• 1
  • 2
2015-03-04, 19:31
Medlem
Hej.

Jag håller på och bygga på mig så mycket apple-produkter som plånboken tillåter. Just nu är jag uppe i en mac mini, macbook pro och iphone samt ipad. Älskar dessa maskiner och deras kvalitetskänsla.

Nu undrar jag bara och hoppas med hjälp av någon kunnig hur man ska på bästa sätt installera alla enheterna. Detta med tanke på apple-id, just nu har alla mina enheter samma apple-id, är detta en fördel ? Hur fungerar det med inköpta appar ? iCloud utrymme ? Kan någon erfaren berätta vad som är bäst ?
Citera
2015-03-04, 20:24
Medlem
spikads avatar
Du ska absolut använda samma Apple id till alla enheter. Finns egentligen bara fördelar med det utöver att ditt lagringsutrymme för iCloud kommer ta slut väldigt snabbt.

När du kopplar ditt Apple id till iCloud får du med 5 GB vilket räcker till att säkerhetskopiera din iPhone, typ. Du kommer inte kunna säkerhetskopiera dina Mac datorer till iCloud men jag rekommenderar ändå att du köper till extra utrymme lokalt för ditt iCloud konto för 9 kr i månaden. Då får du 20 GB.

Alla köp som du gör med ditt Apple id kommer du inte behöva betala för igen om du laddar ner det till en annan enhet med samma Apple id. Däremot så skiljer sig programmen mellan Mac app store och iOS app store.

Du kan koppla ditt Apple id till maximalt 10 enheter.
Mvh
Citera
2015-03-04, 20:51
Medlem
systems avatar
Njae.. utrymmet på 5 GB är inte klent så länge man inte drar igång bildström och sånt. Till mitt iCloud har jag kopplat fyra datorer, två iPhone och en iPad. Inga problem.

Fördelarna med att ha alla prylar på samma iCloud är att de då delar
  • kalender
  • kontakter
  • hitta min pryl
  • tillbaka till min Mac
  • köpta appar kan installeras på valfri enhet
  • Safari-info
  • annat
Citera
2015-03-04, 20:59
Medlem
spikads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av system
Njae.. utrymmet på 5 GB är inte klent så länge man inte drar igång bildström och sånt. Till mitt iCloud har jag kopplat fyra datorer, två iPhone och en iPad. Inga problem.

Fördelarna med att ha alla prylar på samma iCloud är att de då delar
  • kalender
  • kontakter
  • hitta min pryl
  • tillbaka till min Mac
  • köpta appar kan installeras på valfri enhet
  • Safari-info
  • annat

Bildströmmen tar inte upp utrymme av ens lokala lagringsutrymme på ens iCloud konto, bildbiblioteket gör det dock. Det man sparas på en iCloud säkerhetskopia är egentligen bara sms konversationer och bilder. Synkad info tar inte upp utrymme. 1000 bilder/videor = 5 GB ungefär
Citera
2015-03-04, 21:04
Medlem
Tack, då vet jag att jag har gjort rätt val sedan tidigare. Men hur fungerar det med de appar man får med när man köper en ny dator? Jag köpte en ny Macbook Pro i dagarna (en fantastiskt maskin) och då fick jag med office programmen, är de kopplade till mig id och kan köras på andra enheter också ?
Citera
2015-03-04, 21:04
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spikad
Bildströmmen tar inte upp utrymme av ens lokala lagringsutrymme på ens iCloud konto, bildbiblioteket gör det dock. Det man sparas på en iCloud säkerhetskopia är egentligen bara sms konversationer och bilder. Synkad info tar inte upp utrymme. 1000 bilder/videor = 5 GB ungefär
Tack. Bildbibliotek var isåfall vad jag menade.
Citera
2015-03-04, 21:11
Medlem
spikads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rufus0101
Tack, då vet jag att jag har gjort rätt val sedan tidigare. Men hur fungerar det med de appar man får med när man köper en ny dator? Jag köpte en ny Macbook Pro i dagarna (en fantastiskt maskin) och då fick jag med office programmen, är de kopplade till mig id och kan köras på andra enheter också ?
Eftersom du aktivera din dator nyligen så fick du med pages, Keynote och Numbers gratis som är kopplat till ditt Apple id som du aktivera datorn med. Dessa program är dock inte gratis, med samma Apple id, för din iPhone om du aktivera den telefonen innan den 21 oktober 2014(?). Du kommer behöva köpa dom eftersom programmen skiljer sig mellan Mac app store och iOS app store.
Senast redigerad av spikad 2015-03-04 kl. 21:25.
Citera
2015-03-05, 20:03
Medlem
Citat:
Eftersom du aktivera din dator nyligen så fick du med pages, Keynote och Numbers gratis som är kopplat till ditt Apple id som du aktivera datorn med. Dessa program är dock inte gratis, med samma Apple id, för din iPhone om du aktivera den telefonen innan den 21 oktober 2014(?). Du kommer behöva köpa dom eftersom programmen skiljer sig mellan Mac app store och iOS app store.

