Citat:
Ursprungligen postat av
SyraSultanen
Du får folkhögskoleomdöme om du inte har grundläggande behörighet från gymnasiet och läser klart din behörighet på folkhögskola.
Då utbildningsnivån på folkhögskolelärare är väldigt låg (krävs bara kurs i ditt undervisningsämne, och du får befogenheter att ge behörighet i många fler ämnen) så är lärarna väldigt dåliga på att värdera kunskap. Att de flesta som går där gör det för att de helt enkelt är för omotiverade/tröga för att läsa på komvux/gymnasiet gör att konkurrensen är otroligt låg. Är du medelbegåvad framstår du som en stjärna bland gasplaneter.
Skulle dock rekommendera dig att kolla mer noggrant på hur många som kommit in på juridik via folkhögskoleomdöme, de program/kurser jag har undersökt har (om ens någon) en eller två platser för folkhögskolekvoten.
När du söker till juridik och har en fyra så jämförs du med alla andra som har fyror (det finns en hel del). Den avgörande faktorn då du har samma omdöme som någon annan är ditt högskoleprovsresultat.
Vill du ha en slapp väg till grundläggande behörighet, läs på folkhögskola.
Är du intresserad av att faktiskt lära dig något, läs på komvux.
I vilket fall som helst rekommenderar jag dig att satsa på HP istället, det är avsevärt mycket lättare.
Har ett väldigt högt snitt, det är bara ytterst lite som fattas för att komma in via BIEX på jur.progr. i SU. btw 8 st kom in via BF, 64 reserver. Ganska bra ju.
Tror inte det skulle vara ett problem att få 4.0. problemet är nog att jag inte har så mkt info om folkhögskola osv