Citat:
Ursprungligen postat av
systemo
det diffar typ 10k bath (20k kr) mellan forex och xe, varför är det så? jag trodde xe's valutakurs var universell. hur tar man reda på vad bangkoks växelkurs ligger på?
vad menar du?
nej, jag orkar inte skapa thai bankkonto osv.
förresten, slipper man avgifter från nordea och thailand ifall man tar ut pengar från bank i thailand?
Det diffar för att forex vill tjäna pengar.
Det är växlingskursen som visa eller mastercard använder (om du väljer det när du tar ut från ATM) som gäller. Inte nån annan kurs. Väljer du Thaibankens så blir den oftast sämre enligt uppgift, jag har inte ens testat utan litar på det jag läst.
Nordeas påslag kommer du inte ifrån, men dom 180B borde inte tas ut. Möjligtvis har dom nån annan avgift, jag har inte testat. Då ett påslag på 0,9% för 20.000 är OK om jag kan göra det utan att behöva fundera på vart ett vettigt bankkontor med rimliga köer finns.
Men att ta ut 5000B eller så varannan dag så blir ju 180B * 7 för en 2 veckors resa lite mer. Över 1200 B vilket jag gärna spenderar på en hotellnatt istället.
Dock så kan jag inte ta ut (eller vill) mer än runt 20.000 (18.000B på senaste svängen pga valutakursen).
Har ingen safteybox på mina fina rum, så jag får välja mellan att lita på hotellet eller ha dom på mig. Jag har hitintills litat på hotellet/lägenheten jag hyrt men lägger dom lite här och var istället i packningen.