Flashback bygger pepparkakshus!
2010-04-26, 22:06
Medlem
Tråkigt nog, så finns det inte omnämnt på kommunens hemsida vad olika bygglov beräknas kosta. Men jag får väl ringa upp o kolla. Är det så att det går loss på max 3000 för en altan som beräknas kosta 40 - 50 000.- så är det ju ingen jättekostnad i sammanhanget. Frågan är dock bara vad det tillkommer för merkostnader i form av kvalitetsansvarig och sådant? Sen måste jag ju ha en ritning att presentera också och det är inget som jag direkt slänger ihop själv.
Citera
2010-04-27, 20:34
Medlem
Djurmos avatar
För en altan!?? Nja, inte i min kommun i alla fall. Ska du taka den en massa (mer än 12m²)? Borde inte bli mer än max 2000:- och Kvallitetsansvarig innebär väl bara att du själv är ansvarig för att ritningarna följs. Kan ju knappast innebära fakturering!
Citera
2013-02-23, 00:43
Medlem
Tja, man kan alltid chansa. Gröna Lund byggde ett 130 meter högt torn utan bygglov.
Citera
2015-05-07, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zephie
Nu vill jag inte uppmana någon att bygga utan bygglov, men gör man det och det upptäcks brukar det gå att söka bygglov i efterhand och då godkänns för det mesta sådant som hade godkänts om man sökt innan man började bygga. Dock finns det en risk att det varierar lite från kommun till kommun.

Dock om du tänkt sälja huset någon gång kan det vara bra att ha alla papper i ordning, så jag rekommenderar att du söker bygglov.

Ett tips är ju att ringa kommunen innan och prata med en bygginspektör eller liknande och fråga vad som krävs så att du slipper få förseningar och liknande. Det kan även vara idé och ta en titt på detaljplanen för området och läsa vad som är syftet, då mindre avvikelse på detaljplan brukar vara okej så länge som det i övrigt fyller planens syfte. Vissa områden har även områdesbestämmelser som kan vara bra att känna till, då även dessa kan begränsa den yta man får bebygga.

Ok, lastgammal tråd som ändå känns dagsaktuell för mig!
Vi har redan bytt ut ett fönster mot en altandörr i samma allmogestil och spröjs som tidigare fönster.
Samt bytt ut ett litet fyrkantigt, fult fönster med plastspröjs mot det originalfönster som vi ovan tog bort.
Det var tänkt att vi skulle begära bygglov för detta och hantverkarna lovade hjälpa oss med ritningar.
Tiden gick, inga ritningar men altandörren och byggarna kom så vi gjorde denna ombyggnad i alla fall.

Nu, 5 år senare, tittar vi på större hus och den dagen vi hittar något och säljer så vore det ju rätt kul att kunna svara JA på frågan om alla nödvändiga bygglov finns.
Vi har anlitat en person som hjälpt oss med ritningar över ändringarna och allt ser bra ut. Men nu läste jag på en stockholmskommuns hemsida att de i allra flesta fall åker ut till huset och kontrollerar innan bygglov ges! Och så klart det faktum att grannarna kommer att få brev hem om att vi söker bygglov och se att det är på något vi redan har. Det står även att man, om man börjar bygget innan bygglov givits, får böta 11000 kr.
KALLA FÖTTER!!! Vad är värst - att riskera att inte få bygglov och dessutom betala 11.000:- eller att sälja ett hus och behöva svara NEJ på frågan om bygglov finns??

Någon som har någon erfarenhet att dela med sig av?
Jag bor i Bromma i Stockholm!

//ALicia
Citera
2015-05-07, 10:52
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alicia72
Ok, lastgammal tråd som ändå känns dagsaktuell för mig!
Vi har redan bytt ut ett fönster mot en altandörr i samma allmogestil och spröjs som tidigare fönster.
Samt bytt ut ett litet fyrkantigt, fult fönster med plastspröjs mot det originalfönster som vi ovan tog bort.
Det var tänkt att vi skulle begära bygglov för detta och hantverkarna lovade hjälpa oss med ritningar.
Tiden gick, inga ritningar men altandörren och byggarna kom så vi gjorde denna ombyggnad i alla fall.

Nu, 5 år senare, tittar vi på större hus och den dagen vi hittar något och säljer så vore det ju rätt kul att kunna svara JA på frågan om alla nödvändiga bygglov finns.
Vi har anlitat en person som hjälpt oss med ritningar över ändringarna och allt ser bra ut. Men nu läste jag på en stockholmskommuns hemsida att de i allra flesta fall åker ut till huset och kontrollerar innan bygglov ges! Och så klart det faktum att grannarna kommer att få brev hem om att vi söker bygglov och se att det är på något vi redan har. Det står även att man, om man börjar bygget innan bygglov givits, får böta 11000 kr.
KALLA FÖTTER!!! Vad är värst - att riskera att inte få bygglov och dessutom betala 11.000:- eller att sälja ett hus och behöva svara NEJ på frågan om bygglov finns??

Någon som har någon erfarenhet att dela med sig av?
Jag bor i Bromma i Stockholm!

//ALicia
Jag hade helt enkelt svarat ja på frågan, av den anledning att jag inte visste att det behövdes bygglov när jag flyttade en dörr. Har levt i "bygglovs-synd" i snart 3 år Det är skitgrejer du gjort, vad kan hända?
Citera
2015-05-07, 12:01
Medlem
Megaforces avatar
Man får först kolla om det är utritat en altandörr (men som blev fönster istället) i originalritningen. Om i såfall är det inte alltid nödvändigt med bygglov.

