Citat:
Det är inget konstigt i det hen skriver. Det råder en diskussion utan slut om aktiv förvaltning eller stock picking är bättre än passiv förvaltning över tid, det vill säga att det finns någon som över tid lyckas slå marknadens genomsnittliga utveckling. Många väljer just av denna anledning enbart indexfonder, som i regel är passiva, eftersom de oftast är billigare och väl representerar den genomsnittliga utvecklingen.Som svar på ditt första inlägg, ja så kan man resonera. Jag tänker (önsketänker?) lite annorlunda, jag tror att vissa branscher kommer att gå bättre än andra och därför köper jag branschfonder. Det kan handla om telekom eller infrastruktur eller annat som jag känner är på tapeten. Jag försöker att göra en översiktlig analys över vilka behov som finns globalt, vart politiken är på väg och vad som kommer att prioriteras osv. Till exempel förställer jag mig att marknaden för telekom kommer att öka kraftigt i och med att fler och fler blir uppkopplade, köper smarta mobiltelefoner osv och detta även i fattigare länder, och därför investerar jag i en branschfond (i detta fall DNB Telekom) som har andelar i alla de största noterade telekombolagen som rimligtvis har störst kapital och bäst förutsättningar att fortsätta att växa på såväl befintliga som nya marknader. Typ.
Därutöver hanterar vissa branscher en global lågkonjunktur bättre än andra, och då fungerar investeringen lite som en krockkudde.
Det här är mina tankar om branschfonder, jag vet inte om det är vetenskapligt vederlagda.
Började du