Citat:
Ursprungligen postat av
Frispel2
Det är lite lustigt att man (du?) sätter din tilltro till ett anonymt konto på flashback registerat 2011 med totalt 15 inlägg sedan varav hälften i denna tråd. Samtidigt så dräller det av inlägg i denna typ av trådar med mer eller mindre tänkbara alternativa scenarion än det som Johanna själv beskriver. Vad är det som gör ett anonymt konto mer trovärdigt än en person som lägger upp saker på facebook i eget namn?
Att något faktiskt har hänt tror jag de flesta med en intelligensnivå över en genomsnittlig gatsten kan hålla med om, att det sedan alltid finns två sidor av varje mynt är nog också de flesta överens om.
Men att på rak arm acceptera det som skrivs av ett anonymt konto på flashback känns lite väl naivt, även om många här verkar acceptera det som sanning så länge det bekräftar deras egen värdsbild...
Roligt att jag kan roa dig även om det inte var min mening.
Exakt vilket stycke är det egentligen du avser när du menar att jag "på rak arm accepterar det som skrivs av ett anonymt konto på FB"? Jag kan på flera ställen i tråden se hur jag problematiserar anonymiteten i SliskErns vittnesmål, inte minst i det inlägg du valde att citera.
Vad det är som gör att jag tror att Johannas version inte nödvändigtvis är helt sann? Några olika saker faktiskt, alla redan dryftade i tråden. Hon påstår sig ha blivit misshandlad med ett flertal kraftiga slag mot ansikte och huvud. Inga skador av detta syns på någon bild. Gott om blod men ingen uppgift om annat än näsblod. Den nyss länkade Metroartikeln nämner att bilden "med all tydlighet visar ett misshandlat ansikte" men jag är inte det minsta benägen att hålla med. Den visar ett ansikte som det har smetats ut blod i och vi kan bara spekulera i varför man skulle göra detta. Saknar man kritiskt tänkande så kan man väl anta att blodigt ansikte = grovt misshandlad och det fungerar väl för all del bra på godhetsknarkare och Metroreportrar. Inte på mig dock och lyckligtvis inte på tingsrätter heller som nog vill se rättsintyg på de skador hon ska ha tillfogats. Diskussionen om huruvida det är verkligt blod eller teaterblod har jag inte tidigare berört men det tycks mig som att det är verkligt blod som använts för att skapa en illusion av skador. Som man gör i teatervärlden alltså.
Vittnena. 20 pers som ska ha bevittnat det hela utan att ingripa. Jag håller det inte allt för troligt att ingen i en sådan stor grupp skulle reagera på det förlopp hon beskriver, än mindre träda fram och vittna i efterhand. Det kan förvisso ha hörts vittnen utan vår vetskap, alla har inte impulsen att publicera sig. Troligare är ett betydligt diskretare scenario likt det SliskErn beskriver, inte självklart att uppfatta under en fest.
Hennes bakgrund.
Tycks bestå av liknande incidenter samt gott om referenser till droger, alkohol och psykisk ohälsa. Inget jag forskat djupare i men vid det aktuella tillfället så tycks det åtminstone fastslaget att hon var påverkad. Spelar ingen större roll så länge teknisk bevisning och ev vittnen backar upp hennes historia men det ligger henne i fatet om exvis rättsintyg saknas. I både mina och tingsrättens ögon.
Min världsbild.
Du verkar förtjust i ordet världsbild och ger sken av att det vore något dåligt att ha. Jag har definitivt en världsbild och har mödosamt slipat på den i ungefär fyra decennier. Ett av de viktigaste slipverktygen är ett kritiskt tänkande samt vikten av ett rättssäkert samhälle. Det måste vara ställt utom allt rimligt tvivel innan man döms för just något, även misshandel. Bevisbördan ska alltid ligga på den anklagande parten. Detta är en grundsten i min världsbild och således vill jag inte döma någon utan bevis och ännu mindre att samhället ska göra det. Har MGM gjort sig skyldig till det Johanna beskriver så ska han naturligtvis dömas och straffas för detta. Passar perfekt i min världsbild.