2015-05-10, 15:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Moderaterna fiskar SD väljare. Men förgäves då SD kommer växa..
Lite OT men tror det blir tvärtom, SD har nått sin maxgräns, sen när andra partier vill ha en hårdare invandringspolitik så återgår alla proteströstare till sina moderpartier.
SD ligger lite pyrt till faktiskt, KD försöker sno socialkonservatismen som är SD:s mål.
Sen har SD järnrörsstämpeln på sej, går inte att komma ifrån det, städat folk undviker sånt, återstår då WT:s som kanske utgör ~ 10% av befolkningen. Good luck.
Citera
2015-05-10, 15:29
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fasttrain
Lite OT men tror det blir tvärtom, SD har nått sin maxgräns, sen när andra partier vill ha en hårdare invandringspolitik så återgår alla proteströstare till sina moderpartier.
SD ligger lite pyrt till faktiskt, KD försöker sno socialkonservatismen som är SD:s mål.
Sen har SD järnrörsstämpeln på sej, går inte att komma ifrån det, städat folk undviker sånt, återstår då WT:s som kanske utgör ~ 10% av befolkningen. Good luck.
Trams. Det där har man dillat om under många år. Folkpartiet har ju kört bluffen med "språktester" en gång för mycket. Ingen tror på dessa lögner längre. Moderatsvinen har suttit vid makten i 8 år & kastat landet i fördärvet. Att nu komma & tramsa sig med ett illa genomtänkt förslag om TUT är det inte många som går på.
Citera
2015-05-10, 15:47
Medlem
IvanIvanovitjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fasttrain

Det beror helt på hur KD, FP och M hanterar frågan. Om man gör utspel som man senare tvingas dra tillbaka på grund av interna protester och medial kritik får man knappast tillbaka sina röster, snarare förlorar man fler. Det återstår som sagt att se hur transparenta KD och M kommer vara i flyktingfrågan.
Citera
2015-05-10, 15:57
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IvanIvanovitj
Det beror helt på hur KD, FP och M hanterar frågan. Om man gör utspel som man senare tvingas dra tillbaka på grund av interna protester och medial kritik får man knappast tillbaka sina röster, snarare förlorar man fler. Det återstår som sagt att se hur transparenta KD och M kommer vara i flyktingfrågan.

Precis. Jag är nyfiken på dagens partiledardebatt som börjar klockan 20:00. Undrar vad representanter för Moderaterna, Folkpartiet och Kristdemokraterna kommer att säga om dem olika förslag som lades fram om invandring och integration. Det som också blir intressant är huruvida de kommer att driva förslag som berör en ändring på migration och integrationsfronten framöver eller ej. Det är detta som avgör om reformintentionerna var mer än ett sätt att få tillbaka rösterna eller ej.
Citera
2015-05-11, 00:08
Medlem
Och Folkpartiet vill införa språkkrav för svenskt medborgarskap, sedan år 2002... efter 13 år existerar det fortfarande inte något sådant krav.

Nej, precis som så många andra bedömer jag också detta som ett patetiskt försökt till röstfiske. Man vill vinna tillbaka gamla väljare. Låt oss nu alla se ifall M skjuter i opinionsundersökningarna efter detta utspel. Dom kanske tjänar 5 %? Då kommer man hålla fast vid den här "frågan" och tycka att den är skitbra och ständigt tjata om den vid nästkommande valkampanj.

Ett sådant här utspel skall man aldrig ta för givet. Jag skulle aldrig i hela världen riskera min röst med förhoppningen att Moderaterna faktiskt kommer införa TUT. Dom har släppt in 900.000 människor de senaste 8 åren de var regering, dom har bara varit opposition i ett halvår och AKB är Reinfeldts knähund, varför skulle dom helt plötsligt ha börjat ändra sig?

Moderaterna saknar inte heller bara all trovärdighet som parti, förslaget i sig gör ingen skillnad eftersom detta är inte att ställa "krav" på nyanlända. Utlänningarna kommer nu börja fejka arbetsintyg eller gå den där treåriga etableringslotsen och få ut sina PUT. Den enda skillnaden förslaget gör är att utlänningarna behöver bara anstränga sig lite mer för att få stanna kvar permanent.

Förrförra veckans förslag på att förbjuda organiserat tiggeri var lika korkat det. Samhället och framförallt polisen har inte de resurserna som krävs för att i en domstol kunna bevisa att de tilltalade bedrivit organiserat tiggeri. Det enda två alternativ som skulle fungera är att antingen förbjuda tiggeri helt och hållet eller sätta krav på EES-uppehållsrätter, så att EU medborgare bara kan komma hit för turism och arbete.
Citera
2015-05-11, 05:46
Medlem
Glauciuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Trams. Det där har man dillat om under många år. Folkpartiet har ju kört bluffen med "språktester" en gång för mycket. Ingen tror på dessa lögner längre. Moderatsvinen har suttit vid makten i 8 år & kastat landet i fördärvet. Att nu komma & tramsa sig med ett illa genomtänkt förslag om TUT är det inte många som går på.

