2015-05-03, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AberNein
Geografisk spridning globalt (Europa, Asien, USA osv.), är det på längre sikt är en hyfsat jämn spridning bra. På kort sikt är Europa intressant i mina ögon. 25-33% på varje marknad (Asien/Europa/USA) kan vara ett upplägg, hur många fonder du vill ha knutna till varje marknad är valfritt.

http://www.rikatillsammans.se/2015/01/26/basta-indexfonderna-for-2015/

Välj något av Länsförsäkringar/Swedbank Robur Index/SPP: Europa-fond, USA-fond och Swedbank Robur Indexfond Asien samt eventuellt en mindre andel SPP Japan. Avanza Zero är en fin fond utan avgifter som följer de 30 mest omsatta bolagen på Stockholmsbörsen, den kan du också ha en del i och eventuellt Spiltan Aktiefond Investmentbolag. De kan du kombinera för att bygga din Europaportfölj av fonder tillsammans med en bred Europafond.

Gemensamt för ovanstående är att de har väldigt låga avgifter och är passivt förvaltade (inga förvaltare som ska sitta och ta ut lön i onödan).

Då tänker jag på +5 års sikt. Den aggressiva penningpolitiken i Europa kan få positiv effekt på kort sikt men om du ska ha övervikt på Europa lär du ha bättre koll på hur du eventuellt bör omfördela det senare. Det kan därför vara skönare att köra en jämn spridning och låta det ligga. Överväg också om du vill gå in med allt vid samma tillfälle eller stegvis, går du in med allt samtidigt ökar såklart risken att du köper på en hög punkt. Går du in stegvis (kanske på månadsbasis) får du ett snittpris på de månaderna och minskar risken samtidigt som pengarna förstås får kortare tid att växa på sig.

Tack så mycket för hjälpen, detta ska sättas i verket då jag får in mina pengar på Avanza. Tanken blir att gå in med ca 50 000 direkt och sätta in resten över tid. Vad föreslår du att ha resterade 150 000 i den tiden de bara ligger och väntar på att bli investerade? Vad tänker du om att också komplimentera portföljen med en hedgefond eller räntefond för att balansera lite?

Tack!
Citera
2015-05-04, 12:34
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luwan
Ok funderat på någon hedgefond? tex Brummer Multi Strategy? https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/4741/brummer-multi-strategy
Nej, de är ofta för svåra att förstå (för mig) och dyra.
Citera
2015-05-06, 20:53
Medlem
Woooqes avatar
efter att i några dagar kollat efter vilka fonder jag ska byta ut mina nuvarande med tror jag mig ha hittat dom jag vill ha.

avanza zero
spp USA
spiltan investmentbolag
LF global index
swedbank robur asien indexfond

nu till frågorna, anser ni att det är onödigt att ha både spp usa samt LF global index som har 60% exponering mot usa?

vilken sverigefond av avanza zero och spp sverigefond tycker ni är bäst?motivera gärna varför ni tycker som ni gör.
för mig lutar det lite åt spp sverige trots att AZ är gratis.

vad tycker ni om portföljen annars?
Citera
2015-05-06, 21:41
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woooqe
efter att i några dagar kollat efter vilka fonder jag ska byta ut mina nuvarande med tror jag mig ha hittat dom jag vill ha.

avanza zero
spp USA
spiltan investmentbolag
LF global index
swedbank robur asien indexfond

nu till frågorna, anser ni att det är onödigt att ha både spp usa samt LF global index som har 60% exponering mot usa?

vilken sverigefond av avanza zero och spp sverigefond tycker ni är bäst?motivera gärna varför ni tycker som ni gör.
för mig lutar det lite åt spp sverige trots att AZ är gratis.

vad tycker ni om portföljen annars?
Det är imo en mycket bra portfölj. Att vikta mot USA behöver inte vara negativt, det är en effektiv marknad. Jag viktar hellre mot USA än nån annanstans.

Spiltan är högre risk med allt vad det innebär. En mycket bra fond.
Citera
2015-05-06, 22:24
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Det är imo en mycket bra portfölj. Att vikta mot USA behöver inte vara negativt, det är en effektiv marknad. Jag viktar hellre mot USA än nån annanstans.

Har en liknande, men lite tillägg. Liten indien post och teknologisk fond men den är ju mer eller mindre en usa fond. hur som helst. Även svensk fastighetsfond. Mycket rött nu, min portfölj ligger faktiskt minus nu idag.
Citera
2015-05-06, 22:57
Medlem
Woooqes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno

Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Har en liknande, men lite tillägg. Liten indien post och teknologisk fond men den är ju mer eller mindre en usa fond. hur som helst. Även svensk fastighetsfond. Mycket rött nu, min portfölj ligger faktiskt minus nu idag.

hur ser ni på en fördelning enligt följande?

LF global index 30%
SPP USA 20%
Spiltan investmentbolag 20%
avanza zero 15%
swedbank robur indexfond asien 15%

hur hade ni ändrat?
Citera
2015-05-06, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Woooqe
hur ser ni på en fördelning enligt följande?

