2015-05-04, 19:45
Medlem
the saints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E.Merckx
Tycker du verkligen att det r en bra frklaring, p det som Rdman Lennart Furufors sger?

" Vi hade ftt information som exempelvis att Sture Bergwall visste om Therese Johannessens bjveckseksem, som inte ens polisen visste om. Det var mamman som senare berttade det och det r ganska bra information. Jag vill inte sga att allt r galet, det r mycket mjligt att det r rtt som det r nu, men det vore intressant att f veta hur han kunnat knna till vissa saker, sger Lennart Furufors."

Ja, det tycker jag.

Just uttrycket "att kunna knna till vissa saker", passar utmrkt in p min beskrivning.

Studera hela frhrshistorien om hur TQ till slut kom fram till ngot som man kanske med mycket god vilja skulle kunna tyda som "bjveckseksem".

Eller tror du att TQ rakt ut sa: " Hon hade bjveckseksem i hger(eller vnster) knveck (eller armbgsveck, eller ljumske, eller.....)".

Svar: Nej, s tydligt uttryckte han sig aldrig. Inte heller i nmnda fall.

Men, r man vertygad att han var skyldig och har man rymligt samvete nr det gller bevisvrderingen, s kan man som jag tidigare beskrev, alltid hitta ngot uttalande frn TQ, som med skohornsmetoden kan fs att passa in som (tvivelaktigt) bevis.
Citera
2015-05-04, 20:14
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
the saint skrev

Ja, det tycker jag.

Just uttrycket "att kunna knna till vissa saker", passar utmrkt in p min beskrivning.

Studera hela frhrshistorien om hur TQ till slut kom fram till ngot som man kanske med mycket god vilja skulle kunna tyda som "bjveckseksem".

Eller tror du att TQ rakt ut sa: " Hon hade bjveckseksem i hger(eller vnster) knveck (eller armbgsveck, eller ljumske, eller.....)".

Svar: Nej, s tydligt uttryckte han sig aldrig. Inte heller i nmnda fall.

Men, r man vertygad att han var skyldig och har man rymligt samvete nr det gller bevisvrderingen, s kan man som jag tidigare beskrev, alltid hitta ngot uttalande frn TQ, som med skohornsmetoden kan fs att passa in som (tvivelaktigt) bevis.

Det som han sa frn brjan enligt resningsklagaren i alla fall:

"Tingsrtten har vid bevisvrderingen lagt stor vikt vid att Bergwall i tingsrtten lmnat den unika uppgiften att han redan nr han bemktigade sig Therese lagt mrke till att hon i armveck hade flckar som efter eksem. Bergwalls uppgifter i frhr under frunderskningen angende detta eksem r motsgelsefulla i frhllande till vad han uppgett i tingsrtten. Under frunderskningen har Bergwall vid ett tillflle nmnt att Therese haft en mindre rrbildning p hgra armen. Vid ett drefter hllet frhr ngra mnader senare har Bergwall p en delvis ledande frga frn frhrsledaren inte kunnat erinra sig att han tidigare talat om rrbildning. Vid ett ytterligare frhr har Bergwall uppgett att Therese haft en flammighet p ovansidan av bda armarna. Bevisvrdet av Bergwalls i tingsrtten lmnande uppgift om eksem blir mot ovan angivna bakgrund mindre n vad tingsrtten kommit fram till."

Pedofilen pratade om rrbildning p hgra armen. Nu vet ju iofs inte jag hur ett bjveckseksem ser ut.
Citera
2015-05-04, 20:17
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
....samt berttade att fadern hade en liten sg i sin bil som frsvunnit ungefr vid Zelmanowits frnflle. Sgen ska ha varit en rd bgsg av 2/3-dels storlek av en vanlig bgsg.

Kwast beskriver 2015 sgen som hittades 1994 som orange med 50 cm lngt sgblad.

Hittade en sg hr som r bgfil och bgsg p samma gng. Dessutom r det svrt att sga om den r rd eller orange:

https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/b...9-12-51-3806kp
Citera
2015-05-04, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
I domen som du kan hitta lngst ner hr str fljande om professorn:

"Polis fann dr, intill "kal sten", ett trd med en inristning som var lik den som Thomas Quick hade ritat och ven beskrivit vid ett polisfrhr och som enligt en professor i botanisk ekologi, Mikael Ohlson, bedmdes vara gjord 1988." (sid 15 i domen)

Det framkommer ocks att det rr sig om just en bjrk:

"Vid "kal sten" gmde han flickans hnder samt ristade han in ett mrke i en bjrk." (sid 8 i domen)

Och detta trd fanns inte 1988, det fddes eller hur man nu sger om trd frst runt 1990, det konstaterades ven av skeptiker att trdet skulle varit fr smalt 1988, men nu vet man genom rsringarna att trdet inte existerade 1988.
Citera
2015-05-04, 20:56
Medlem
Draifoss avatar
Enligt domen har en professor i botanisk ekologi, Mikael Ohlson, gjort bedmningen att inristningen var gjord 1988.

(FB) Fallet Sture Bergwall / Thomas Quick (1950-)

Citat:
Ursprungligen postat av Mr-Mr
Och detta trd fanns inte 1988, det fddes eller hur man nu sger om trd frst runt 1990, det konstaterades ven av skeptiker att trdet skulle varit fr smalt 1988, men nu vet man genom rsringarna att trdet inte existerade 1988.