Men, om man ominstallerar sin nyinköpta har du väl möjlighet på nytt att tanka ner dem ? Om man nu har en äldre mac mini med samma id, kan man nyttja programmen där ?
Citera
2015-03-05, 21:00
Medlem
spikads avatar
Citat:
Men, om man ominstallerar sin nyinköpta har du väl möjlighet på nytt att tanka ner dem ? Om man nu har en äldre mac mini med samma id, kan man nyttja programmen där ?
Du kan inte ominstallera en gammal Mac och få programmen gratis iom att den redan är aktiverad i Apples system, (även då garantitiden börjar gälla.

Som sagt, när du aktivera datorn (om det var efter "gratisdatumet") fick du också godkänna om du ville koppla pages, keynote och Numbers till det Apple idt du aktivera datorn med. DET kontot kan du alltså tanka hem dessa appar med till vilken Mac som helst, gratis, precis som alla andra appar du köpt med det kontot.
Citera
2015-03-05, 21:48
Medlem
Citat:
Du kan inte ominstallera en gammal Mac och få programmen gratis iom att den redan är aktiverad i Apples system, (även då garantitiden börjar gälla.

Som sagt, när du aktivera datorn (om det var efter "gratisdatumet") fick du också godkänna om du ville koppla pages, keynote och Numbers till det Apple idt du aktivera datorn med. DET kontot kan du alltså tanka hem dessa appar med till vilken Mac som helst, gratis, precis som alla andra appar du köpt med det kontot.

Hej igen.

Jag kanske är trög men måste fråga på nytt. Du säger att man inte kan installera till en gammal dator men även att man kan tanka ner till vilken Mac som helst - kan du förklara för en nybörjare ?
Citera
2015-03-05, 22:53
Medlem
spikads avatar
Citat:
Hej igen.

Jag kanske är trög men måste fråga på nytt. Du säger att man inte kan installera till en gammal dator men även att man kan tanka ner till vilken Mac som helst - kan du förklara för en nybörjare ?
Hej.

Du kan installera Pages, Numbers, Keynote gratis till din gamla mac, om du köpt dessa appar tidigare med ditt apple-id eller om du aktiverat en annan mac efter den 25 september med ditt apple-id.

Den 16 oktober 2014 meddelade Apple att apparna Pages, Numbers och Keynote nu levereras gratis med nya, berättigade Mac-datorer. Om du har köpt en berättigad Mac den 25 september 2014 eller senare, som inte hade Pages, Numbers och Keynote, kan du ladda ner dessa gratis genom att följa stegen nedan.
Citera
2015-05-09, 04:15
Medlem
Citat:
Du kan koppla ditt Apple id till maximalt 10 enheter.
Mvh
Det trodde jag med, men jag kopplade en elfte iPad till samma Apple ID igår med iCloud. Det gick alldeles utmärkt. Varför då?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in