2015-05-07, 19:09
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CaseyRyback
Har det framkommit om anmälan till DO är upprättad?

Troligtvis inte då IKEA spelade efter spelets regler och erkände sin skuld
Citera
2015-05-07, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Valpen_
Enligt Ikeas presskordinator ska det inte vara några problem att använda sig av LMA-kortet för identifikation.

Då har denne person fel, LMA-kortet är inte giltigt som ID-kort. Kolla på bilden så ser du att det till och med står på kortet att det inte är en giltig legitimation.

LMA-kort för asylsökande

LMA-kort

När du söker asyl i Sverige får du ett kvitto på din ansökan. Några dagar senare får du ett kort som kallas LMA-kort. Kortet ersätter kvittot. Kortet visar att du är asylsökande och har rätt att vara i landet under väntetiden. Med kortet betalar du en mindre patientavgift om du besöker sjukvården.

Även om LMA-kortet har samma format och delvis samma innehåll som ett identitetskort (ID) så är det inget ID-kort. Det intygar enbart att du är inskriven i Migrationsverkets mottagningssystem under det namn som står på kortet.

Du ska lämna tillbaka kortet om du får uppehållstillstånd eller om du måste lämna Sverige.
Citera
2015-05-07, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnSomKan
Det är väl ganska sjukt att några barn som befinner sig i Ikea inte får gå in på lekrummet för att deras föräldrar inte har standard svensk ID-handling? Wtf?

Men såklart att rasseflashback tycker det är helt rätt. Empatistörning är väl vanligaste diagnosen bland er.

Sverige har för några decennier sen varit världens tryggaste land att bo i.
Ett land med solidariska, pålitliga, empatiska, jordnära, lugna och trygga människor.
Ett föregångsland med gott rykte.
Gator och torg var rena och fräscha.

Som det nu ser ut i vårt samhälle så finns det nyanlända som överutnyttjar allt ifrån olika samhällstjänster till extraerbjudanden i affärer till olika förmåner (som t.ex barnpassning på IKEA).

Detta skapar irritation och missnöje hos de som är uppfostrade med ett samvete som säger att man aldrig ska ta för sig i onödan, inte ta för stor plats osv.

Vart tror du detta mynnar ut i?
Jo, i slutändan kan det skapa missnöje mot främlingar och i värsta fall ren rasism.
Är det ett sådant samhälle vi vill ha?

Vore det inte mer renhårigt och produktivt att lära folk hur man beter sig här i vårt land?
Man tränger sig inte i kön, man skriker inte när man pratar med varandra, man tömmer inte hela hyllan med rea-varor för eget bruk, man kastar inte skräp på marken osv.osv.
Man fuskar inte, man stjäl inte och man försöker alltid göra rätt för sig.

Hade vi haft kloka politiker hade vi släppt in ett lagom antal nyanlända i taget. Då hade de haft en renhårig och ärlig chans att lära känna den svenska kulturen och vårt levnadssätt,, våra outtalade regler och normer osv.

Man gör inte de nyanlända någon tjänst om man bara hejar på och ursäktar vad de än gör för tokigheter.
Resultatet blir ungefär som med dålig barnuppfostran.
Om man aldrig talar om och tillrättarvisar sitt barn så lär sig aldrig barnet vad som är rätt eller fel.
Vem blir förloraren?
Jo den som uppför sig illa och ouppfostrat.

Fortsätt du att heja på dåligt beteende, men du gör inte denne någon som helst tjänst.
Citera
2015-05-07, 19:26
Medlem
guderis avatar
Man bör nog verkligen ta och fundera en hel del kring Metro och journalisten i fråga och dess agendor.

Rubriken är helt felaktig och totalt vinklad. De blev nekade på grund av att de var asylsökande står det. Inte att det berodde på en fråga om leg oavsett om det var en miss av kontrollanren eller ej. Dessutom så har man rätt att neka legetimation om man anser den felaktig.

Hur kom Metro i kontakt med det hela. En nekad legitimation på ett IKEA någonstans i Sverige är väl ingenting man som journalist bara springer på hur som helst?

Varför valde man att publicera den. Det känns ju inte direkt som en artikel av något större allmän intresse. Nekande av leg måste ju ske hundratals gånger om dagen i Sverige.

Den som inte inser att detta är propaganda måste vara blind
Citera
2015-05-07, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Valpen_
Nej Ikea är inte främlingsfientliga, de hyllar mångfalden, däremot sitter det en del främlingsfientliga härinne och försöker att göra varje invandrare till förövare.