LF global index 30%
SPP USA 20%
Spiltan investmentbolag 20%
avanza zero 15%

hur hade ni ändrat?

För mycket Sverige. Jag skulle tagit typ:

LF global index 50%
SPP USA 10%
Spiltan investmentbolag 15%
avanza zero 10%
Citera
2015-05-06, 23:59
Medlem
Spaders avatar
Vill gärna ha feedback på nedanstående; vad är bra och vad är dåligt?

Aktiefonder:
15% Länsförsäkringar Global Index - Global, Index - 0.24% avgift
10% Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Index - Tillväxtmarknader, Index - 0.40% avgift
10% Franklin India A Acc - Indien - 1.00% avgift
10% Swedbank Robur Index Asien - Asien, Index - 0.20% avgift
5% db x-trackers S&P 500 1C - USA, Index - 0.20% avgift
5% db x-trackers Stoxx Eurp600 (DR) 1C - Europa, Index - 0.20% avgift
5% db x-trackers CSI300 Consumer Discret 1C - Kina, Index - 0.50% avgift
5% db x-trackers MSCI World Info Tech 1C - Teknik, Global - 0.45% avgift
5% Avanza Zero - Sverige, Index - 0.00% avgift
5% Spiltan Aktiefond Investmentbolag - Sverige - 0.20% avgift
5% XACT Nordic 30 - Norden, Index - 0.15% avgift
5% HSBC GIF Frontier Markets AC - Frontier markets - 1.75% avgift

Obligationsfonder:
5% AMF Räntefond Lång - Blandade svenska obligationer - 0.15% avgift
5% Vanguard Total International Bond Index Fund - Blandade non-US IG-bonds - 0.20% avgift
5% SEB Short Bond C USD - Blandade obligationer i USD

Sparhorizont: ~3 år
Risktagande mentalitet: Hög risk och avkastning
Tror på: Tillväxtmarknader, Indien, Asien, Norden, Frontier Markets
Tror inte på: USA, Europa, Ryssland, Japan
Osäker på: Regionsfördelningen framför allt. Räntepapper (har läst att företagsobligationer ska vara bättre i dagsläget jämfört med statsobligationer - sant?), Sen finns det en risk att jag kanske tror att ETF:er är bättre än dom är, men de som jag har valt ut har låga avgifter, liten spread, följer index och slår dessutom andra fonder i avkastning. Jämför ODIN Norden NOK med XACT Nordic 30 t.ex. - eller Fidelity China Focus med db-xtrackers CSI300 Consumer Discret 1C.
Citera
2015-05-07, 07:17
Medlem
Benziinas avatar
Jag börjar tröttna på fonder. Kommer att hålla kvar de fonder jag har, men har bestämt att gå över till aktiehandeln. Den enda fonden jag kommer att fylla på även i framtiden är globalfonden jag har.

Aktier och globalfonden från och med nu alltså.
Citera
2015-05-07, 11:21
Medlem
Sitter just nu med cirka 2/3 likvid då jag ska köpa en bostad till hösten och även ha lite i reserv ifall något händer. Resterande del har jag dels i aktier och dels i fonder. När aktierna kommer upp på plus igen så kommer jag att sälja av dem för att istället köra på enbart fonder då jag inte längre kommer ha tid eller ork till att hålla koll på marknaden.

Har kollat runt i olika trådar och kommit fram till att fördelningen:
50% LF Global Index
25% Avanza Zero
25% - Swedbank Robur Indexfond Asien

Är det som jag kommer att satsa på - har ni några förslag på förändringar/förbättringar?
Citera
2015-05-07, 14:31
Medlem
trattfans avatar
Hur hade ni gjort i mitt läge?
Jag är i tidiga 2x-årsåldern och har förstahandskontrakt på en extremt billig hyresrätt i en central storstad.

Jag har även ett fast heltidsjobb i en bransch där om det skiter sig så fixar jag nog ett nytt jobb ganska snabbt.

Jag funderar på hur jag skall lägga upp mitt sparande.
Just nu sparar jag i lite olika indexfonder och aktiefonder men funderar på om jag även skall spara i en s.k räntefond.

Har blivit rådd att skita i räntefonden eftersom jag är så ung och kan ta mer risker. Har väl inga direkta mål med mitt sparande utan tanken är väl att det skall investeras i en lägenhet någon gång i framtiden. Sedan om det är om 2 år eller om 5år vet jag inte. Trivs bra i den lägenheten jag har nu men man vet ju inte vad som händer framöver.

Mina familj har väl en del pengar också så att om det skiter sig brutalt så kan jag alltid låna utav dom alternativt utav vänner. Inte för att jag tror att det kommer hända men iallafall.

Dvs om jag får sparken eller skadar mig osv så kommer jag inte behöva ta sms-lån för att överleva.

Vad hade ni gjort?
Citera
2015-05-07, 18:35
Medlem
Woooqes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blablablubbla
För mycket Sverige. Jag skulle tagit typ:

LF global index 50%
SPP USA 10%
Spiltan investmentbolag 15%
avanza zero 10%