap egentligen? Vi har ju internet och bibliotek. Finns hur många gamla högskoleprov som helst (+40) ute dessutom som ger bra träning för LÄS, DTK, ELF och NOG. Mattedelen lär man sig genom att räkna, det är ju bara låna en bok ifrån bibblan.

Men då är jag å andra sidan autodidakt så jag verkar vara undantaget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in