Citat:
Ursprungligen postat av
Clodius
Åtalet och polisens agerande ja... Hur skall det förstås?
Jag tror att det gått till så här ungefär:
Föräldrarnas anmälan ledde till provtagning och analyssvaret indikerade att flickan kunde ha tagits av daga genom förgiftning. Förhör av anhöriga indikerade att narkosläkaren sprutat något i flickan, varpå teorin om att läkaren var skyldig till ett barmhärtighetsmord föddes bland polisen. Så långt är ingenting konstigt. Bevisningen räcker dock ännu inte, och då tar man till ett knep. Man häktar och frihetsberövar, och gör det på ett bryskt sätt. Detta räknar man med att skall ruska om den tänkta gärningsmannen så att hon bekänner och då skulle man ha ett starkt case. Detta knep är visserligen mycket fult, men helt säkert ofta effektivt. Om det skall användas är förvisso ett moraliskt dilemma. I detta fallet fungerade det inte, och någon bekännelse kom inte. Tvärt om började bevisningen krackelera; de s.k. injektionerna var troligen vanliga flushningar, provresultatet ifrågasattes och något omprov gjordes inte. Dessutom gick inte gärningsbeskrivningen ihop med vittnesmålen, och det gick egentligen inte att knyta narkosläkaren till en thiopenthalinjektion. Vittnesmål, som exempelvis uskan talade till narkosläkarens fördel. Naturligtvis borde åklagren då lagt ner fallet, men det gjordes inte.Svårt att förstå varför. Trodde verkligen åklagaren att luftslottet till åtal skulle hålla? Blev det en prestigesak eftersom åklagarens agerande ifrågasattes både på saklig och på osaklig grund?
Det fetade: Ja det borde han/dom ha gjort. Något som också tidigt konstaterades i tråden varpå
ett antal jurister/kunniga lekmän hävdade eller trodde att åklagaren måste ha mer bakom för
att faktiskt ta det så långt som han verkade ta det. Det var några få "insatta" som hävdade att
vi andra dödliga inte hade en aning men att det fanns rejält med kött på benen i detta fall.
Som vi numera vet var det mer kött på en vägdödad segelhare än vad det var på åklagarens ben.
Detta är och FÖRBLIR en rättsskandal. Ett lågvattenmärke när det gäller hur några få kan få
missköta sitt arbete så inihelvete utan att faktiskt bli av med det. Eller ens få kritik.
Och jag skiter fullkomligt i att en hel del juridiskt kunniga påpekar att åklagaren måste ta
upp ett mål om det pekar på mord. En åklagare måste nämligen också lägga ner om det hela
pekar på något annat än åtalspunkterna/misstankarna. Han/hon ska OCKSÅ undersöka
eventuella fördelar eller tveksamheter när det gäller den misstänkta. Något som aldrig gjordes.
Och ingen INGEN kan få mig att tro att denna åklagare med kollegor har sämre koll än vad
gemene lekman på flashback har.
Det här ÄR brottsligt. På gränsen till kidnappning och definitivt tortyr på det sätt som hon
anhölls och sedan släpptes i väntan på rättegång. Något som drog ut på tiden så till den milda
grad att jag misstänker att dom hoppades att det hela skulle glömmas bort av media.
Dom inblandade från rättshåll, inkl rättsmedicin, borde inte ens få kopiera papper eller
diska provrör efter detta. Dom borde sitta inlåsta.