2015-05-09, 07:27
Medlem
Ett tips till alla gammelmedia-moguler som smygläser den här tråden. Satsa mer på målgruppsanpassad reklam som intresserar större delen av er läsekrets.

Inspirerande exempel:

Höft- och knä- proteser
http://www.aleris.se/Vi-erbjuder/Sjukvard/Hoft-och-kna/

Rollatormuffar, broddar och käppdubb
http://shop.rollatorhandschuhe.de/

Begravningar
http://www.fonus.se/
Citera
2015-05-09, 08:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DAGGER[X]
Jag undrar om media skulle må bättre av att sluta vara så prydliga med annonser..? Eller är det för sent att börja annonsera sex och odlingsutrustning
Kommer snart, money never sleeps
Citera
2015-05-09, 13:12
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Jag undrar om media skulle må bättre av att sluta vara så prydliga med annonser..? Eller är det för sent att börja annonsera sex och odlingsutrustning

SemiOT, men ändå intressant i sammanhanget:

Nu har jag inte köpt en kvällstidning på över 25 år, och jag var ingen storkonsument innan heller, men jag har ett ganska tydligt minne av att det förekom tämligen grova annonser både med telefonsex och porrfilmer i kvällstidningarna? Vi pratar alltså porrfilm som annonserades med texter som "15åriga Linda suger gammal gubbe" eller liknande nivå.

Är det bara jag som minns detta? Jag kan inte ha drömt.

Tvivlar på att det är något som kvällstidningarna är särskilt stolta över nuförtiden, därför vore det kul om någon kunde gräva fram detta så vi alla kan ta del av vilka hycklare de är idag när de ska spela moraliskt överlägsna
Citera
2015-05-09, 13:18
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordanvindarna

Nu har jag inte köpt en kvällstidning på över 25 år, och jag var ingen storkonsument innan heller, men jag har ett ganska tydligt minne av att det förekom tämligen grova annonser både med telefonsex och porrfilmer i kvällstidningarna? Vi pratar alltså porrfilm som annonserades med texter som "15åriga Linda suger gammal gubbe" eller liknande nivå.

Tvivlar på att det är något som kvällstidningarna är särskilt stolta över nuförtiden, därför vore det kul om någon kunde gräva fram detta så vi alla kan ta del av vilka hycklare de är idag när de ska spela moraliskt överlägsna
Porrfilmsannonserna minns jag inte. Men telefonsexannonserna minns jag tydligt från tiden då jag läste kvällstidningarna. Av någon anledning fanns dessa annonser alltid i anslutning till sportsidorna.
Citera
2015-05-09, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Porrfilmsannonserna minns jag inte. Men telefonsexannonserna minns jag tydligt från tiden då jag läste kvällstidningarna. Av någon anledning fanns dessa annonser alltid i anslutning till sportsidorna.
Om jag minns rätt annonserade väl även porrtidningar som Aktuellt-Rapport och Cats i kvällstidningarna. Nåt som vore omöjligt idag. Sverige har verkligen förändrats sedan 1990-talet, tycker att jag gillade den mer sexualliberala attityden vi hade förr. Nu har ju varje journalist nån typ av sexualneuros (maskerad som feminism).
Citera
2015-05-09, 15:08
Medlem
henki420s avatar
Citat:

Det var annonser för smalfilmer som fanns en bit in på 80-talet, innan videon tog över. Som liten pojk blev jag upphetsad av titlarna.
Citera
2015-05-09, 15:23
Medlem
Citat:

Det finns väl redan i och med att annonser är anpassade efter den enskilde besökaren? Finns på Text-Tv annars, men den är ju numer nedlagd i kanal 5 samt 9.
Citera
2015-05-09, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theRulerOfBethos
Den här statistiken är rätt intressant för diskussionen kring hur många läsare en tidning tappar för att deras väljare dör. Jag tror att dödsteorin är betydligt mer applicerbar på SVD än på Aftonbladet. SVDs tapp från ett år till ett annat kan nog nästan rakt av förklaras med att deras prenumeranter har dött och då har vi det här tappet på någon procent från ett år till ett annat. Aftonbladets tapp däremot ligger på en helt annan nivå. Här är dödsteorin enbart tillämpbar om de har sina största målgrupper i västafrika under ebolaepidemin eller liknande. I Aftonbladets beror det sannolikt främst på helt andra förklaringar till att de tappar så mycket.