På vilket sätt då menar du? Hur gör man någon till förövare genom att påpeka att LMA korten inte är ID-Handlingar och att det kan vara bra att anpassa sig till det svenska samhället?
Citera
2015-05-07, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Jag har svårt att se vilken lag eller regel den här asylsökande bröt mot. Han fick inte lämna sina barn i Ikeas lekrum varpå han gick därifrån.

Asylsökandes LMA-kort duger som legitimation vid läkarbesök, poliskontroller med mera. Varför skulle de inte duga i Ikeas lekrum? Om syftet med att uppvisa legitimation är att förvissa Ikea om att samma person som lämnar barnen i lekrummet också hämtar dem så uppfyller ett LMA-mer än väl detta syfte. Kontrollanten kommer säkert bättre ihåg personen som legitimerade sig ett LMA-kort än alla svenskar som visar upp sina körkort. Jag tror att anledningen till att han nekades tillträde vara att han inte ansågs vara kund. Jag förstår att Ikeas lekrum inte är öppen för alla som tycker att Leos Lekland är för dyrt. Men jag misstänker att det finns en hel del svenska familjer som lämnar sina barn i Ikeas lekrum utan att för den skull köpa någonting. Många tycker att det roligt att få lite vuxentid genom strosa i butiken, titta på möbler och fika på tumanhand.

Kan bli jobbigt om någon som inte går att spåra snor en unge. Letar ni efter "Mhamhud mustafa muhammed" som snodde en unge? Nope det finns ingen sådan sorry.
Citera
2015-05-07, 19:43
Medlem
IKEA:s interna lämplighetstest för personal som ska bemanna bollhavet

Som du vet får vuxna utan giltig identifikationshandling får ej lämna eller hämta barn ifrån bollhavet.
En person med LMA-kort, som inte är en giltig identifikationshandling, vilket även klart och
tydlig framkommer
på kortet, vill lämna sina barn till bollhavet. Vad gör du?

a) Tillåter det.
b) Tillåter inte det.

Jag tycker att det är löjligt att göra en stor mediasak av detta, men framför allt tycker jag synd om personalen. De som faktiskt har gjort rätt blir ju överkörda ovanifrån i tidningen. Jag har nekat personer med sådana där kort att handla alkohol, och jag hade blivit tokig om någon hade beskyllt mig för att göra något fel.

Om nu inte IKEA har någon policy kring dessa kort sedan innan, vilket jag betvivlar.
Citera
2015-05-07, 19:47
Medlem
Golden.Rations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Kan bli jobbigt om någon som inte går att spåra snor en unge. Letar ni efter "Mhamhud mustafa muhammed" som snodde en unge? Nope det finns ingen sådan sorry.
Den fiktive mhamud mustafa muhammed finns i databasen med bl. bild, fingeravtryck mm.
Citera
2015-05-07, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meelim
Om nu inte IKEA har någon policy kring dessa kort sedan innan, vilket jag betvivlar.

Jag kan styrka att IKEAs interna policy är att neka dessa kort överallt i varuhuset oavsett om det rör faktiska köp eller om det rör leklandet då det inte är ett giltigt legg. IKEA är riktigt hårda på legitimationer, de accepterar inte ens en liten spricka i kanten på ett legg.

Det PR-kärringen säger är givetvis felaktigt men hon säger antagligen så bara för att lugna ner reportern!
Citera
2015-05-07, 19:49
Medlem
Golden.Rations avatar
Citat:
På vilket sätt då menar du? Hur gör man någon till förövare genom att påpeka att LMA korten inte är ID-Handlingar och att det kan vara bra att anpassa sig till det svenska samhället?
Vadå anpassa sig till det svenska samhället är du dum eller spelar du bara? Vem tror du utfärda dessa kort, Palestina?
Citera
2015-05-07, 19:52
Medlem
Citat:

Nu handlar det specifikt om Ikea, enligt presskoordinatorn på Ikea är det ok med ett LMA-kort.

Det är typiskt de främlingsfientliga på flashback att driva upp ett "Vi och dem"-tänk.
Citera
2015-05-07, 20:04
Medlem
panther1s avatar
Är inte hela världen att de små barnen får leka lite inne på Ikeas lekrum, tycker att de kunde fått göra det. Nu hakar många upp sig på att det rör sig om invandrare/asylsökande, men jag tycker inte att man ska rikta sin ilska mot invandrarna. Det är främst politikerna som är ansvariga för allt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in