2015-05-07, 12:08
Medlem
Helblodsprinsens avatar
Är nyexad sedan ett par veckor tillbaka. Företaget jag skrev mitt examensjobb hos har kontaktat mig ang att de vill erbjuda mig en tjänst.

Företaget: byggbranchen, ca 200 anställda. De har precis rört om i grytan och siktar väldigt högt nu de kommande åren. Som jag har förstått det så vill de ha med just mig på denna resa.

Har nu varit på ett möte med företagets koncernchef (samma person som kontaktade mig från första början). Fick ett väldigt bra intryck av att de var intresserade av just mig, de har inte kontaktat några andra kandidater för tjänsten.

Tjänsten: titeln är "Projektingenjör". Kort och gott: Jag kommer att tillsammans med projektledare se till så att projekten blir lönsamma och agera lite "spindel i nätet". Kommer även titta mycket på verksamhetsutveckling och företagets inköp.

Vad kan jag nu hoppas på att få i lön? Har kursare som blivit erbjudna straxt under 30'/mån och då har det varit tjänster som jag anser är på en lägre nivå. Detta har jag nämnt för företaget, vet inte hur de tar ställning till det men.. Fick på mötet känslan av de kommer erbjuda mig ca 25'. Vet inte hur förhandlingsbart det är. Själv tycker jag det är lite lågt men å andra sidan så tror jag att det finns goda utvecklingsmöjligheter inom företaget om man presterar.

Hur bör jag resonera?
Citera
2015-05-07, 12:33
Medlem
Snoorks avatar
Jag hade varit öppen kring lönen. De första åren borde inte fokuset ligga på pengarna, utan hur dina utvecklingsmöjligheter ser ut.
Citera
2015-05-07, 13:27
Medlem
callas300s avatar
Håller med föregående talare, utvecklingsmöjligheterna.
Dessutom, om du visar vad du vill, att du är engagerad och arbetar bra för din lön så kommer du ju få lättare med framtida löneförhandlingar sedan.
Citera
2015-05-07, 17:42
Medlem
Helblodsprinsens avatar
Absolut, håller helt med er!

Men, går man in på en låg ingångslön så kan det ta lång tid att tjäna tillbaka det..

En tanke jag har är att t ex lägga fram förslaget att en ny löneförhandling sker efter att provanställningen på 6 månader har löpt ut, hur låter det?
Citera
2015-05-07, 17:50
Medlem
Tror du får bättre svar om du är lite mer utförlig med vad för sorts utbildning du har. Examensarbete hos ett företag tyder på master, korrekt? Civilingenjör, eller?

Jag är själv civilingenjör, däremot inte från ett fält som ligger nära ditt. Vi fick höra att vi skulle kräva 28,000 (och att detta var snittlönen för dom nyexade), då hade vi dessutom en av dom sämst avlönade utbildningarna på universitetet.

Har du civ.ing/master i relevant ämne och ska in i byggbranchen tycker jag 30 låter rimligt.
Citera
2015-05-08, 10:19
Medlem
Snoorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Igorrrr
Tror du får bättre svar om du är lite mer utförlig med vad för sorts utbildning du har. Examensarbete hos ett företag tyder på master, korrekt? Civilingenjör, eller?

Jag är själv civilingenjör, däremot inte från ett fält som ligger nära ditt. Vi fick höra att vi skulle kräva 28,000 (och att detta var snittlönen för dom nyexade), då hade vi dessutom en av dom sämst avlönade utbildningarna på universitetet.

Har du civ.ing/master i relevant ämne och ska in i byggbranchen tycker jag 30 låter rimligt.

Jag är högskoleingenjör, gjorde mitt examensarbete på ett företag där jag sedan fick anställning.
Fick ingångslön på 29!
Citera
2015-05-09, 17:28
Medlem
Är det inte ganska självklart att du ska löneförhandla när du går från prov till fast ?? Jag hade inte varit dumsbål utan sett chansen till att få möjlighet att utvecklas och få erfarenhet som viktigare än vad det står på lönekuvertet. Lönen skiljer ganska mycket mellan företag när det gäller ingångslön. Bara för att du har lägre nu behöver det inte betyda att du inte kommer ikapp och går om de sen..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in