2015-04-10, 12:10
Medlem
hundranittiofyras avatar
går det på något sätt att ta reda på vem man har betalat bitcoins till?
Citera
2015-04-10, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2_Thumbs_Up
Så principen är egentligen precis som för allt annat. Värdet av en bil uppstår inte i bilen, utan i människors huvud. Utan människor som värderar bilen och dess egenskaper, så är bilen värdelös. Karl Benz uppfann bilen, och från den dagen har människor värderat bilar. Satoshi uppfann Bitcoin, och från den dagen har bitcoins haft ett värde.
Otroligt usel jämförelse.

Bilen är fysisk, bc är en påhittad virtuell valuta, det finns inget faktiskt värde i något som inte existerar i praktiken.

Om det är lättare att omvandla vanliga kontanter till bc, men det omvända är krångligt, så är svaret givet. Och varför köpa något som du ändå måste göra om till något annat än det är, för att återfå det i praktiken, eller för att kunna handla för det?

Ingen vet ens hur en bc ser ut, för det finns ju inte, och att köpa något som någon säger sig ha kommit på, att fr.om idag finns bc, det är jättebra, då vill jag se det först, och det som inte syns, finns inte.

Så frågan ligger väl i vad syftet med att byta pengar mot bc är, är det för att handla på nätet, då kan jag förstå det, om det bidrar till ex anonymitet, men att göra det i tron om att man byter upp sig, genom att köpa något som inte ens kan tas ut i en bankomat, som en okänd människa påstår sig vara en digital valuta, och andra följer det, säger mig att alla märkliga saker får sina anhängare, men likt Jehovas så är ni varken mottagliga för andra glasögon eller annat. Bc är som Buddha, folk tror de finns. Och folk får tror vad de vill. Men jag tror på det jag ser, inte det andra säger. Om någon ska behöva förklara för mig hur jag chechar värdet på något, så är det fail, allt man handlar med ska man ha alla känndedom om, som en väldigt förmögen man sa.
Citera
2015-04-10, 21:10
Medlem
Tvärtom så var det en mycket bra jämförelse som visar på att "värde" är subjektivt. Inget har ett eget värde utan människor som kan värdera det. T.ex. så har guld funnits på planeten i 4,5 miljarder år men det har inte haft något värde alls förrän människan värdesatte det p.g.a. att dess tilltalande färg.

Menar du att internet inte har något faktiskt värde eftersom det inte existerar i praktiken? Kan du inte tänka dig någon yrkesgrupp alls som har haft nytta av internet? Är det verkligen noll värt att vi kan ha denna diskussionen gratis över internet eftersom det "inte existerar i praktiken"?

Det är lika lätt att omvandla kontanter till bitcoin som tvärtom. Bitcoin går att använda direkt i uppskattningsvis 100 000 butiker och 0,5-1,2 miljoner personer utan att "göra om till nått annat".

Vad är egentligen skillnaden när du ser ditt saldo på din internetbank "2000 SEK" eller saldot i din Bitcoin-plånbok "1,0 BTC"? Båda är ju bara siffror som visas på din skärm men likväl kan båda användas för att bytas mot fysiska saker som t.ex. ett tangentbord hos Webbhallen.
Menar du att 2000 SEK finns på bankkontoret i sedlar men 1,0 BTC inte finns i fysisk form? För det första kan även bitcoin skrivas ut på en pappersplånbok. För det andra så finns bara en liten del av alla svenska kronor som sedlar. Den allra största delen av Sveriges pengar existerar bara som siffror i databaser hos bankerna. Du borde ha kännedom om detta innan du handlar med svenska kronor som sagt.

Det finns ca 375 uttagsautomater enbart för bitcoin. I Spanien kan du ta ut kontanter från dina bitcoin i 10 000 uttagsautomater.

Säg mig nu efter alla dessa påståenden: kan du vara mottaglig för andra glasögon eller annat?
Citera
2015-04-11, 04:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TDKii
Tvärtom så var det en mycket bra jämförelse som visar på att "värde" är subjektivt. Inget har ett eget värde utan människor som kan värdera det. T.ex. så har guld funnits på planeten i 4,5 miljarder år men det har inte haft något värde alls förrän människan värdesatte det p.g.a. att dess tilltalande färg.

Menar du att internet inte har något faktiskt värde eftersom det inte existerar i praktiken? Kan du inte tänka dig någon yrkesgrupp alls som har haft nytta av internet? Är det verkligen noll värt att vi kan ha denna diskussionen gratis över internet eftersom det "inte existerar i praktiken"?

