2015-05-10, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av assyria
Det kommer naturligtvis fuskas enormt där man köper in sig hos en arbetsgivare för att få PUT. Problemet är ju att man ska visa att man har en inkomst också. Hur fuskar man i deklarationen? Allt ska ju stå där också. Betalar man in soc pengarna till arbetsgivaren som i sin tur betalar tillbaka som inkomst?
Frågan är om myndigheterna orkar bedriva denna verksamhet som i sin tur ska leda till färre PUT. Rasismen står högst upp i dagordningen. Fega kräk.
Håller med. Det fuskas redan idag för att få PUT och det kommer inte att minskas om detta förslag går förbi. Staten har som sagt andra "prioriteringar" (bara Gud vet vad) och kommer bara blunda medan den svarta marknaden för PUT härjar fritt.
Citera
2015-05-10, 10:19
Medlem
SpecialEditions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ihelp
Är du verkligen så dum att du tror invandrare hellre sitter hemma och får soc en att ha ett jobb?
Jag tror inte, jag vet. Se tidigare svar på din fråga.
Citera
2015-05-10, 10:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ådärkomdenja
Det är inte alls "lätt" att bli svensk medborgare. Förväxla inte medborgarskap med PUT, skiljda juridiska begrepp. Det är faktisk redan standard, att medborgarskap i normalfall kan sökas/beviljas efter just fem års legal vistelse i landet.
OK, är inte så insatt i regelverket men legal vistelse behöver inte betyda klanderfri vistelse.
Jag har inga fakta men känns som att vi importerar en hel del skräpfolk med kriminella syften.
Därför vill jag att medborgarskap bör vara något man är förtjänt av och inte en byråkratisk procedur. Det gäller helt enkelt att visa att man duger i landet Sverige, att man bidrar och inte är en börda. Rätt rimligt krav enligt mej. Därför vill jag förlänga medborgarproceduren till 10 år. Tufft, visst, men menar man allvar så sköter man sej och inte endast fluktar över bidragen.
Citera
2015-05-10, 10:56
Medlem
utan.att.stannas avatar
Man undrar om det anses oviktigt med hederlighet, eller varför tillägger man inte att blir man dömd för brott har man förverkat sin chans??
Citera
2015-05-10, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bengrot
Ett mycket bra förslag, TUT borde ha gällt från allra första början.

Sedan när är det politikerna som bestämmer längden av uppehållstillstånd istället för migrationsmyndigheten? Jag antar att moderaterna vill ändra utlänningslagen. Meningslöst förslag, hur som helst. Det förstår vem som helst som orkar sätta sig in statistiken om vilka som faktiskt beviljas uppehållstillstånd av skyddsskäl. Om vi bortser från konventionsflyktingarna är det så att syrierna fick TUT till en början och det baserades på antagandet att kriget skulle vara över inom loppet av tre år. Men så blev det inte och därför började man bevilja PUT i stället. En annan stor grupp är eritreanerna och till Eritrea har inget EU-land utvisat asylsökande sedan minst tio år. Att inledningsvis bevilja asylsökande från Syrien och Eritrea TUT på tre år för att sedan, efter tre år, bevilja PUT då skyddsbehovet kvarstår är ett slag i luften och medför enbart byråkratiskt krångel. Om man inte tror att regimen i Eritrea faller snart och att fred i Syrien finns inom räckhåll. Men några sådana tecken finns inte, tyvärr.
Citera
2015-05-10, 12:54
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Sedan när är det politikerna som bestämmer längden av uppehållstillstånd istället för migrationsmyndigheten? Jag antar att moderaterna vill ändra utlänningslagen. Meningslöst förslag, hur som helst. Det förstår vem som helst som orkar sätta sig in statistiken om vilka som faktiskt beviljas uppehållstillstånd av skyddsskäl. Om vi bortser från konventionsflyktingarna är det så att syrierna fick TUT till en början och det baserades på antagandet att kriget skulle vara över inom loppet av tre år. Men så blev det inte och därför började man bevilja PUT i stället. En annan stor grupp är eritreanerna och till Eritrea har inget EU-land utvisat asylsökande sedan minst tio år. Att inledningsvis bevilja asylsökande från Syrien och Eritrea TUT på tre år för att sedan, efter tre år, bevilja PUT då skyddsbehovet kvarstår är ett slag i luften och medför enbart byråkratiskt krångel. Om man inte tror att regimen i Eritrea faller snart och att fred i Syrien finns inom räckhåll. Men några sådana tecken finns inte, tyvärr.
Du menar att detta enbart är ett spel för gallerierna & en bluff av Moderaterna?

I så fall är vi för en gångs skull överens.
Citera
2015-05-10, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Du menar att detta enbart är ett spel för gallerierna & en bluff av Moderaterna?

I så fall är vi för en gångs skull överens.

På samma sätt SDs förslag är bluff. Ja, vi är överens.
Citera
2015-05-10, 13:52
Medlem
Detta är uppenbart signalpolitik.

Svarthandeln med anställningskontrakt kommer att få ett uppsving.
Citera
2015-05-10, 14:09
Medlem
Herostratoss avatar
Tramsande i stil med FPs språkkrav för medborgarskap. Kommer ALDRIG att rötsa på m igen så länge Reinfeldtlakejerna är kvar. Aldrig!
Citera
2015-05-10, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OttoR
Detta är uppenbart signalpolitik.

Svarthandeln med anställningskontrakt kommer att få ett uppsving.

Kan du ge exempel på hypotetiskt fall där man fått TUT av skyddsskäl och beviljande av
av PUT skulle hänga på anställningskontrakt? Jag kan endast tänka mig fall där kriget i den asylsökandes hemland tagit slut, eller när det gäller konventionsflyktingar att förföljesegrunden upphört. Till exempel att en diktatur fallit eller att en stat som straffar homosexuella slutat med detta.
Citera
2015-05-10, 14:43
Medlem
Wajis avatar
Moderaterna fiskar SD väljare. Men förgäves då SD kommer växa..
Citera
2015-05-10, 15:03
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Moderaterna fiskar SD väljare. Men förgäves då SD kommer växa..

Det är faktiskt rätt patetiskt. De fiskar men ingen jävul kommer nappa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in