2015-05-13, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Limning
Varför tror du att morfar tycker det är ok att försörja barnbarnet så att barnets pappa ska få behålla alla sina pengar?

Varför ska den nya mannen vara nöjd med att behöva ta av sin lön för att köpa mat och kläder så att barnets pappa ska få behålla sin lön oavkortad?

Huruvida han tycker det är ok eller har ingen som helst betydelse. Inbilla dig inte att jag tror saker. Utgå från vad jag skriver. Förstått?

Du fattar inte. Paret har gemensam ekonomi. Barnen ingår i den. Huruvida han känner sig nöjd eller ej är även det totalt irrelevant. Antingen är han med en tidigare ensamstående morsa eller så är han inte det. Hans eget val.

Punkt slut.
Citera
2015-05-13, 20:11
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av experten10
Inte bara tror jag inte. Jag vet.

Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Vad han menar är (förmodligen) att det inte finns något direkt samband mellan fattigdom och brottslighet. Det finns många extremt fattiga länder med väldigt låg brottslighet och många rika länder med väldigt hög brottslighet. Ser vi inom inom länderna finns det heller inget samband som pekar på att just fattigdom är det som ligger bakom brottslighet som t.ex. rån. Det är helt enkelt en lögn.

Det säger däremot inte att många av rånarna inte är fattiga, men det är en helt annan sak.

Time out. Dags för lite faktisk information, uppbackad av riktiga källor. Inte så fasligt svårt att hitta - den här artikeln är en bra punkt att börja (under rubriken "Riskfaktorer i ett svenskt perspektiv").

Citat:
Ursprungligen postat av Wikipedia
Brottsförebyggande rådet (Brå) har i en analys av frekvenser räknat fram följande överrisker för olika kategorier. De statistiska överriskerna är framräknade var för sig men kan överlappa och förstärka varandra.
  • Socialbidrag: Personer vars familj har haft socialbidrag / Personer vars familj inte har haft socialbidrag 2001 = överrisk på 6,1 gånger. Det är alltså 6,1 gånger vanligare att personer i familjer som behövt socialbidrag än personer från familjer som inte behövt socialbidrag är misstänkta/registrerade för brott.
  • Inkomst: Personer med förvärvsinkomst på mindre än 1 basbelopp / Personer med förvärvsinkomst på 9 basbelopp eller mer = överrisk på 5,3 gånger. Det är alltså 5,3 gånger vanligare att personer med låg inkomst än personer med hög inkomst är misstänkta/registrerade för brott.
  • Ålder: Personer i åldrarna 15-17 år / Personer i åldrar över 41 år = överrisk på 2,5 gånger. Det är alltså 2,5 gånger vanligare att 15-17-åringar än personer över 41 år är misstänkta/registrerade för brott.

Att dra slutsatsen att barn till ensamstående mammor, där barnets far via juridisk abort undgått att betala underhållsbidrag, blir brottsliga är således väl underbyggt under specifikt svenska förhållanden.

Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Det har provats i USA. Under femtiotalet föddes nästan alla svarta barn inom äktenskapet. Efterhand som barn- och socialbidragssystemet byggdes ut blev det allt vanligare med ensamföräldrar. Så ja, det är förmodligen så att om vi avskaffade stora delar av sociala skyddsnätet så skulle färre ensamhushåll med barn uppstå. Precis som det alltid sett ut under vår tidigare historia.

Men att många svarta barn i USA inte har en närvarande far beror ju i stor utsträckning på att många svarta män sitter i fängelse i USA. Vidare är det långt ifrån uppenbart att processen du beskriver är reversibel. Du behöver visa på ett konkret exempel där man dragit in bidragssystem och där barnafödandet hos ensamstående kvinnor därefter minskat för att ha någon poäng överhuvudtaget i det här diskussionsspåret.
Senast redigerad av nihilverum 2015-05-13 kl. 20:43. Anledning: Lade till ett par ord för bättre grammatik
Citera
2015-05-13, 20:17
Medlem
Citat:
Huruvida han tycker det är ok eller har ingen som helst betydelse. Inbilla dig inte att jag tror saker. Utgå från vad jag skriver. Förstått?

Du fattar inte. Paret har gemensam ekonomi. Barnen ingår i den. Huruvida han känner sig nöjd eller ej är även det totalt irrelevant. Antingen är han med en tidigare ensamstående morsa eller så är han inte det. Hans eget val.

Punkt slut.
Om de har gemensam ekonomi så torde han väl tycka att det är än mer irriterande att barnets far inte bidrar ekonomiskt till barnen utan får ha roligt för alla sina pengar istället. Medan han själv kanske både försörjer sina egna och partnerns barn.

