Citat:
Ursprungligen postat av
mediteramera123
Det är klart man inte alltid är en bra person. Eller ens den personen man vill vara.
Jag vill åtminstone att de jag umgås med och bryr mig om ska känna sig sedda och respekterade. Eller att de uppskattar mig och mitt sällskap. Och hur kan jag någonsin ha någon möjlighet att veta om människorna i min omgivning struntar i det elementära - kommunikationen?? Vilket är a och o i alla relationer. Du kanske trivs med att folk bara drar utan att någonsin säga nåt. Men det gör inte jag. Jag föredrar kunskap i hur jag uppfattas av andra så att jag har valet att ändra mitt beteende om jag så önskar.
Du verkar göra kopplingen att feedback från andra är likställt med krav på förändring. Jag håller inte med. Det är inte samma sak, åtminstone om man håller sig långt borta från människor som vill göra om en. Det är faktiskt skillnad på "du är så jävla tråkig som bara umgås med din mobil" och "jag känner mig bortglömd när du umgås med din mobil istället för mig när vi äter". Det förstnämnda är ingen sanning. Det är däremot det sistnämnda (om personen är ärlig). Det förstnämnda är kränkande kritik vilket det sistnämnda inte är. Det förstnämnda kräver en förändring. Den sistnämnda ber om det och lämnar beslutet upp till den andra.
Men summa summarum. Folk ska sluta tycka att de är så underbara precis som de är. "Underbar" är en värdering som ligger i betraktarens öga. Ingen är knappast underbar om ingen annan tycker det. Vilket inte minskar på den människans grundläggande människovärde. Men människovärde och underbar är inga synonymer.
Jag hör dig...
Före slutet och relationen sker en massa disasociering etc. Detta måste du då ha med i beräkningen.
Är det så att du svansar som en hundvalp...kommer kanske andra typer av lögner.
Svaren på dina frågor om relationen/erna har du redan före uppbrottet. De finns där, tänk och rannsaka dig själv lite. Det brukar jag göra, när jag reflekterar över "vad som hände där", vad kan ha föranlett det? Hur tror jag att hon upplevde det? Hur upplever jag det? Vilken var min del i det hela? mm. mm.
Edit: Vad gäller att vara underbar mm. ligger helt och hållet hos dig själv.
Jag får jätteofta höra att jag är fantastisk på precis alla sätt och vis.
Ändå har jag aldrig någonsin brytt mig så lite om t.ex. kvinnor som jag gör nu och det handlar inte om att jag spelar ut dem. Utan snarare att de ej har en betydande, i roll i mitt liv.
D.v.s. mitt välbefinnande kommer alltid i första hand, hos mig.
Samma sak gäller dig också. Du skall leva med dig själv resten av ditt liv.
Din utveckling tycker jag borde vara något som behagar dig mer än den andra.
Utvecklas du i en riktning som du vill... Kommer du att uppfattas som mer åtråvärd/underbar.