2015-05-07, 09:21
Medlem
Riktig idiotfråga från en idiot. Jag gissar att cement är skälva lösa massan som eventuellt torkar och bildar betong men ni får gärna fylla på.
Citera
2015-05-07, 09:26
Medlem
paerras avatar
http://www.byggbrigaden.se/default.asp?do=visa&id=224

Vad är skillnaden mellan betong och cement?
Fråga: Hej Olle! Jag har ett par frågor jag har gått och funderat på de senaste två åren. Vad är det för skillnad på betong och cement? Och vad är det för skillnad på brädor och plankor? Kära hälsningar från Gustaf

OLLE SVARAR: Jo du Gustaf, nån har sagt att fråga vad det är för skillnad på cement och betong är ungefär som att fråga vad det är för skillnad mellan mjöl och kaka. Fast snarare är det mer som ägg och köttbullar.

Betong görs av cement, vatten, grus eller annat bergmaterial samt vissa tillsatser. För att öka hållfastheten kan man gjuta in armeringsjärn.

Cement består till stor del av kiselsyra och kalk. När cementen blandas med vatten sker en kemisk reaktion och kalciumsilikathydrat bildas som binder ihop gruset och betong blir till. Som med köttbullar alltså, det är färsen som är grejen, men det är ägget som reagerar kemiskt och binder ihop allt. Och för att göra det mer hållbart häller man i ströbröd. Eller armeringsjärn.

Om betong och cement är som köttbullar och ägg är skillnaden mellan plankor och brädor som skillnaden mellan SJ 43-räls och UIC 60-räls. Det är naturligtvis storleken som har betydelse!
Citera
2015-05-07, 11:11
Medlem
Silverbults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jazzman35
Riktig idiotfråga från en idiot. Jag gissar att cement är skälva lösa massan som eventuellt torkar och bildar betong men ni får gärna fylla på.

Cement är en av ingredienserna i betong, tillsammans med vatten och ballast (exempelvis sand eller grus).
Citera
2015-05-07, 11:27
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jazzman35
Nej, cement är inte lösa massan. Är det blandat är det betong.

Cement är bara det torra pulvret.
Citera
2015-05-08, 22:09
Medlem
skunkjobbs avatar
Jag såg en T-tröja en gång med texten "Betong är ballast med cement". Det förklarar det rätt bra men det skulle även stått vatten fast då pajar man ordvitsen lite.

Ballast=stenmaterial (grus/sand/makadam), alternativt tuffast på slangsvenska.
Citera
2017-07-13, 21:39
Medlem
Vad händer om man bara blandar cement med vatten dvs utan sand eller grus? Blir det sämre betong?
Citera
2017-07-13, 22:23
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knaseligas
Vad händer om man bara blandar cement med vatten dvs utan sand eller grus? Blir det sämre betong?

Det blir ingen betong alls, det blir cementpasta.

Det blir alltså själva limmet, men du måste ju ha en ballast i form av sand, grus och sten att limma ihop. Du kan ju inte limma ihop inget.
Citera
2017-07-13, 22:34
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Det blir inte sämre betong eftersom det per definition inte blir någon betong. Det kommer att stelna det med men det blir inte alls så starkt som betong.
Citera
2017-07-13, 23:28
Medlem
Inte "torkar". Kemisk reaktion, som nämns eller "brinner".
Citera
2017-07-14, 21:37
Medlem
Tack för svar, trodde att man skulle blanda ex Finjas påsar med sand/grus och vatten men påsarna innehåller redan sand/grus varför endast vatten behövs.
Citera
2017-07-18, 09:52
Medlem
WeAreMotorheads avatar
Citat:
Tack för svar, trodde att man skulle blanda ex Finjas påsar med sand/grus och vatten men påsarna innehåller redan sand/grus varför endast vatten behövs.

Japp, står det betong (kan även stå typ grov- eller fin- framför beroende på användningsområde) på säcken så behöver du bara tillsätta vatten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in