Civilingenjörer jag har träffat är generellt helt obrydda om högskoleingenjörer och brukar nästan aldrig prata om dessa. Men nästan alla högskoleingenjörer jag har träffat brukar säga att deras utbildningar till och med är bättre än civilingenjör. Ett starkt argument är att den är kortare 3-årig. Så högskoleingenjörerna kan ge sig ut och tjäna pengar medan civilingenjörerna fortfarande lever på studiemedel. Men jag har också hört att civilingenjörsutbildningar är längre på grund av att de är mer flummiga. Helt enkelt att de flesta civilingejörsutbildningarna har så mycket matematik som de aldrig kommer att ha någon anvädning av. Medan högskoleingenjörer nästan bara läser praktiska saker, matematik som de ska använda, med mera. Dessutom är ett argument att högskoleingjörer i mångt och mycket ha samma jobb som civilingejörer kan.
Låt oss jämföra. Om Pelle läser högskoleingejör och Lisa civilingejör.
År 3 blir Pelle klar med sin utbildning och får ett helt fantastiskt arbete som utvecklar hans kunskaper. Lisa fortsätter ytterligare ett par år.
År 5 har Pelle en 3-årig högskoleingenjörsutbildning + 2 års arbetslivserfarenhet. Medan Lisa bara har en 5-årig civilingenjörsutbildning. Vem av dessa är den mest kvalificerade ingenjören?
Stämmer detta? Är en 5-årig civilingejörsutbildning kanske i själva verket sämre än en 3-årig högskoleingjörsutbildning? Är civilingejör mer flummigt och mindre praktiskt? Eller är det något slags mindrevärdeskomplex?
Låt oss jämföra. Om Pelle läser högskoleingejör och Lisa civilingejör.
År 3 blir Pelle klar med sin utbildning och får ett helt fantastiskt arbete som utvecklar hans kunskaper. Lisa fortsätter ytterligare ett par år.
År 5 har Pelle en 3-årig högskoleingenjörsutbildning + 2 års arbetslivserfarenhet. Medan Lisa bara har en 5-årig civilingenjörsutbildning. Vem av dessa är den mest kvalificerade ingenjören?
Stämmer detta? Är en 5-årig civilingejörsutbildning kanske i själva verket sämre än en 3-årig högskoleingjörsutbildning? Är civilingejör mer flummigt och mindre praktiskt? Eller är det något slags mindrevärdeskomplex?