Citat:
Ursprungligen postat av
experten10
Om paret är gift - ja. Annars inget ubderhållsbidrag.
Du gör ett tvärsäkert påstående om samhällskostnader utan antydan till motivering.
Det var sent på kvällen. Jag har levererat en källa i
det här inlägget nu. Återstår att se om du kan hitta något alls att emotsäga det. Jag säger på förhand "lycka till", i all välmening.
Citat:
Ursprungligen postat av
experten10
Din fråga om huruvida ensamstående kvinnor kommer att sluta föda barn om inget ubderhållsbidrag finns förstår jag inte. Löjlig fråga. Självklart kommer det att finnas de som skaffar barn då. Precis som det alltid gjort. Ändå frågar du. Ta en allvarlig funderare på vad du håller på med. Jag menar det.
Ja, och då kommer en andel av dessa barn med hög sannolikhet (se mitt förra inlägg) att bli brottslingar. Sannolikheten blir högre när de växer upp i ett hushåll med mindre tillgångar (se mitt förra inlägg). Brottslighet är en negativ externalitet, dvs kostnaderna som brottsligheten orsakar faller på allmänheten. Detta eftersom brottslingarna nästan aldrig har tillräckliga egna tillgångar för att man skall kunna täcka kostnaderna genom att beslagta brottslingarnas tillgångar.
Citat:
Ursprungligen postat av
experten10
Vad för utomstående du pratar om vet jag inte. Du skriver inte vem. Det duger inte. Det är för dåligt. Gör om. Gör rätt. Att exempelvis en morfar skulle vara utomstående är naturligtvis inte sant.
Om det inte är ett incestfall så är det naturligtvis så att den ovillige fadern har en mycket större roll i den oönskade graviditetens uppkomst än någon annan man. Jämfört med den ovillige fadern är därför naturligtvis morfar utomstående. Således är naturligtvis det enda rimliga att den ovillige fadern står för kostnaderna innan man börjar förfölja morfar. Att morfar skall bidra innan den breda skattebetalande allmänheten skall göra det är givetvis uppenbart, men lika uppenbart är det att den ovillige fadern går före morfar.
Citat:
Ursprungligen postat av
experten10
Kvinnor har ett val. Självklart ska män också ha ett val. Motsätter du dig det så är något fel. Du vet om det. Därför försöker du måla upp motiveringar för att det ska vara då ändå. Men dessa håller inte.
Min (och andra skattebetalares) rätt att ha möjlighet att slippa att indirekt betala för de extra kostnader som skulle uppkomma till följd av ett införande av juridisk abort är
naturligtvis mycket viktigare än din (eller andra juridisk-abort-förespråkares) "rätt" att ha sex med någon man absolut inte vill ha barn med utan att
se till att skydda sig tillräckligt för att det inte skall bli någon graviditet. Detta inser naturligtvis varje politiker med självbevarelsedrift också, även om en typisk politiker inte skulle uttrycka sig riktigt så krasst.
Det är inget fel alls med detta. Det är bara en fråga om att inse att den ekonomiska aspekten är viktigare än en minoritets skeva uppfattning om "rättvisa" i sexuella frågor. När man väl insett att den ekonomiska aspekten är viktigare är det bara att identifiera hur mycket inverkan de olika parterna haft i jämförelse med varandra och därefter härleda hur mycket de därför skall betala i jämförelse med varandra.
Så långt möjligt skall alltså den ovillige fadern se till att hålla de som överhuvudtaget inte hade sex med tjejen i fråga ekonomiskt skadeslösa.