Det är lika lätt att omvandla kontanter till bitcoin som tvärtom. Bitcoin går att använda direkt i uppskattningsvis 100 000 butiker och 0,5-1,2 miljoner personer utan att "göra om till nått annat".

Vad är egentligen skillnaden när du ser ditt saldo på din internetbank "2000 SEK" eller saldot i din Bitcoin-plånbok "1,0 BTC"? Båda är ju bara siffror som visas på din skärm men likväl kan båda användas för att bytas mot fysiska saker som t.ex. ett tangentbord hos Webbhallen.
Menar du att 2000 SEK finns på bankkontoret i sedlar men 1,0 BTC inte finns i fysisk form? För det första kan även bitcoin skrivas ut på en pappersplånbok. För det andra så finns bara en liten del av alla svenska kronor som sedlar. Den allra största delen av Sveriges pengar existerar bara som siffror i databaser hos bankerna. Du borde ha kännedom om detta innan du handlar med svenska kronor som sagt.

Det finns ca 375 uttagsautomater enbart för bitcoin. I Spanien kan du ta ut kontanter från dina bitcoin i 10 000 uttagsautomater.

Säg mig nu efter alla dessa påståenden: kan du vara mottaglig för andra glasögon eller annat?

Sedlar har inget värde i sig, det är papper med siffror, det är inget av reellt värde som skiljer 100, 500, eller en 1000-lapp.

Vi kan svara på frågan varför diamant kostar mer än plåt. Varför en lägenhet i stan är dyrare än en långt ute i orten, varför en Ferrari är dyrare än en Fiat. Det fattar alla. Man kan se skillnaden, och man kan förstå skillnaden.

Man kan förstå att det är dyrare med den stor etagelya Miami än i Tirana.

Det är liksom ingen som sagt att så ska det vara utan det är så, för att det är så det är.

och som du sa, man kan ta ut kontanter ja, och det var ju det man gjorde om till bc, men likväl är det som kontanter det slutar.

men köp bitcoins, den är lika bra som Jehovas. Ni tror på detta, kan inte bevisa det, medan andra som investerar i annat, kan både bevisa att det han säger funkar.

En fråga, hur vet ni att det ni får den äkta varianten av den påhittade, och inte en påhittad variant av den påhittade?

En annan fråga: hur känns det att bara de insatta inom detta förstår varandra, men ingen av er kan säga att jag investerat i bc nu, till gemene man, utan att förklara.

Och inte att förglömma, bc uppfanns väl inte pga att man försökte framställa något av värde, utan för att underlätta IT-handeln, och göra den mer dold? Om det var det primära målet, vilket jag uppfattat det som, så är den ju ämnad för det, men betänk alla som torskat på diverse sidor, fått långa straff, och inte fått ut en enda krona, utan sitter där med högar med bc.
Senast redigerad av xtroverto 2015-04-11 kl. 04:41.
Citera
2015-04-11, 20:33
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xtroverto
det finns inget faktiskt värde i något som inte existerar i praktiken.
Du kommer få en minst sagt tuff livsresa de närmsta 10 åren.
Citera
2015-04-12, 05:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Du kommer få en minst sagt tuff livsresa de närmsta 10 åren.
Haha, jag citerade en av världens rikaste män. Grymt tufft liv han levt.
Citera
2015-04-12, 05:26
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Haha, jag citerade en av världens rikaste män. Grymt tufft liv han levt.
Jag är ledsen att meddela det, men du är inte riktigt Warren Buffet. Ni delar ett enskilt karaktärsdrag, och det är att ni inte förstår teknik (d.v.s. inte direkt hans bästa kvalitet). Precis som du nämner är det inte ett problem i hans fall. Däremot oklart om han likt dig egentligen har svårt att ta till sig förändring - snarare bara så att han förstår sina företräden och brister och inte försöker investera i nymodigheter han inte har ett intresse av att begripa.

Ditt problem är dock inte ekonomiskt. Eftersom det mesta som inte per definition är ett fast fysiskt föremål kommer att flyttas till den digital sfären de närmaste 10 åren kommer du sitta där och tycka att typ inget "finns" längre. Det låter onekligen besvärligt.
Senast redigerad av Trillske 2015-04-12 kl. 05:31.
Citera
2015-04-12, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Jag är ledsen att meddela det, men du är inte riktigt Warren Buffet. Ni delar ett enskilt karaktärsdrag, och det är att ni inte förstår teknik (d.v.s. inte direkt hans bästa kvalitet). Precis som du nämner är det inte ett problem i hans fall. Däremot oklart om han likt dig egentligen har svårt att ta till sig förändring - snarare bara så att han förstår sina företräden och brister och inte försöker investera i nymodigheter han inte har ett intresse av att begripa.