Den där maxgränsen dyker upp titt som tätt. När väl maxgränsen nås (för det kommer den att göra, även om jag inte vill spekulera i exakta siffror, så kommer pk-ister säga: Vad var det jag sa? Dumma dödsknarkarrasister!). Hann aldrig kolla på partiledardebatten igår, togs detta ämne upp av Åkesson och Kinberg Batra?
Citera
2015-05-11, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glaucius
Den där maxgränsen dyker upp titt som tätt. När väl maxgränsen nås (för det kommer den att göra, även om jag inte vill spekulera i exakta siffror, så kommer pk-ister säga: Vad var det jag sa? Dumma dödsknarkarrasister!). Hann aldrig kolla på partiledardebatten igår, togs detta ämne upp av Åkesson och Kinberg Batra?

Ja, ämnet togs upp på partiledardebatten igår. Det var det första som diskuterades och AKB pressade rejält angående detta. Jonas Sjöstedt (V) blev mycket upprörd. Du kan läsa mer om hela debatten i en annan tråd (FB) Partiledardebatt 10 maj i SVT2 Agenda kl 20:00
Citera
2015-05-11, 13:59
Medlem
hydrols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym-tack
text
Utlänningarna kommer nu börja fejka arbetsintyg eller gå den där treåriga etableringslotsen och få ut sina PUT. Den enda skillnaden förslaget gör är att utlänningarna behöver bara anstränga sig lite mer för att få stanna kvar permanent.
text

Jag är etableringslots och förstår inte riktigt vad du menar på.

Samtliga av våra kontrakt med arbetsförmedlingen revs upp för tre månader sedan och vi kommer inte i rollen som lotsar kunna fixa PUT till nyanlända. Vidare verkar du förvirrad över vad vi etableringslotsar gör (våra kontrakt upphör 20:e maj så det är nog skit samma endå)

Det återstår att se hur enkelt det är att fejka arbetsintyg som underlag för PUT. För ett år sedan så skärptes reglerna och kontrollerna kring fusk gällande detta. Egentligen är detta potentiellt ett kraftfullt förslag från oppositionen om det tillämpas korrekt.
Citat:
http://www.dagensjuridik.se/2014/04/regeringen-vill-motverka-missbruk-av-reglerna-arbetskraftsinvandring-foreslar-lagandringar
Citera
2015-05-11, 14:29
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hydrol
Jag är etableringslots och förstår inte riktigt vad du menar på.

Samtliga av våra kontrakt med arbetsförmedlingen revs upp för tre månader sedan och vi kommer inte i rollen som lotsar kunna fixa PUT till nyanlända. Vidare verkar du förvirrad över vad vi etableringslotsar gör (våra kontrakt upphör 20:e maj så det är nog skit samma endå)

Det återstår att se hur enkelt det är att fejka arbetsintyg som underlag för PUT. För ett år sedan så skärptes reglerna och kontrollerna kring fusk gällande detta. Egentligen är detta potentiellt ett kraftfullt förslag från oppositionen om det tillämpas korrekt.
Nej, det är inte kraftfullt. Det finns ingen svagare grupp på arbetsmarknaden än mediokert utbildade nyanlända. Ska de kastas ut för att de inte fått jobb kan de lika gärna kastas ut med en gång, för många lär det inte bli som får ett riktigt jobb på tre år.
Citera
2015-05-11, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Nej, det är inte kraftfullt. Det finns ingen svagare grupp på arbetsmarknaden än mediokert utbildade nyanlända. Ska de kastas ut för att de inte fått jobb kan de lika gärna kastas ut med en gång, för många lär det inte bli som får ett riktigt jobb på tre år.

Med M:s förslag kastas de bara ut om "skyddsbehovet kvarstår". Gissningsvis kommer det att tolkas på så vis att det nästan alltid kvarstår, oavsett om hemländerna är säkra eller ej.
Citera
2015-05-11, 16:16
Medlem
senapslamms avatar
Mina juristkompisar gnuggar händerna. Här finns mycket att tjäna på alla överklaganden som kommer följa. Rättshjälp, dvs skattebetalarna står för notan till juristen.

Pappa Ahmet fick inget jobb och kan därför inte förnya TUT, men sonen Achmet är så etablerad i sin skola och Mama Driisa har sökt 200 jobb i månaden. ÖVERKLAGAN.
Citera
2015-05-11, 22:15
Medlem
WACCs avatar
Går inte att vara femma på bollen. De kan glömma min f.d röst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in