Huruvida män skulle vara nöjda med att försörja sina döttrars och flickvänners barn för att barnafadern föredrar att använda sina egna pengar till annat är i högsta grad relevant i en diskussion om "juridisk abort".
Citera
2015-05-13, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Att dra slutsatsen att barn till ensamstående mammor, där barnets far via juridisk abort undgått att betala underhållsbidrag, är således väl underbyggt under specifikt svenska förhållanden.

Förfärligt...

Kvinnor som tvingar på ovilliga fäder barn bör straffas hårt för att avskräcka och därmed stävja denna utveckling.
Citera
2015-05-13, 20:26
Medlem
mainstreaminfluents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oLf
Förfärligt...

Kvinnor som tvingar på ovilliga fäder barn bör straffas hårt för att avskräcka och därmed stävja denna utveckling.
Annars går det att sterilisera sig efter att man fyllt 25, ett tips till de män som inte förstår sig på hur man använder en kondom.
Citera
2015-05-13, 20:28
Medlem
Citat:
Om de har gemensam ekonomi så torde han väl tycka att det är än mer irriterande att barnets far inte bidrar ekonomiskt till barnen utan får ha roligt för alla sina pengar istället. Medan han själv kanske både försörjer sina egna och partnerns barn.

Huruvida män skulle vara nöjda med att försörja sina döttrars och flickvänners barn för att barnafadern föredrar att använda sina egna pengar till annat är i högsta grad relevant i en diskussion om "juridisk abort".

Nej. Det är inte det minsta relevant.
Citera
2015-05-13, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mainstreaminfluent
Annars går det att sterilisera sig efter att man fyllt 25, ett tips till de män som inte förstår sig på hur man använder en kondom.

Och kvinnor. Eller hur?
Citera
2015-05-13, 20:35
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Om paret är gift - ja. Annars inget ubderhållsbidrag.

Du gör ett tvärsäkert påstående om samhällskostnader utan antydan till motivering.

Det var sent på kvällen. Jag har levererat en källa i det här inlägget nu. Återstår att se om du kan hitta något alls att emotsäga det. Jag säger på förhand "lycka till", i all välmening.

Citat:
Din fråga om huruvida ensamstående kvinnor kommer att sluta föda barn om inget ubderhållsbidrag finns förstår jag inte. Löjlig fråga. Självklart kommer det att finnas de som skaffar barn då. Precis som det alltid gjort. Ändå frågar du. Ta en allvarlig funderare på vad du håller på med. Jag menar det.

Ja, och då kommer en andel av dessa barn med hög sannolikhet (se mitt förra inlägg) att bli brottslingar. Sannolikheten blir högre när de växer upp i ett hushåll med mindre tillgångar (se mitt förra inlägg). Brottslighet är en negativ externalitet, dvs kostnaderna som brottsligheten orsakar faller på allmänheten. Detta eftersom brottslingarna nästan aldrig har tillräckliga egna tillgångar för att man skall kunna täcka kostnaderna genom att beslagta brottslingarnas tillgångar.

Citat:
Vad för utomstående du pratar om vet jag inte. Du skriver inte vem. Det duger inte. Det är för dåligt. Gör om. Gör rätt. Att exempelvis en morfar skulle vara utomstående är naturligtvis inte sant.

Om det inte är ett incestfall så är det naturligtvis så att den ovillige fadern har en mycket större roll i den oönskade graviditetens uppkomst än någon annan man. Jämfört med den ovillige fadern är därför naturligtvis morfar utomstående. Således är naturligtvis det enda rimliga att den ovillige fadern står för kostnaderna innan man börjar förfölja morfar. Att morfar skall bidra innan den breda skattebetalande allmänheten skall göra det är givetvis uppenbart, men lika uppenbart är det att den ovillige fadern går före morfar.

Citat:
Kvinnor har ett val. Självklart ska män också ha ett val. Motsätter du dig det så är något fel. Du vet om det. Därför försöker du måla upp motiveringar för att det ska vara då ändå. Men dessa håller inte.

Min (och andra skattebetalares) rätt att ha möjlighet att slippa att indirekt betala för de extra kostnader som skulle uppkomma till följd av ett införande av juridisk abort är naturligtvis mycket viktigare än din (eller andra juridisk-abort-förespråkares) "rätt" att ha sex med någon man absolut inte vill ha barn med utan att se till att skydda sig tillräckligt för att det inte skall bli någon graviditet. Detta inser naturligtvis varje politiker med självbevarelsedrift också, även om en typisk politiker inte skulle uttrycka sig riktigt så krasst.

