2015-05-16, 00:57
Medlem
Klossmongos avatar
Att vara gravid är det värsta jag varit med om, hela tiden hörde jag vad bäbisen tänkte jättehögt "Jag hatar dej Klossmongo jag hatar dej! Varför har du tagit hit mej till denhär hemska planeten. Jag vill inte va instängd i din äckliga mage! Jag har aldrig ansökt om att komma till denhär planeten, du bara tar hit mej utan att fråga, jävla bitch osv" "skrek" den dagarna i enda. Kunde inte koncentrera mej på någonting, läsa, se på tv, följa med i samtal, för den avbröt mej hela tiden. Hade olidlig ångest.

Vill aldrig hamna i denna sits igen. Så, hur går man tillväga om man vill sterilisera sig?
Kan man ringa vårdcentralen och boka tid?

Någon kvinna som genomgått får gärna berätta i detalj om proceduren, både om det var fysiskt jobbigt och ifall man behöver träffa psykolog lr skit, vad frågar psykologen i sådana fall?

(Ja just, jag fick missfall, så har inga barn, om det har nån slags betydelse)
Ville inte posta på familjeliv, då blir man nog mobbad tänkte jag.
Citera
2015-05-16, 01:14
Medlem
drArsMoriendis avatar
Du måste alltid ha fyllt 25 år (det anses för allvarligt för en ung människa att ta ett förhastat beslut om). Du kommer också bli informerad om vad detta betyder för ditt liv och ska kunna ta åt dig den informationen. Du kan behöva möta kurator först.

Man går på sin vårdcentral där din läkare får skriva en remiss till kirurg som sedan kommer utföra operationen. Det är ingen operation som ska påverka sexlust, hormoner eller mens, utan fungerar genom att förhindra att ägg och spermie möts. Hos kvinna blockeras äggledare och hos man skärs sädesledare av.

Det finns lite mer info här: http://www.1177.se/Tema/Sex-och-relationer/Preventivmetoder/Sterilisering/
Citera
2015-05-16, 04:11
Bannlyst
Om du är seriös med ditt skitprat bör du lämna bort barnet. Du verkar definitivt inte mogen att vara förälder.
Senast redigerad av fotvalv 2015-05-16 kl. 04:18.
Citera
2015-05-16, 06:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fotvalv
Om du är seriös med ditt skitprat bör du lämna bort barnet. Du verkar definitivt inte mogen att vara förälder.

Hon skriver ju längst ner att hon fick missfall så hon har inga barn. Men håller med om att det här inlägget känns lite oseriöst. Tror inte att det finns någon på Flashback som vill/kan berätta i detalj hur det går till. Nu kanske det här bara är ett trollinlägg och inte så mycket att bry sig om.
Citera
2015-05-16, 06:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AlexandraIda
Hon skriver ju längst ner att hon fick missfall så hon har inga barn. Men håller med om att det här inlägget känns lite oseriöst. Tror inte att det finns någon på Flashback som vill/kan berätta i detalj hur det går till. Nu kanske det här bara är ett trollinlägg och inte så mycket att bry sig om.

Du verkar normal, men fröken ovan tycks höra vad bäbisen tänker inne i magen. Därav mitt lilla inlägg. Jag känner till havandekapsdepresson, men schizofrena tendenser där modern faktisk hör vad det ofödda barnet i magen säger.

Det är lite nytt för mig och inte så lite schizofrent heller ....
Senast redigerad av fotvalv 2015-05-16 kl. 06:36.
Citera
2015-05-16, 07:30
Medlem
Det låter inte direkt som TS är seriös med sina tankar om sterilisering. Jag tycker det är bra att det finns en åldersgräns för jag tror inte man är mogen att fatta ett sådant beslut när man är väldigt ung. Eftersom det inte går att ångra sig längre fram måste man vara helt säker på sitt beslut för det är ju inget man gör bara sådär. Det är svårt att ge ett seriöst svar till ett oseriöst inlägg och det där att TS först hörde rösten från bebisen och sedan fick missfall låter lite konstigt.
Citera
2015-05-16, 07:40
Bannlyst
Jag vet inte ens om jag törs säga om hur många aborter det sker i Sverige varje år.

Kvinnan har givet rätt till sin egen kropp, men delar man antalet aborter i sverige. Lågt räknat 35.000 per år, så ger det 50 aborter per dag, sju dagar i veckan, året om.

Jag är inte religiös eller så. Men sagt att Sverige är ett upplyst land med preventivmedel så är det ett jävligt högt tal.

För mig är det en extremt hög siffra som jag inte ens förstår.

Existerar sexundervisningen i högstadiet fortfarande?
Senast redigerad av fotvalv 2015-05-16 kl. 08:02.
Citera
2015-05-16, 08:18
Medlem
Jag tror det är lite si och så med sexualundervisningen i skolan. Det pratas ju också mycket om alla risker som finns med tex. p-piller vilket gör att många väljer bort det. Då kan det ju lätt bli att man struntar i att skydda sig och att det leder till oplanerade graviditeter. Jag vet inte om Sverige egentligen är så upplyst när det gäller preventivmedel, jag förstår inte riktigt hur det där hänger ihop.
Citera
2015-05-16, 12:29
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klossmongo
Att vara gravid är det värsta jag varit med om, hela tiden hörde jag vad bäbisen tänkte jättehögt "Jag hatar dej Klossmongo jag hatar dej! Varför har du tagit hit mej till denhär hemska planeten. Jag vill inte va instängd i din äckliga mage! Jag har aldrig ansökt om att komma till denhär planeten, du bara tar hit mej utan att fråga, jävla bitch osv" "skrek" den dagarna i enda. Kunde inte koncentrera mej på någonting, läsa, se på tv, följa med i samtal, för den avbröt mej hela tiden. Hade olidlig ångest.

Lika bra att du tar upp saken med en läkare, du kommer att få bättre hjälp där än av alla wannabe kuratorerna på Flashback. Det bästa är ifall du pratar med en psykiatriker tror att hen kommer att ha större förståelse för dig än en gynekolog.
Citera
2015-05-16, 12:32
Medlem
Varför ska du göra diverse ingrepp på kroppen?
Skit i att knulla bara så respekterar du dig själv och din kropp.
Citera
2015-05-16, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Lika bra att du tar upp saken med en läkare, du kommer att få bättre hjälp där än av alla wannabe kuratorerna på Flashback. Det bästa är ifall du pratar med en psykiatriker tror att hen kommer att ha större förståelse för dig än en gynekolog.

Lägg av med hen och sådant dravel.

Det bästa är ifall du pratar med en psykiatriker tror att PERSONEN kommer att ha större förståelse för dig än en gynekolog.

Sverige har blivit CIRKUSLAND.
Citera
2015-05-16, 21:32
Medlem
lithionits avatar
vilken ålder är du i nu? Tycker det kan vara drastiskt att ta ett så stort beslut som påverkar dig för resten av livet. Om tio år kanske du känner annorlunda (eller inte)

Om jag vore i din sits skulle jag be om att få en p-stav, p-stav har jättehög säkerhet eftersom det inte går att missa dosen eller slarva med intaget. Då är risken för en graviditet i stort sett obefintlig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in