2015-05-05, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CatoHectorian
Hörde att någon riktat in sig specifikt på att saboterat direktdemokraternas affischering, vem är så dum i huvudet och gör så? Mot det mest demokratiska partiet Sverige kan bidra med, märkligt vad långpannor håller på med.

Var kan man läsa mer om det? Det låter närmast komiskt att någon specifikt skulle sabotera för ett mikroparti som Direktdemokraterna.
Citera
2015-05-07, 19:46
Medlem
VALFUSK/SABOTAGE omval Båstad 10 maj Direktdemokraterna värst drabbat

Lokaltidningen Båstad/Laholm skriver ang valfusk/fulspel i omvalet där endast det nya partiet Direktdemokraterna blivit berörda på ett gäng ställen.

http://bastad.lokaltidningen.se/valsabotage-polisanmalt-/20150507/artikler/150509763/1065

Det intressanta är att inga andra eller åtminstone få andra partier har drabbats i alls samma utsträckning.. Nån enstaka annan affisch enligt uppgift och det känns tydligt vilka som verkar vara måltavlor.

Varför tror ni det är så och vilka grupperingar spekulerar ni i kan ligga bakom?

Direktdemokraterna säger sig representera allas åsikter och välkomnar vad jag har hört även människor med så kallade SD-åsikter, de gör inte skillnad på folk så vad tror ni kan vara motivet?

Detta lilla parti kan väl inte hota något annat parti på denna ort? De ställde ju inte ens upp i det vanliga valet?

Ja, jag vet att nerrivna affsicher hör till vanligheterna då jag hängt med ett par år så låt mig slippa suckandet och stönandet att intet nytt, fundera istället på vem och varför?
Citera
2015-05-07, 20:04
Medlem
PilsnerPers avatar
Ett parti som förespråkar direktdemokrati är livsfarligt för alla partier då det kan hända att folket röstar fel i frågor dom inte låter folket tycka till om.
Citera
2015-05-07, 20:07
Medlem
Antingen så är det nån i båstad som har något personligt mot nån i det där partiet, eller så är det de själva som drar ner dem för att få uppmärksamhet. Det lär ju inte bli några artiklar annars, ingen som bryr sig om dem ju.

Och av samma anledning är det inget politiskt från något annat parti, eftersom ingen förväntar sig att direktdemokraterna ska få mer en nån enstaka röst ändå så är det liksom inte lönt att organisera nått sabotage.
Citera
2015-05-07, 20:10
Moderator
Tinuviels avatar
Tråd infogad.

// mod
Citera
2015-05-07, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PilsnerPer
Ett parti som förespråkar direktdemokrati är livsfarligt för alla partier då det kan hända att folket röstar fel i frågor dom inte låter folket tycka till om.

Folket röstar fel? Politiker skall väl representera folket så hur menar politikerna att folket kan rösta "fel" ?
Citera
2015-05-08, 00:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blackrose99
Folket röstar fel? Politiker skall väl representera folket så hur menar politikerna att folket kan rösta "fel" ?
Alla politiker och länder har en fiende som är större än andra - dess eget folk. Det är att hålla dessa i schack som är politikernas uppgift. Folket indoktrineras på olika sätt att tycka och tänka på "rätt" sätt enligt de ramar och regler som politikerna satt upp.

Typ nåt sånt, men detta är såklart grundläggande politikerkunskap.
Citera
2015-05-08, 07:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adyring
Antingen så är det nån i båstad som har något personligt mot nån i det där partiet, eller så är det de själva som drar ner dem för att få uppmärksamhet. Det lär ju inte bli några artiklar annars, ingen som bryr sig om dem ju.

Och av samma anledning är det inget politiskt från något annat parti, eftersom ingen förväntar sig att direktdemokraterna ska få mer en nån enstaka röst ändå så är det liksom inte lönt att organisera nått sabotage.

Spontant låter det som en sån där grej som skulle kunna vara utförd av direktdemokraterna själva för att få uppmärksamhet. Men jag råkar känna de inblandade direktdemokraterna en aning och min gissning är att de är alltför fantasilösa för att hitta på något så kreativt.

Personlig vendetta är förstås en möjlighet men känns rätt långsökt.

Så jag tror snarare att det är någon eller några politiker som vill markera mot vad de tycker är orättvis konkurrens i ett sådant här omval. Till saken hör att Direktdemokraterna inte ställde upp alls i Båstad i höstas och nu utnyttjar de det faktum att det bara är val i en enstaka kommun för att kunna koncentrera resurser dit. Det finns inte ens några direktdemokratiska medlemmar i Båstad utan hela kampanjen drivs av DD Halmstad med bistånd från resten av landet. Det finns säkert lokalpolitiker som tycker det är osportligt på nåt vis.
Citera
2015-05-10, 08:33
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Sverigedemokraterna fick 8,56 % senst, jag tippar att de får närmare 13% nu.
Citera
2015-05-10, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Sverigedemokraterna fick 8,56 % senst, jag tippar att de får närmare 13% nu.

Var det inte en SD:are som fuskade? Tror SD kan sjunka till 3,27% i omvalet som straff för det.
Citera
2015-05-10, 09:20
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av delernen
Var det inte en SD:are som fuskade? Tror SD kan sjunka till 3,27% i omvalet som straff för det.
Nej
Citera
2015-05-10, 10:04
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackrose99
Lokaltidningen Båstad/Laholm skriver ang valfusk/fulspel i omvalet där endast det nya partiet Direktdemokraterna blivit berörda på ett gäng ställen.

http://bastad.lokaltidningen.se/valsabotage-polisanmalt-/20150507/artikler/150509763/1065

Det intressanta är att inga andra eller åtminstone få andra partier har drabbats i alls samma utsträckning.. Nån enstaka annan affisch enligt uppgift och det känns tydligt vilka som verkar vara måltavlor.

Varför tror ni det är så och vilka grupperingar spekulerar ni i kan ligga bakom?

Direktdemokraterna säger sig representera allas åsikter och välkomnar vad jag har hört även människor med så kallade SD-åsikter, de gör inte skillnad på folk så vad tror ni kan vara motivet?

Detta lilla parti kan väl inte hota något annat parti på denna ort? De ställde ju inte ens upp i det vanliga valet?

Ja, jag vet att nerrivna affsicher hör till vanligheterna då jag hängt med ett par år så låt mig slippa suckandet och stönandet att intet nytt, fundera istället på vem och varför?

Säkert ett gäng 14-åringar vars föräldrar pratar högt hemma om hur hemskt det är med demokrati. Totalitära kristna eller vänster de som står längs från individens frihet. Nationalister är det absolut inte, de lider själva av åsiktsförtryck.
Barn förstår inte bättre, de hör vad vuxna säger och sedan vill de göra en "god" insats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in