I många kommuner får fönstrens storlek ändras något utan bygglov i samband med fönsterbyte (oftast byter man till mindre fönster i och med att nya fönster sätts innanför de gamla fönsterkarmarna vilket normalt är bygglovspliktigt)
Citera
2015-05-07, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carlpetersen73
Jag hade helt enkelt svarat ja på frågan, av den anledning att jag inte visste att det behövdes bygglov när jag flyttade en dörr. Har levt i "bygglovs-synd" i snart 3 år Det är skitgrejer du gjort, vad kan hända?

Menar att du skulle svarat JA till mäklaren trots att det inte finns bygglov?

Vet inte... Det är förvisso skitgrejer men minsta lilla lögn i en husaffär kan lätt slå tillbaka på en. Och det känns som den sämsta utgången av det här ;-)
Citera
2015-05-07, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Man får först kolla om det är utritat en altandörr (men som blev fönster istället) i originalritningen. Om i såfall är det inte alltid nödvändigt med bygglov.

I många kommuner får fönstrens storlek ändras något utan bygglov i samband med fönsterbyte (oftast byter man till mindre fönster i och med att nya fönster sätts innanför de gamla fönsterkarmarna vilket normalt är bygglovspliktigt)

Nej det är ingen altandörr utritat i originalritningen, det är ett fönster, precis som det var i verkligheten.
Och det lilla fönstret vi bytte ut mot det var av helt annan form och storlek än det vi satte in. Iofs anser jag att vi med detta byte återskapat något tidigare ägare förstört men det är ju min egen åsikt ;.)
Citera
2015-05-07, 13:04
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Menar att du skulle svarat JA till mäklaren trots att det inte finns bygglov?

Vet inte... Det är förvisso skitgrejer men minsta lilla lögn i en husaffär kan lätt slå tillbaka på en. Och det känns som den sämsta utgången av det här ;-)
Ja, av den anledningen att jag faktiskt inte vet om det behövs bygglov i mitt fall. En skitgrej jag inte brydde mig om helt enkelt. Vad jag förstått i efterhand så har tidigare ägare satt igen en fransk balkong, ersatt den med ett fönster. Inget jag ens funderade på förrän jag pratade med en granne som sa det i förbifarten. Om det finns bygglov för det fönstret är inget jag bryr mig om, det har suttit där i vart fall åtta år utan problem. Men visst, allt by the book är väl aldrig fel. Gissar dock att det kryllar av ombyggnationer som krävt bygglov i våra hus och hem, och som ingen jäkel fäster någon vikt vid.
Citera
2015-05-07, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carlpetersen73
Ja, av den anledningen att jag faktiskt inte vet om det behövs bygglov i mitt fall. En skitgrej jag inte brydde mig om helt enkelt. Vad jag förstått i efterhand så har tidigare ägare satt igen en fransk balkong, ersatt den med ett fönster. Inget jag ens funderade på förrän jag pratade med en granne som sa det i förbifarten. Om det finns bygglov för det fönstret är inget jag bryr mig om, det har suttit där i vart fall åtta år utan problem. Men visst, allt by the book är väl aldrig fel. Gissar dock att det kryllar av ombyggnationer som krävt bygglov i våra hus och hem, och som ingen jäkel fäster någon vikt vid.

Du har helt rätt!
Nu när vi anlitat en person att göra bygglovsritningar åt oss så insåg vi att det som idag sitter på huset inte stämmer överens med det bygglov som en gång gavs. Ett extra fönster i tillbyggnaden, altanen blev lite annorlunda, osv.
Inget vi har lidit av direkt... Det är just den där förbannade frågan som man gärna vill kunna svara JA på... Tänk om köparen är en sån där nitisk typ som vill ha papprena svart på vitt på PRECIS allt innan underskrift sker.
Jag kan ju meddela att bygglovspapprena för vårat hus när vi köpte det inte var något vi efterfrågade. Uppenbarligen... Men det var vi det.

Ska kolla lite med en mäklare ikväll när vi ska på visning och se vad han säger om just en fönsterombyggnation....

Tack!

Alicia
Citera
2015-05-07, 16:11
Medlem
Citat:
Jag har aldrig varit på en husvisning där en mäklare har pratat om vilka bygglov som finns på huset. Det är heller inget som stått i någon beskrivning. Jag vet inte om det är skillnad på var i landet man bor. Jag har inte begärt bygglov för de ändringar som jag har gjort inne i huset. Hoppas att det inte behövs. Jag har fått min bostad värderad av mäklare efter mina renoveringar och de har inte frågat om bygglov finns.
Citera
2015-05-07, 16:33
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klaragatan
Jag har aldrig varit på en husvisning där en mäklare har pratat om vilka bygglov som finns på huset. Det är heller inget som stått i någon beskrivning. Jag vet inte om det är skillnad på var i landet man bor. Jag har inte begärt bygglov för de ändringar som jag har gjort inne i huset. Hoppas att det inte behövs. Jag har fått min bostad värderad av mäklare efter mina renoveringar och de har inte frågat om bygglov finns.
Det är inte mäklaren som frågar. Frågan finns i ett frågeformulär man som säljare ska fylla i. Utöver bygglov frågas det om servitut, om man känner till problem med fukt och mögel, m.m.

Det är bara köparen som ser dokumentet, inte alla intressenter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in