Ditt problem är dock inte ekonomiskt. Eftersom det mesta som inte per definition är ett fast fysiskt föremål kommer att flyttas till den digital sfären de närmaste 10 åren kommer du sitta där och tycka att typ inget "finns" längre. Det låter onekligen besvärligt.
Det låter så fel att du ska liksom ens nämna WB, i bc-tråd.

Du är lika övertygad som en nyreligiös, nå båda är så fast beslutna att det är så som ni säger.

Du tycker det är bättre att köpa något som dels är framtaget av en annan, och det är han fört vidare vad det ärm hur det funkar, än att köpa något som ingen kommit på, utan som är värderat lika globalt, som följer samma parametrar.

Jag känner IT-bubblan och den kraschen varma vindar, detta påminner en del om det, folk köper något de inte vet vad det är, som de aldrig sett.

Och han kom ju inte på bc när han letade efter värde, utan när han ville hitta ett sätt att betala, utan att betala, så man kan vara anonym, så den är skapad för webben.

Ni spekulerar, ni investerar inte. Och alla vet att de mned pengar, de med koll, inte sätter sitt kapital på spel, utan de investerar.

Buddha Clan- BC
Citera
2015-04-12, 16:20
Medlem
Trillskes avatar
Du är inne i en allmän tråd om bitcoin och kan bara prata om investeringar. Helt uppenbarligen är det du som har problem med perspektiven.

Övergå till något du har förmåga att begripa istället, så slipper du få huvudvärk. En dag är krypto något för dig också, det kommer inte springa iväg.
Citera
2015-04-12, 18:37
Medlem
Citat:
En fråga, hur vet ni att det ni får den äkta varianten av den påhittade, och inte en påhittad variant av den påhittade?
Det är faktiskt enklare för gemene man att verifiera äktheten på bitcoin än guld. Din bitcoinplånbok ansluter automatisk till nätverket och verifierar att du äger nycklarna för dina egna adresser. Den kan ansluta till tusentals andra datorer i nätverket och garantera att alla är överens om vem som äger vilka adresser och bitcoin. Även en datornybörjare kan lätt surfa in på t.ex. blockchain.com och dubbelkolla att din plånbok talar sanning.

Observera att du inte "får" bitcoin skickade till dig. Bitcoin som skickas till dig byter bara adress i Blockkedjan vilken lagras på alla datorer i nätverket, och det är en viktig skillnad. Det är omöjligt att skicka en falsk bitcoin eftersom en sån transaktion inte skulle accepteras av någon nod på nätverket. Även om du inte litar på någon annan dator i nätverket kan din egna plånbok ändå verifiera dina bitcoins äkthet. Det går inte heller att hitta på en egen Bitcoin 2.0 och skicka till din plånbok eftersom det även skulle skapa ett nytt nätverk som din plånbok inte är ansluten till.

Däremot tror jag ingen här skulle avslöja guldförfalskningar gjorda med wolfram. Tackorna kan vara rätt numrerade och inte ens guldhandlarnas röntgen hittar förfalskningarna. Jag väljer i alla fall hellre bitcoin för att handla över internet
Citera
2015-04-12, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TDKii
Jag väljer i alla fall hellre bitcoin för att handla över internet
Det är väl det som var det avsedda ändamålet, så där kan jag tänka mig att det är oslagbart.

När du säger att du ser det som optimalt för IT-handel, är det även vanlig handel du tar med då, eller är det vara bc-bus?
Citera
2015-04-13, 05:49
Medlem
Jag betalar med Bitcoin även för "vanlig" handel. Jag har använt det hos pizzerian, grillen, caféet, frisören och för att betala flyg och hotell.

xtroverto: när du handlar med kontokort på internet, är du då noggrann med vem du skickar dina privata uppgifter till eller lämnar du ut dem till vem som helst som frågar? Själv känner jag mig inte trygg med att registrera mig var som helst eftersom mina uppgifter då hamnar i en databas någonstans där jag inte har kontroll. Men sen jag fick tillgång till Bitcoin har jag t.ex. kunnat skänka pengar utan att blir registrerad och lagrad. Jag skickade pengar till ett vattenprojekt i Kenya som jag troligen inte hade gjort med kontokort. Det är så lätt och snabbt att bara skanna en QR-kod och trycka på Skicka. Det är mindre friktion med Bitcoin så att säga Detta är något jag delar med många bitcoinanvändare. Många använder det främst för att donera pengar.
Här tillför Bitcoin ett värde för de fattigaste människorna på jorden där kontokortsföretagen annars sätter stopp. Den kändaste välgörenhetsorganisationen som bara tar Bitcoin är nog Sean's Outpost.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in