2015-05-01, 19:50
Medlem
OmneHomoMendaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av duty
Får en konstig vibb av ditt inlägg, nästan lite satir. Vad menar du uttryckligen? Speciellt sista meningen är lite svårgreppad.
Det är inget konstigt i det hen skriver. Det råder en diskussion utan slut om aktiv förvaltning eller stock picking är bättre än passiv förvaltning över tid, det vill säga att det finns någon som över tid lyckas slå marknadens genomsnittliga utveckling. Många väljer just av denna anledning enbart indexfonder, som i regel är passiva, eftersom de oftast är billigare och väl representerar den genomsnittliga utvecklingen.

Som svar på ditt första inlägg, ja så kan man resonera. Jag tänker (önsketänker?) lite annorlunda, jag tror att vissa branscher kommer att gå bättre än andra och därför köper jag branschfonder. Det kan handla om telekom eller infrastruktur eller annat som jag känner är på tapeten. Jag försöker att göra en översiktlig analys över vilka behov som finns globalt, vart politiken är på väg och vad som kommer att prioriteras osv. Till exempel förställer jag mig att marknaden för telekom kommer att öka kraftigt i och med att fler och fler blir uppkopplade, köper smarta mobiltelefoner osv och detta även i fattigare länder, och därför investerar jag i en branschfond (i detta fall DNB Telekom) som har andelar i alla de största noterade telekombolagen som rimligtvis har störst kapital och bäst förutsättningar att fortsätta att växa på såväl befintliga som nya marknader. Typ.
Därutöver hanterar vissa branscher en global lågkonjunktur bättre än andra, och då fungerar investeringen lite som en krockkudde.

Det här är mina tankar om branschfonder, jag vet inte om det är vetenskapligt vederlagda.
Citera
2015-05-01, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OmneHomoMendax
Det är inget konstigt i det hen skriver. Det råder en diskussion utan slut om aktiv förvaltning eller stock picking är bättre än passiv förvaltning över tid, det vill säga att det finns någon som över tid lyckas slå marknadens genomsnittliga utveckling. Många väljer just av denna anledning enbart indexfonder, som i regel är passiva, eftersom de oftast är billigare och väl representerar den genomsnittliga utvecklingen.

Som svar på ditt första inlägg, ja så kan man resonera. Jag tänker (önsketänker?) lite annorlunda, jag tror att vissa branscher kommer att gå bättre än andra och därför köper jag branschfonder. Det kan handla om telekom eller infrastruktur eller annat som jag känner är på tapeten. Jag försöker att göra en översiktlig analys över vilka behov som finns globalt, vart politiken är på väg och vad som kommer att prioriteras osv. Till exempel förställer jag mig att marknaden för telekom kommer att öka kraftigt i och med att fler och fler blir uppkopplade, köper smarta mobiltelefoner osv och detta även i fattigare länder, och därför investerar jag i en branschfond (i detta fall DNB Telekom) som har andelar i alla de största noterade telekombolagen som rimligtvis har störst kapital och bäst förutsättningar att fortsätta att växa på såväl befintliga som nya marknader. Typ.
Därutöver hanterar vissa branscher en global lågkonjunktur bättre än andra, och då fungerar investeringen lite som en krockkudde.

Det här är mina tankar om branschfonder, jag vet inte om det är vetenskapligt vederlagda.

Där fick du lite bättre förklarat duty, det var inget satirsvar utan jag var helt allvarlig.

Om man tror på helt passiv förvaltning helt utan några aktiva val (spekulationer) så borde ju att vara fullinvesterad i en globalfond som följer världsmarknaden vara det enda rätta?
Citera
2015-05-01, 22:42
Medlem
EnDronts avatar
Jag har enbart ETF:er, som försöker följa någon form av index. Anledningen till det är att jag inte litar på förvaltare att (efter förvaltningsavgifter) konstant slå index. Eftersom ungefär 70 % av min portfölj är aktier så är ETF:erna ganska defensiva, med syftet att ge en stabil inkomst över tid eller för att sprida risk.

BlackRock Municipal Income Closed Fund
Global X SuperIncome Preferred ETF
Market Vectors Gold Miners ETF
SPDR S&P Pharmaceuticals ETF

Kommer när jag får utdelning köpa antingen VCLT eller BNDX, kan dock inte bestämma mig för vilken. Synpunkter och förslag på dessa tas tacksamt emot, eller om någon har ett annat alternativ. För de två nämnda är det främst riskspridningen och den låga avgiften som lockar.