Vem har gjort bedmningen att trdet inte ens existerade 1988?
Citera
2015-05-04, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Enligt domen har en professor i botanisk ekologi, Mikael Ohlson, gjort bedmningen att inristningen var gjord 1988.

Vem har gjort bedmningen att trdet inte ens existerade 1988?

Det str i resningsanskan, men som sagt det hggs ner och rsringarna r rknade och rsringarna visade att trdet inte fanns 1988 helt enkelt
Citera
2015-05-04, 21:53
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Det str i resningsanskan, men som sagt det hggs ner och rsringarna r rknade och rsringarna visade att trdet inte fanns 1988 helt enkelt
Hmmm....Skulle vara kul att hra Lambertz och Kwasten kommentera det dr.
Citera
2015-05-04, 22:05
Medlem
Draifoss avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Hmmm....Skulle vara kul att hra Lambertz och Kwasten kommentera det dr.

Skulle vara kul om Mr-Mr kan frklara var det str att trdet hggs ner, och att rsringarna r rknade.

Det enda jag hittar i resningsanskan (s.46) r:

"Det nu aktuella trdet terfanns av en slump p ett omrde dr det frekommit skogsavverkning under 1987/1988 och det kan givetvis inte uteslutas att mrket tillskapats i samband med denna verksamhet eller p annat stt som inte berr Sture."
Citera
2015-05-04, 22:19
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Det var en hel sg som jag minns det.

Detta tror jag r ny information:
I Kwasts bok (s. 57, 62 och 380-381) berttas att Bergwalls pstdda chauffr/medhjlpare i Pite 1976 (*rjan **derlund) har en son (D*n S**rlund) som kontaktade Gubb-Jan i mars 2013 och bekrftade faderns hemlighllna homosexualitet, samt berttade att fadern hade en liten sg i sin bil som frsvunnit ungefr vid Zelmanowits frnflle. Sgen ska ha varit en rd bgsg av 2/3-dels storlek av en vanlig bgsg.

Kwast beskriver 2015 sgen som hittades 1994 som orange med 50 cm lngt sgblad.

Anledningen till att D*n S**erlund kontaktade Gubb-Jan ska vara att han var sur p hur Dagens Nyheters Stefan Lisinski tagit kontakt med Dan's mor.

Sonen kommer 2013 ihg att faderns sg frsvann ungefr 1976? Samt upplyser om att fadern enligt hans uppfattning var var smygbg. Ja, men d r ju saken klar. Denna avgrande information visar utan tvekan att Quick mrdade och sgade i Zelmanovits.

Den hr typen av resonemang r ju rena parodin p dlig argumentation i kriminalfall. Att van der Kwast frsker rerdda sig genom att uppfinna pstdda indiciebevis av sdant hr trams som inte anvndes vid rttegngen r skrmmande i sig och direkt obehagligt nr det anvnds mot en friknd man han en gng har talat.
Citera
2015-05-04, 22:21
Medlem
the saints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E.Merckx
....

Pedofilen pratade om rrbildning p hgra armen. Nu vet ju iofs inte jag hur ett bjveckseksem ser ut.

Att f "rrbildning p hgra armen" till att betyda ett "bjveckseksem" r just precis vad jag menar nr jag sger att man invntar ett uttalande bland mnga, dr man med lite god vilja eventuellt skulle kunna tyda det som om TQ skulle kunna ha exklusiv kunskap om fallet. Dessutom var vl TQ:s uttalande inte det frsta han gjorde om saken.

Och p motsvarande stt fortstter det i frga efter frga.

I rest my case.
Senast redigerad av the saint 2015-05-04 kl. 22:28. Anledning: Komplettering
Citera
2015-05-04, 22:46
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Nr det gller trdet s har detta huggits ner och rsringar rknats och hr och hpna, det r yngre n 1988 s Quick kan omjligt printat in en inristning i detta trd Detta str i resningsanskan men ingen har brytt sig att kolla detta.

Jo, jag brydde mig om att kolla. Hittade dock inget om det i resningsanskan. Det verkar bara ha varit ett phitt av "olika krafter" som redan visste vad sanningen var, och som nu bara ville hjlpa rttvisan p traven. Precis som Quick-gnget och Rstam/Josefsson-gnget.

Hittade ett inlgg frn 2013:

Citat:
hittar man Therese och fller trdet och rknar rsringarna s kommer det visa orimligheten i att Sture r mrdare. Fr det r just p grund av Stures hitte p historia om platsen dr han styckade Therese som gr att man i framtiden kan hvda att Sture kanske var skyldig nd.
........

Men kan man verkligen tppa till ens mjligheten att komma med pstenden om Sture s r det mycket vrt.

Frgan fr ngra dagar sedan hr i trden var vad man ska ha denna trd till fr det r tjatigt att stndigt tjata om Stures oskuld/skuld, vi som fljt fallet vet att Sture r oskyldig.

D kunde vl olika krafter koncentrera sig p att bevisa slutligen att Sture hittade p .

Senast redigerad av Draifos 2015-05-04 kl. 22:49.
Citera
2015-05-04, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Hittade en sg hr som r bgfil och bgsg p samma gng. Dessutom r det svrt att sga om den r rd eller orange:

https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/b...9-12-51-3806kp
Varifrn fick du att detta skulle vara bde och?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in