Citat:
Ursprungligen postat av
Zephie
Nu vill jag inte uppmana någon att bygga utan bygglov, men gör man det och det upptäcks brukar det gå att söka bygglov i efterhand och då godkänns för det mesta sådant som hade godkänts om man sökt innan man började bygga. Dock finns det en risk att det varierar lite från kommun till kommun.
Dock om du tänkt sälja huset någon gång kan det vara bra att ha alla papper i ordning, så jag rekommenderar att du söker bygglov.
Ett tips är ju att ringa kommunen innan och prata med en bygginspektör eller liknande och fråga vad som krävs så att du slipper få förseningar och liknande. Det kan även vara idé och ta en titt på detaljplanen för området och läsa vad som är syftet, då mindre avvikelse på detaljplan brukar vara okej så länge som det i övrigt fyller planens syfte. Vissa områden har även områdesbestämmelser som kan vara bra att känna till, då även dessa kan begränsa den yta man får bebygga.
Ok, lastgammal tråd som ändå känns dagsaktuell för mig!
Vi har redan bytt ut ett fönster mot en altandörr i samma allmogestil och spröjs som tidigare fönster.
Samt bytt ut ett litet fyrkantigt, fult fönster med plastspröjs mot det originalfönster som vi ovan tog bort.
Det var tänkt att vi skulle begära bygglov för detta och hantverkarna lovade hjälpa oss med ritningar.
Tiden gick, inga ritningar men altandörren och byggarna kom så vi gjorde denna ombyggnad i alla fall.
Nu, 5 år senare, tittar vi på större hus och den dagen vi hittar något och säljer så vore det ju rätt kul att kunna svara JA på frågan om alla nödvändiga bygglov finns.
Vi har anlitat en person som hjälpt oss med ritningar över ändringarna och allt ser bra ut. Men nu läste jag på en stockholmskommuns hemsida att de i allra flesta fall åker ut till huset och kontrollerar innan bygglov ges! Och så klart det faktum att grannarna kommer att få brev hem om att vi söker bygglov och se att det är på något vi redan har. Det står även att man, om man börjar bygget innan bygglov givits, får böta 11000 kr.
KALLA FÖTTER!!! Vad är värst - att riskera att inte få bygglov och dessutom betala 11.000:- eller att sälja ett hus och behöva svara NEJ på frågan om bygglov finns??
Någon som har någon erfarenhet att dela med sig av?
Jag bor i Bromma i Stockholm!
//ALicia