Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-05-16, 20:44
Medlem
Gahn uppger i sitt förhör (s 214) att alla skandiavakter bär på walkie talkie.

Tunander i Den osynliga handen: "Enligt en källa, som vill vara anonym, var fyra personer
från Skandias säkerhetsteam på plats kvällen den 28 februari 1986. De var alla försedda med
kommunikationsutrustning. »En amerikan sällade sig till dessa minuten efter mordet.»"
Citera
2015-05-17, 00:02
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Enligt honom själv var han inte enbart en ganska snabb sprinter. Han kunde inte ens springa ikapp en glammande skolklass. När han kom fram var de redan försvunna. Och det är hans egna ord.

Problet är att hans egna ord inte går att lita på. Han har med största sannolikhet inte följt efter några springande poliser utan hållit sig ganska passiv rent allmänt.
Exakt varför han agerat som han gjort är ju ytterst märkligt och jag nöjet med att konstatera det. Exakt vad han höll på med och ev inblandning något som helst menar jag är oklart.
Citera
2015-05-17, 00:12
Medlem
Jag har läst uppgifter om att det på mordkvällen pågick stor radiotrafik i Stockholm som strax innan mordet tystnade , hur pass säkerställd är denna uppgift och om det är sant, vilka slutsatser kan man dra?
Citera
2015-05-17, 00:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Jag har läst uppgifter om att det på mordkvällen pågick stor radiotrafik i Stockholm som strax innan mordet tystnade , hur pass säkerställd är denna uppgift och om det är sant, vilka slutsatser kan man dra?
Vilka är dina källor?
Citera
2015-05-17, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eva.smoking.skinn
Vilka är dina källor?

Gissningsvis den här

http://www.dt.se/slakt-o-vanner/fira-o-uppmarksamma/ted-horde-om-palmemordet-pa-kortvagsradio-i-tanzania

Jag tycker det är värt att notera uppgiften för att se om man kan få den bekräftad, men det är ju inte direkt en primärkälla vi har att göra med här...
Senast redigerad av HubertNorlen 2015-05-17 kl. 00:20.
Citera
2015-05-17, 00:27
Medlem
Citat:
Vilka är dina källor?
Jag har sett det på ett par ställen, det jag hittade så här i hastigheten är denna sida:https://andersonchris.wordpress.com/2011/03/05/tankar-om-palmemordet/
Citera
2015-05-17, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Jag har sett det på ett par ställen, det jag hittade så här i hastigheten är denna sida:https://andersonchris.wordpress.com/2011/03/05/tankar-om-palmemordet/

Hoppsan! Då har vi plötsligt två personer som till synes oberoende av varandra vittnar om att Voice of America har hävdat så under mordnatten.

Uppgiften blev genast mycket trovärdigare!

Edit: Ser att Bloggposten är skriven dagen efter artikeln i Dalarnas Tidning. Om Anderson har Teds berättelse som källa, så är vi naturligtvis tillbaka på ruta 1.
Senast redigerad av HubertNorlen 2015-05-17 kl. 00:38.
Citera
2015-05-17, 00:55
Medlem
Kennexs avatar
Amerikanska ambassaden i Stockholm signalspanade alltså under mordkvällen och det hade varit en ovanligt intensiv radiotrafik, som plötslig hade tystnat några minuter före mordet.

Man undra ju: Har de bandat radiotrafiken?
Och var det grön-, blå- och/eller civil komradiotrafik under den kvällen som var ovanligt intensiv?
Citera
2015-05-17, 01:42
Medlem
nattekniks avatar
Citat:
Vad säger mvagrippa och natteknik när det gäller Stig Engström?
Tror inte SE har ett pillemuck med mordet att göra.
Han stämplar ut och har bråttom.
Blir delvis vittne till ett mord och blir handfallen och gör absolut ingenting.
När det går upp för honom vem det är som blivit skjuten, så får han panik och trasslar in sig i lögner där han försöker påskina att han varit till stor hjälp...för hur skulle det se ut om han bara stått och sett på när statsministern ligger och dör..
..ungefär så...
Citera
2015-05-17, 02:26
Medlem
FurirRevaers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kennex
Amerikanska ambassaden i Stockholm signalspanade alltså under mordkvällen och det hade varit en ovanligt intensiv radiotrafik, som plötslig hade tystnat några minuter före mordet.

Man undra ju: Har de bandat radiotrafiken?
Och var det grön-, blå- och/eller civil komradiotrafik under den kvällen som var ovanligt intensiv?
Man kan nog lugnt räkna med att ambassadens underrättelse- och signalspaningsansvariga har lämnat en rapport om kvällen då Palme mördades. Alldeles oavsett intresset så ingår det ju i arbetsuppgifterna att lämna rapporter hem om landet man är stationerad i. Särskilt då när en såpass exceptionell händelse som ett statsministermord sker.

Ambassadens CIA- och NSA-personal måste ju ha undrat vad som stod på. Statskupp eller början på ett väpnat angrepp på Sverige? Skulle tro att aktiviteten på ambassaden varit hög under natten, helgen och de kommande veckorna.

Men att några uppgifter skulle lämnas ut från amerikanskt håll, det håller jag för osannolikt gränsande till obefintligt.
Citera
2015-05-17, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Ordagrannt citat från sidan 99 i Elving Gruvedahls bok.

Ytterligare ur förhöret 19mars 1986:
"I samband med att han stannar för att släppa fram trafik som kommer Malmskillnadsgatan , i sydlig riktning, för endera köra in på Apelbergsgatan alt. Brunnsgatan, uppmärksammar han fyra personer , däribland en kvinna, som kommer gående i rask takt norrut Malmskillnadsgatan mot Apelbergsgatan.

Männen och kvinnan passerar framför Cedergrens fordon , varvid han uppmärksammar att en av männen bar på en Walkie-Talkie"

Utan att angivna vid exakt när skriver EG att Sigge senare sagt att han uppfattade gruppen som poliser.

Märkligt att protokollen inte säger samma sak. I bokens inledning skriver EG att han haft tillgång till hela det offentliga förundersökningsmaterialet avseende utredningen av MOP. Kan bara spekulera i att EG haft tillgång till bilagor som Remstam inte haft.

Eller så hittar EG på?
Citera
2015-05-17, 11:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av carlitos
Eller så hittar EG på?
Varför skulle han göra det för?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto