Citat:
Ursprungligen postat av
vedhuggare
Visst minns jag Ingegerd/Anna och att norska kungar sökte skydd i Kiev. Jag minns också Vladimir, som många europeiska kungahus räknar anor ifrån.
Alexander Nevskij och Birger Jarl kunde nog tala med varandra. Det sägs att de kom överens om att sätta gränsen vid Neva ganska fredligt.
Gustaf var troligen inte släkt med Ivan. Gustaf kom från Småland och Ivan påpekade försmädligt att Gustaf var provinsiell och ingen riktig makthavare.
"Visst
minns jag Ingegerd/Anna och att norska kungar sökte skydd i Kiev. Jag
minns också Vladimir, som många europeiska kungahus räknar anor ifrån."
-Jag visste du var gammal, men minns du dem är du tusen år gammal...
Alexander Nevskij och Birger Jarl kunde nog tala med varandra. Det sägs att de kom överens om att sätta gränsen vid Neva ganska fredligt.
- Birger Jarl hade inget otalt med Novgorod. Alexander Nevskij hindrade däremot svenskarna från att gå i strid mot mongolerna som under denna tid terroriserade Kyiv Rus. Alexander Nevskij som var österifrån, från Suzdal, gifte sig med Batu Khans dotter (Batu Khan var Djingis Khans barnbarn). Pga denna allians så tilläts mongolerna närapå förstöra Kyiv 1240 (samma krafter då som nu!). Ur Novgorod/Kyiv perspektiv är Alexander Nevskij tidernas största förrädare och var bortglömd i århundraden, tills Peter den Store behövde göra propaganda mot svenskar igen. Sedan dess påstås han vara Rysslands största patriot genom tiderna, hans reliker flyttades till nybyggda St Petersburg.. På samma plats fanns i århundraden innan en svensk stad, Nyen
http://sv.wikipedia.org/wiki/Nyen , som St Petersburg byggdes ovanpå. Ryssar hade ingen lokalkännedom, då staden byggdes i träskmark, varför St Petersburg upplevt otaliga översvämningar. Inte förrän under Stalin deporterades återstående finländare som bodde runt om i dåvarande Leningrad oblast. Detta område gavs en gång i tiden i giftermålspresent till prinsessan Ingegerd -och -kan ryssar göra anspråk på Krim och Donbass så kan Sverige/Finland också göra anspråk på hela St Peterburg området fram till Ladoga.
"Gustaf var troligen inte släkt med Ivan. Gustaf kom från Småland och Ivan påpekade försmädligt att Gustaf var provinsiell och ingen riktig makthavare."
- Där har du rätt, Ivan var av Rurikätt, medan Gustav Vasaätten (viss tysk-baltisk koppling, hade släktingar som var kungar i Polen). Han var en upprorsmakare som drev svensk linje och gjorde uppror mot dåvarande Polsk-Tysk-Danska kungaätten som styrde den Skandinaviska unionen (Tre kronor) som funnits innan Gustav Vasa. Ivan såg sin chans till ytterligare uppdelning.