2015-05-02, 19:14
Medlem
När man ska anmäla SGI hos Försäkringskassan, i egenskap av enskild firma, vad menar egentligen Försäkringskassan med "Årsinkomst, egenföretagare"?

Är det "Taxerad förvärvsinkomst innan grundavdrag?" Eller ska jag t ex ange den summa som brukar kallas "Inkomst av aktiv näringsverksamhet", "Beskattningsbar förvärvsinkomst", "Bokfört resultat (R11)" eller något annat?

När jag frågar Försäkringskassan så reciterar de intetsägande text ifrån sin hemsida och hänvisar till informationsmaterial hos Skatteverket om hur man fyller i NE-blanketten.

Finns det någon annan som har lyckats få ut pengar (t ex för "tio dagar", VAB el.dyl.) från Försäkringskassan som enskild näringsidkare? Och isåfall, hur lyckades ni ta reda på vad er årsinkomst var?
Citera
2015-05-02, 21:03
Medlem
Butterkakans avatar
Min SGI baserades på ett snitt vad jag kunnat ta ut som lön under föregående i komstår.
De flesta har ju en låg inkomst som enskild de första åren och behöver komplettera med en försäkring vid tex föräldraledighet.
Citera
2015-05-06, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Butterkakan
Min SGI baserades på ett snitt vad jag kunnat ta ut som lön under föregående i komstår.
De flesta har ju en låg inkomst som enskild de första åren och behöver komplettera med en försäkring vid tex föräldraledighet.

I enskild firma tar man ju inte ut någon lön. Jag har haft min i ca åtta år och har en hyfsat stabil inkomst från den.
Citera
2015-05-06, 13:07
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bangsi
, vad menar egentligen Försäkringskassan med "Årsinkomst, egenföretagare"?
Citat:
I enskild firma tar man ju inte ut någon lön. Jag har haft min i ca åtta år och har en hyfsat stabil inkomst från den.

Vad kallar du denna stabila inkomst om inte "lön"?
Citera
2015-05-06, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RoaldDahl

Man kallar den just inkomst.
Citera
2015-05-09, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RoaldDahl

I enskild firma gör man "egna uttag", man tar inte ut "lön".

Min fråga kvarstår. Försäkringskassan har efter ytterligare mailande lovat att vidarebefordra min fråga till en enhet som kan ge ett bättre svar. Det var några dagar sedan nu... får se om jag får något svar. Förhoppningsvis innan det är för sent att ansöka om "tio dagar", som jag hade tänkt göra.

Annars får jag väl lov att gissa efter bästa förmåga, och hoppas att man inte behöver betala skadestånd för bidragsfusk ifall det råkar bli fel.
Citera
2015-05-09, 23:58
Medlem
Citat:
I enskild firma gör man "egna uttag", man tar inte ut "lön".

Min fråga kvarstår. Försäkringskassan har efter ytterligare mailande lovat att vidarebefordra min fråga till en enhet som kan ge ett bättre svar. Det var några dagar sedan nu... får se om jag får något svar. Förhoppningsvis innan det är för sent att ansöka om "tio dagar", som jag hade tänkt göra.

Annars får jag väl lov att gissa efter bästa förmåga, och hoppas att man inte behöver betala skadestånd för bidragsfusk ifall det råkar bli fel.

Det är det belopp du fyller i som "överskott av aktiv näringsverksamhet" i din självdeklaration. Har du satt av till periodiseringsfonder och expansionsfonder får du en mindre SGI.
Citera
2015-05-11, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swedebig
Det är det belopp du fyller i som "överskott av aktiv näringsverksamhet" i din självdeklaration. Har du satt av till periodiseringsfonder och expansionsfonder får du en mindre SGI.

Ok, tack!

Jag har satt av till periodiseringsfond. Ska jag justera beloppet som anges då? Hur?
Citera
2015-05-11, 21:51
Medlem
Citat:
Ok, tack!

Jag har satt av till periodiseringsfond. Ska jag justera beloppet som anges då? Hur?

Det är det som står i ruta R47 i ne bilagan som du för över till Ink1 som är din SGI. Under förutsättning att du inte har några andra inkomster utöver den enskilda firman.
Citera
2015-05-11, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swedebig
Det är det som står i ruta R47 i ne bilagan som du för över till Ink1 som är din SGI. Under förutsättning att du inte har några andra inkomster utöver den enskilda firman.

Okay! Låter rimligt, och jag litar på att du har rätt Stort tack!
Citera
2015-05-17, 07:30
Medlem
BigBusinesss avatar
Stopp nu!

Här har du all info:

http://www.forsakringskassan.se/privatpers/egen_foretagare/sjukpenninggrundande_inkomst/

Tre viktiga saker att känna till:

Avsättningen till och uttag från periodiseringsfonder påverkar inte din SGI. Det är altså bara resultaten innan justering som FK tittar på, och inte som man kan både tro och tycka summan du skattar för.

Första två åren kan du få ett SGI som motsvarar en anställning inom ditt område.

FK tittar på dina tre senaste år när de sätter din SGI. Exakt hur har jag inte klart för mig.

Enskild firma är altså bra de första två åren, men sen har man problem. Värt att tänka på om man planerar familj, eller större kirurgiska ingrepp. Har du AB tittar debpå den lön du faltiskt tagit ut de senaste sex månaderna, vilket lägger upp för manupilation. Till exempel så kan man skruva upp sin lön mot maxgränsen sex månader innan en föräldraledighet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in