2015-05-07, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NSO
Det är bara det att ett LMA-kort inte är en ID-handling vilket mycket tydligt framgår av själva kortet:

http://www.migrationsverket.se/Privatpersoner/Skydd-och-asyl-i-Sverige/For-dig-som-ar-vuxen-och-har-sokt-asyl/LMA-kort.html

Tråden handlar om Ikea och inte banker.
Citera
2015-05-07, 17:56
Medlem
panther1s avatar
Om det som regel börjar komma massa barn vars föräldrar inte handlar på Ikea så kan man ju kanske förstå att de anser det vara jobbigt. Men om någon person vid ett enstaka tillfälle tar med sina barn dit för att ha lite roligt så förstår jag inte varför man måste göra en stor grej av det.
Citera
2015-05-07, 17:59
Medlem
AREA-51s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valpen_
Enligt Ikeas presskoordinator ska personalen vid lekrummet godkänna id-handlingen som är utfärdad av Migrationsverket.
Ja, men då var väl personen felinformerad.
Det är fortfarande ingen GILTIG ID HANDLING.
Citera
2015-05-07, 18:00
Medlem
guderis avatar
Citat:
Enligt Ikeas presskoordinator ska personalen vid lekrummet godkänna id-handlingen som är utfärdad av Migrationsverket.

Naturligtvis säger presskoordinatorn det, vad trodde du. Att säga nåt annat skulle innebära att hela IKEA direkt skulle hamna i rasistfacket av arga rödvinskommunister och twitterkrigare. Malena Ernman och Henke Arnstad skulle löpa amok och prinsessan Victoria skulle i direktsändning tillsammans med Kamprad få stå och skämmas för sina nazistiska förflutna.
Senast redigerad av guderi 2015-05-07 kl. 18:02.
Citera
2015-05-07, 18:01
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Istidraj
dom vill rasta sina ungar i bollhavet men dom missuppfattar hur man beter sig i ett civiliserat samhälle.

dom tar för sig av allt men bidrar inte med ett skit (förrutom kriminalitet, sjukdomar och en enorm kostnad).

Exakt. Det är så man mår illa.
Citera
2015-05-07, 18:01
Medlem
NSOs avatar
Citat:

IKEA krävde en godkänd ID-handling eller hur? Då är frågan om LMA-kortet räknas som giltig ID-handling? Det enkla svaret är nej. IKEA:s presskoordinator har troligen sån panik över att Metro spelat rasistkortet att man inte har tänkt igenom saken. IKEA:s krav på ID gäller nu alla utom de med LMA-kortet som inte är en giltig legitimation.
Citera
2015-05-07, 18:02
Medlem
Citat:

Läs länken:
"Även om LMA-kortet har samma format och delvis samma innehåll som ett identitetskort (ID) så är det inget ID-kort. Det intygar enbart att du är inskriven i Migrationsverkets mottagningssystem under det namn som står på kortet."

Så var DEN saken utredd rasistjävel.

Fan vad sjukt att IKEA pudlade, men det är skillnad på vi och dem.

Undrar fö hur svårt det är att förfalska ett LMA-kort, det såg ganska snaskigt ut.
Citera
2015-05-07, 18:03
Medlem
AREA-51s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av panther1
Om det som regel börjar komma massa barn vars föräldrar inte handlar på Ikea så kan man ju kanske förstå att de anser det vara jobbigt. Men om någon person vid ett enstaka tillfälle tar med sina barn dit för att ha lite roligt så förstår jag inte varför man måste göra en stor grej av det.
Som asylsökande får man säkert ett PK-kort till svensk media IN CASE OF EMERGENCY.
Det är ungefär lika sorgligt som när krogvakten Fadde kukhuvud ringer upp Aftonbladet för att visa upp sin senaste SUPERKROPP.
Citera
2015-05-07, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av norrlandsguldare
De har tyvärr blivit tvungna att anpassa sig till samhällsklimatet och den politiska frågan om invandring. Jag kan lova dig att inget IKEA-varuhus vill trampa någon på tårna eller dra till sig negativ publicitet - i synnerhet inte när det handlar om att de blir anklagade för diskriminering. Det är ganska allvarligt för en sådan stor kedja.

Nej, IKEA bryr sig knappast då de i princip har monopol på sin marknad. Det är ju knappast så att folk slutar handla på IKEA för att en sandneger inte fick som han vill...
Citera
2015-05-07, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Naturligtvis säger presskoordinatorn det, vad trodde du. Att säga nåt annat skulle innebära att hela IKEA direkt skulle hamna i rasistfacket av arga rödvinskommunister och twitterkrigare. Malena Ernman och Henke Arnstad skulle löpa amok och prinsessan Victoria skulle i direktsändning tillsammans med Kamprad få stå och skämmas för sina nazistiska förflutna.

Citat:
Ursprungligen postat av NSO
IKEA krävde en godkänd ID-handling eller hur? Då är frågan om LMA-kortet räknas som giltig ID-handling? Det enkla svaret är nej. IKEA:s presskoordinator har troligen sån panik över att Metro spelat rasistkortet att man inte har tänkt igenom saken. IKEA:s krav på ID gäller nu alla utom de med LMA-kortet som inte är en giltig legitimation.

"Korten fungerar inte som en svensk id-handling, men familjen har alltid kunnat använda dem när de vid tidigare tillfällen besökt lekrummet på Ikea. Vi brukar få komma in, men den här gången fick vi inte det. Det kändes konstigt."
Citera
2015-05-07, 18:10
Medlem
guderis avatar
Citat:
"Korten fungerar inte som en svensk id-handling, men familjen har alltid kunnat använda dem när de vid tidigare tillfällen besökt lekrummet på Ikea. Vi brukar få komma in, men den här gången fick vi inte det. Det kändes konstigt."

"Jag har hämtat ut paket på posten med mitt ID-kort trots att det gått ut sedan 2 år tillbaka, det går jättebra i alla fall. Fast i Lördags så sa tanten i kassan att jag inte fick ut mitt paket nu för mitt leg inte var giltigt. Det kändes jättekonstigt, man ser ju ändå att det är jag och mitt personnummer står dät. Fast det gör inget för i söndags stod en annan tant i kassan och då fick jag ut mitt paket i alla fall"...
Citera
2015-05-07, 18:10
Medlem
AREA-51s avatar
Citat:
Jag kör ofta utan bilbälte men häromdagen blev jag stoppad av polisen och fick böter, det kändes konstigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in