Förresten är det intressant det här med tidningar som enbart finns på nätet när pappersupplagan försvinner. Har du bara en informationssajt på nätet utan något annat unikt att konkurrera med så sitter du i en rätt dålig sits. Jag vet inte hur många sajter som var jättestora på nätet för bara 10-15 år sedan som är helt bortglömda idag. Hur många minns passagen idag? Och Eniro. Är det någon som använder dem längre? De sajter som har klarat sig är till stor del de som erbjudit något annat unikt värde i samband med sin sajt, som inte vem som helst utan problem kan (eller vill) kopiera.

Passagen har väl ett forum? Men det forumets utformning gör det omöjligt att läsa. Eniro använder jag för att hitta telefonnummer, vad ska jag använda annars?
Citera
2015-05-09, 17:06
Medlem
Floragatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henki420
Det var annonser för smalfilmer som fanns en bit in på 80-talet, innan videon tog över. Som liten pojk blev jag upphetsad av titlarna.
När jag var barn på 70-talet annonserade porrklubbar som Sexorama och Chat Noir i numera struntförnäma Dagens Nyheter, texterna i dessa annonser kittlade min oskyldiga gossfantasi. Dessa klubbar hade betydligt mer avancerad underhållning än vad dagens torftiga strippställen sägs erbjuda. Personligen har jag givetvis ingen erfarenhet.
Citera
2015-05-09, 17:34
Medlem
El Capitanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kallingar
Det blir fel att jämföra q4 med q1 eftersom första kvartalet skiljer sig från övriga kvartal. Oavsett så är det här rapporten väldigt oroande för aftonbladet.

Digitalt ökar till 178 från 171 på ett år. Det här är alltså det stora hoppet för ab, framtiden. På ett helt år med samma förutsättningar så ökar intäkterna med 7 miljoner. Det är ju djupt oroande att de inte gör framsteg.. Snarare ser det ju ut som att intäkterna kommer minska digitalt då kunderna använder mobilen istället för desktopen. Sen går det ju inte att klämma in mer reklam digitalt heller,

Print minskar till 277 från 315 (dvs 38 miljoner). I årstakt om utvecklingen planar ut tappar ab 152 på print.

Men! I rapporten ser man att de höjde priset med 1 krona före påsk vilket bromsade fallet för print. De kan ju knappast fortsätta höja hela tiden ...

En annan väldigt intressant sak som stod i rapporten är att schibstedt lägger ett miljardbud på hemnet. Det säger ju allt: schibstedt inser att det är kört för media som ab, svd och inser att deras framtid är medier som blocket, lendo etc etc.

Kan läsa mer om detta här: http://www.resume.se/nyheter/media/2015/05/08/man-tror-inte-langre-pa-media-som-en-investering/

Jo, det är förstås fel att jämföra Q4 med Q1. Däremot är jag lite nyfiken på exakt vad som räknas som "digitalt". Det skulle inte förvåna mig om det är ganska friserade siffror för att det ska se bra ut, och att delar av det är helt beroende av papperstidningen när allt kommer omkring. Det är ju trots allt det enda hoppet de har, och då rasar annonspriserna även på nätet.

Noterbart är också som sagt att SvD inte redovisar digitala siffror alls, knappast en slump.
Citera
2015-05-09, 17:37
Medlem
thomas24s avatar
Citat:

Jag minns i alla fall att det fanns sådana annonser i tidningen Kvällsposten här i Sydsverige.
Det var på åttiotalet och exemplet med "15åriga Linda suger gammal gubbe" stämmer precis.
Detta läste man ju som tonåring.
Idag är Kvällsposten en edition av Expressen.
Tanken svindlar när du sa det, det hade jag helt glömt men du har helt rätt.
Citera
2015-05-09, 21:26
Medlem
popeondopes avatar
Porranonser i tidningar skulle inte vara lönsamt idag. Porr är idag totalt dominerat av internet och alla har tillgång till allt möjligt material direkt i mobilen. Förr så var folk beredda att betala för diverse tjänster men idag så är det massmarknad där få är beredda att betala för tillgång. Porrsidorna lever mest på reklam.

Bäst skulle väl vara telefontjänster men även där borde diverse camtjänster på internet ha tagit över.

Om något skulle diverse lagliga droger kunna dra in annonspengar men där går nog gränsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in