2015-05-02, 20:16
Medlem
King Pins avatar
Enligt Moscow Times bor Grigory Perelman numera i Sverige. Perelman är den mytiske matematikern som bevisat Poincarés förmodan, ett problem som är känt för att vara ett av de största inom matematiken, för att sedan tacka nej till 1 miljon dollar i pris för detta, varefter han i princip gått under jorden. Han bodde i en lumpig våning med sin mor i St Petersburg.

Det finns ytterst få andra källor till att han är i Sverige förutom de två länkarna nedan. Hans syster jobbar tydligen på Karolinska, och han själv påstås jobba med nanoteknologi i en stad i Sverige.

Länkar:
"Eccentric Math Genius Ditches Russia for Sweden"
http://www.themoscowtimes.com/article/504076.html

""Komsomolskaya Pravda" has learned to disappear Perelman"
http://ru-facts.com/news/view/37435.html

Wikipedia:
http://en.m.wikipedia.org/wiki/Grigori_Perelman

Frågor:
- Är det någon som vet om han verkligen bor i Sverige?
- Vilket företag är det han jobbar på i så fall?
- Har någon träffat honom?
- Har någon något övrigt att berätta om denne enigmatiska person?

(Om mod anser att detta passar bättre inom vetenskap så kan tråden flyttas dit, men i vetenskapskretsar är han en superstjärna, så jag anser att det passar inom kändisskvaller)
Citera
2015-05-02, 20:34
Medlem
Inte mantalskriven i eget namn iaf... (Ratsit)
Citera
2015-05-02, 23:48
Medlem
revodnebs avatar
Det är möjligt, men låt kufen vara ifred. Han har gjort sitt bidrag till mänskligheten och borde få vara fredad - han tog inte ens priset på en miljon dollar. Låt han leva som han vill... mina fem cent.

Jag har inte träffat honom, men det skulle vara intressant att få en pratstund med en sådan celebritet.
Citera
2015-05-03, 23:30
Medlem
King Pins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det är möjligt, men låt kufen vara ifred. Han har gjort sitt bidrag till mänskligheten och borde få vara fredad - han tog inte ens priset på en miljon dollar. Låt han leva som han vill... mina fem cent.

Jag har inte träffat honom, men det skulle vara intressant att få en pratstund med en sådan celebritet.

Jag hade nästan till och med åkt till staden han bor i för att försöka få en autograf. Ohyggligt fascinerande person.
Citera
2015-05-04, 00:44
Medlem
hans syster bor i sverige och forskar på karolinska

Citat:
Ursprungligen postat av King Pin
Jag hade nästan till och med åkt till staden han bor i för att försöka få en autograf. Ohyggligt fascinerande person.

han skulle aldrig skriva en autograf

Citat:
Ursprungligen postat av revodneb

Poincare conjecture har absolut ingen tillämpning utanför ren matematik. Så bidraget till mänskligheten är väldigt minimal.
Senast redigerad av robiniskogen 2015-05-04 kl. 00:51.
Citera
2015-05-04, 06:00
Medlem
Maestrosos avatar
Det står ju att han skulle arbeta på en privat firma som sysslar med nanoteknik. Han skulle bo i en småstad.
Citera
2015-05-04, 12:02
Verkar vara en speciell människa. Försvinner bland annat ut i skogen..

Alma Berlin
Citera
2015-05-04, 22:26
Medlem
King Pins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maestroso
Det står ju att han skulle arbeta på en privat firma som sysslar med nanoteknik. Han skulle bo i en småstad.

I hur många svenska småstäder sysslar man med nanoteknik egentligen?
Citera
2015-05-04, 23:04
Medlem
Rasiermessers avatar
Äntligen lite kvalitetsskvaller!
Vore grymt kul att veta vilken stad det är, man kan ju inte annat än beundra denna man!
Citera
2015-05-05, 01:54
Medlem
Uran233s avatar
Han kunde ju gett miljonen till morsan, om inte annat. Men kanske var det lite Morran & Tobias-stämning hemma i St Petersburg.
Citera
2015-05-15, 00:11
Medlem
Rasiermessers avatar
På västfronten intet nytt?

Var är den grävande FB-eliten när den som mest behövs?!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in