Citat:
Jaha, få se nu:
1) Om personen kan visa upp en inkomst, permanentas uppehållstillståndet.
2) Om personen efter 3 år fortfarande har ett skyddsbehov, permanentas uppehållstillståndet.
3) Om personen fullföljer etableringsaktiviteter
, permanentas uppehållstillståndet.
Tillåt mig skratta högt åt detta. I praktiken innebär det ingen förändring, alls. Detta är bara ett politiskt spel för att försöka vinna väljare. Tror dom verkligen att folk är så dumma? Uppenbarligen.
1) Om personen kan visa upp en inkomst, permanentas uppehållstillståndet.
2) Om personen efter 3 år fortfarande har ett skyddsbehov, permanentas uppehållstillståndet.
3) Om personen fullföljer etableringsaktiviteter
, permanentas uppehållstillståndet. Tillåt mig skratta högt åt detta. I praktiken innebär det ingen förändring, alls. Detta är bara ett politiskt spel för att försöka vinna väljare. Tror dom verkligen att folk är så dumma? Uppenbarligen.
Ja speciellt nummer 3 är ju en, ahem, vidöppen dörr som liksom gör det hela lite meningslöst kan tyckas. Det som gör att sådana här uttalanden har svårt att vinna någon mark är ju inte bara undantagen som dem kan komma med utan också att dem faktiskt har ganska låg trovärdighet i frågan. 8 långa år var det, intet gjorde man, efter 2010 med MP-pakten gjorde man ju tvärtom och det har kontinuerligt gastats om "inte mindre invandringen, mer mer mer, vi tjänar pengar på det" etc.
Att då komma efter att man förlorat ett val, och därmed är lite friare att häva ur sig ett och annat eftersom man inte behöver ta ansvar för att genomföra det och stå för konsekvenserna, och säga att nu ska det bli TUT med faktiskt ganska frikostiga möjligheter till PUT när man haft faktiskt regeringsmakt under 8 år och kunnat förändra detta, ja då är det inte konstigt att folk inte har speciellt stark tilltro till det.
Sedan om en liknande linje upprätthålls tills nästa val där man konsekvent menar att hårdare regler, en genuin kontroll utav de asylsökandes historia m.m. ja då kan det vara mer trovärdigt för folk i allmänhet. Men det är en lång väg att vandra med tanke på det tunga bagaget "öpnna era hjärtan" "finns gott om plats jag har sett det själv" från Rienfeldt och AKB's "Vi kommer inte föra någon politik för minskad invandring" har gett dem. Men jag ska inte vara grinig, jag välkomnar en mer nyanserad debatt i migrationspolitiken än "mer/bibehållen invandring, vill du inte är du rasist/nazist/facist och ogillar allas lika värde och ställer grupper mot varandra" argumenten vi kan se dominerar den politiska arenan på det nationella planet idag.
Men ja, finns det något parti som går den långa vägen och skapar trovärdighet kanske det finns flera som faktiskt kan rösta på dem. För dem flesta ser knappast SD som ett mål i sig utan just som det enda partiet som idag vill föra en mer restrektiv invandringspolitik och kan nog tänka sig rösta på andra som dem anser erbjuder ett mer komplett paket om dem svänger i invandringsfrågan.
Eller så skiter partierna i det och importerar mer väljare ifrån utlandet. Mehmet Kaphlans partiledare för Islams ljus 2028 kanske?