Det är inget fel alls med detta. Det är bara en fråga om att inse att den ekonomiska aspekten är viktigare än en minoritets skeva uppfattning om "rättvisa" i sexuella frågor. När man väl insett att den ekonomiska aspekten är viktigare är det bara att identifiera hur mycket inverkan de olika parterna haft i jämförelse med varandra och därefter härleda hur mycket de därför skall betala i jämförelse med varandra.

Så långt möjligt skall alltså den ovillige fadern se till att hålla de som överhuvudtaget inte hade sex med tjejen i fråga ekonomiskt skadeslösa.
Citera
2015-05-13, 20:41
Medlem
Citat:
Nej. Det är inte det minsta relevant.
Varför tog du då upp först att morfar ju kan försörja barnet ("han har säkert inget emot det") och sen att mammans nya pojkvän får väl försörja barnet, om du sen inte ens tycker att det är relevant om de ens är särskilt intresserade av att göra detta?
Citera
2015-05-13, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Det var sent på kvällen. Jag har levererat en källa i det här inlägget nu. Återstår att se om du kan hitta något alls att emotsäga det. Jag säger på förhand "lycka till", i all välmening.

Ja, och då kommer en andel av dessa barn med hög sannolikhet (se mitt förra inlägg) att bli brottslingar. Sannolikheten blir högre när de växer upp i ett hushåll med mindre tillgångar (se mitt förra inlägg). Brottslighet är en negativ externalitet, dvs kostnaderna som brottsligheten orsakar faller på allmänheten. Detta eftersom brottslingarna nästan aldrig har tillräckliga egna tillgångar för att man skall kunna täcka kostnaderna genom att beslagta brottslingarnas tillgångar.

Om det inte är ett incestfall så är det naturligtvis så att den ovillige fadern har en mycket större roll i den oönskade graviditetens uppkomst än någon annan man. Jämfört med den ovillige fadern är därför naturligtvis morfar utomstående. Således är naturligtvis det enda rimliga att den ovillige fadern står för kostnaderna innan man börjar förfölja morfar. Att morfar skall bidra innan den breda skattebetalande allmänheten skall göra det är givetvis uppenbart, men lika uppenbart är det att den ovillige fadern går före morfar.

Min (och andra skattebetalares) rätt att ha möjlighet att slippa att indirekt betala för de extra kostnader som skulle uppkomma till följd av ett införande av juridisk abort är naturligtvis mycket viktigare än din (eller andra juridisk-abort-förespråkares) "rätt" att ha sex med någon man absolut inte vill ha barn med utan att se till att skydda sig tillräckligt för att det inte skall bli någon graviditet. Detta inser naturligtvis varje politiker med självbevarelsedrift också, även om en typisk politiker inte skulle uttrycka sig riktigt så krasst.

Det är inget fel alls med detta. Det är bara en fråga om att inse att den ekonomiska aspekten är viktigare än en minoritets skeva uppfattning om "rättvisa" i sexuella frågor. När man väl insett att den ekonomiska aspekten är viktigare är det bara att identifiera hur mycket inverkan de olika parterna haft i jämförelse med varandra och därefter härleda hur mycket de därför skall betala i jämförelse med varandra.

Så långt möjligt skall alltså den ovillige fadern se till att hålla de som överhuvudtaget inte hade sex med tjejen i fråga ekonomiskt skadeslösa.

Det enda du har är grundlös spekulation om brottslighet.

Vem är "man" som skulle förfölja morfar? Du har inbillat dig saker och gjort halsbrytande tolkningar tidigare. Nu räcker det. Inte en gång till.

Och nej. En morfar är inte utomstående jämfört med en totalt frånvarande far. Du krumbukter sol en galning för att försöka få ihop det du skriver. För vad du säger är att en morfar till en spermiedonationsbaby är "utomstående" jämfört med den totalt okände fadern. Du vet att detta inte håller.

Och apropå din källa så står det inte ett ord om underhållsbidrag. Inte ett enda.
Citera
2015-05-13, 20:47
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oLf
Förfärligt...

Frågan är ju om sådana straff verkligen skulle leda till att det föddes färre barn, eller att de barn som redan fötts skulle bli mindre kriminella. Jag skulle snarare tippa på att de barn som fötts skulle bli mer kriminella om fadern är frånvarande och modern sitter i fängelse.

Sedan är det så klart också högst oklart vilken sorts politiker som faktiskt skulle driva idén du framför.
Citera
2015-05-13, 20:53
Medlem
Citat:
Varför tog du då upp först att morfar ju kan försörja barnet ("han har säkert inget emot det") och sen att mammans nya pojkvän får väl försörja barnet, om du sen inte ens tycker att det är relevant om de ens är särskilt intresserade av att göra detta?

Han ligger nära till hands. Varför? För att han är barnets morfar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in