Citat:
"Ett tecken i tiden är att gazproms vinst minskade med 86 %. Vi ser början på slutet av den era när Ryssland kunde använda gasen som ett politiskt kontrollinstrument."Det handlat om ett ekonomiskt avtal från 2013, då Ryssland erbjöd 15 miljarder dollarn i lån (har redan ”betalat ut” 3 miljarder genom att köpa Eurobond) och kraftigt rabatterade gaspriser om Ukraina/Yanukovych avstod från att skriva under associeringsavtalet med EU. Då avtalet bröts i och med Maidan, var Ryssland inte längre skyldig att ensidig hålla sin del av avtalet, oavsett om gaspriset var politiskt eller ekonomiskt satt. Du verkar ha svårt att förstå vad ett avtal är och hur det fungerar. Att Yatzenyuk vill både äta kakan och ha den kvar är ingen nyhet. Skiljeförfarandet kan, i slut ända, bli till nackdel /en belastning för Ukraina, stater och privata investerare drar sig för att teckna avtal med. Ett land skuldsatt upp över öronen som ansöker om skiljeförfarande med kraftigt överdrivna anspråk, saknar trovärdighet!
Jo, jag vet vad EU håller på med, men jag rusar inte i väg som du, utan låter juridiken avgöra vilken part som har rätt, sådant tar betydligt längre tid än du tror.
EU har precis lämnat stämningsansökan till Gazprom för yttrande (har 2-3 månader på sig). Sedan är frågan om det är förenligt med EU-rätten att använda en lag retroaktiv. Dessutom finns även andra avtal som bör beaktas, enligt Lavrov:
Jo, jag vet vad EU håller på med, men jag rusar inte i väg som du, utan låter juridiken avgöra vilken part som har rätt, sådant tar betydligt längre tid än du tror.
EU har precis lämnat stämningsansökan till Gazprom för yttrande (har 2-3 månader på sig). Sedan är frågan om det är förenligt med EU-rätten att använda en lag retroaktiv. Dessutom finns även andra avtal som bör beaktas, enligt Lavrov:
Ovan citat lånat av putlerthesmall.
Gazprom - konsten att förstöra Rysslands kassako...