Edit: Sen kan man givetvis se ett visst mått dubbelmoral i mitt inlägg eftersom jag trots skepticism mot aktiv förvaltning verkar tro på min egen förmåga att välja aktier som kommer slå index. Att ha aktier på stockholmsbörsen istället för enbart Avanza zero ser jag dock som ett sätt att lära mig om börsen och dessutom är det roligare (enligt mig).
Senast redigerad av EnDront 2015-05-01 kl. 22:55.
Citera
2015-05-02, 13:21
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
Om man tror på helt passiv förvaltning helt utan några aktiva val (spekulationer) så borde ju att vara fullinvesterad i en globalfond som följer världsmarknaden vara det enda rätta?
Om exakt den risknivån passar en, ja, och alla fonder har samma avgift.

Jag har 66% LF Global Index och 33% AZ men nysparar enbart i LF för att minska andelen AZ.

Men oavsett vad man anser om helt passiv förvaltning så kan man fortfarande ha olika lång sparhorisont, vara olika tolerant för risk, etc. Vissa kanske vill belåna sitt kapital medan andra inte vill ligga fullinvesterade.
Citera
2015-05-02, 14:09
Medlem
KarlDenMindres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Om exakt den risknivån passar en, ja, och alla fonder har samma avgift.

Jag har 66% LF Global Index och 33% AZ men nysparar enbart i LF för att minska andelen AZ.

Men oavsett vad man anser om helt passiv förvaltning så kan man fortfarande ha olika lång sparhorisont, vara olika tolerant för risk, etc. Vissa kanske vill belåna sitt kapital medan andra inte vill ligga fullinvesterade.

Jag har under några månader jämfört 2 fiktiva portföljer på Morningstar:

"Celeno" portföljen med 2 indexfonder står nu efter dippen på +4.1%
"RikaTillsammans" med 6 indexfonder spridda globalt är +6.2%

Vet inte om man kan dra några vetenskapliga slutsatser på så kort tid men jag kör själv efter "RikaTillsammans" då den haft den jämnaste utvecklingen. Celeno portföljen drog ifrån från början men har halkat efter ju längre tiden gått.
Citera
2015-05-02, 15:58
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarlDenMindre
"Celeno" portföljen med 2 indexfonder står nu efter dippen på +4.1%
"RikaTillsammans" med 6 indexfonder spridda globalt är +6.2%
Kul Började du här eller? Enligt Avanza är min portfölj upp 5,10% sedan den 5e februari.

Vilka fonder är det i RikaTillsammans-portföljen?

Jämför jag med OMXS30 så har jag slagit på 1 och 3 års sikt, men i år hände något den 27e januari med globalfonderna som inte skedde i OMXS30 och det tappet har inte hämtats igen.
Citera
2015-05-02, 19:35
Medlem
KarlDenMindres avatar
Citat:
Kul Började du här eller? Enligt Avanza är min portfölj upp 5,10% sedan den 5e februari.

Vilka fonder är det i RikaTillsammans-portföljen?

Jämför jag med OMXS30 så har jag slagit på 1 och 3 års sikt, men i år hände något den 27e januari med globalfonderna som inte skedde i OMXS30 och det tappet har inte hämtats igen.

Minns inte exakt när jag började mäta. Rika tillsammans portföljen är:

AMF Aktiefond Europa
Avanza Zero
DNB Global Indeks
Spiltan Aktiefond Investmentbolag
SPP Aktiefond USA
Swedbank Robur Indexfond Asien

Asien rusade rätt bra ett tag så det är nog en bra idé att komplettera en globalfond med enskilda regioner.
Citera
2015-05-02, 20:14
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarlDenMindre
Minns inte exakt när jag började mäta. Rika tillsammans portföljen är:
Spiltan är något jag har velat ha in i portföljen en längre tid men inte fått tummen ur. Investmentbolagen är högre risk än OMXS30 som helhet och borde ge högre avkastning över tid och under uppgångarna som varit senaste åren har den också gått rejält bättre.

Just småbolag är vad som jag saknar mest, breda indexfonder har av förklarliga skäl bara stora bolag.

Jag retar mig på att jag inte köpte spiltan i höstas.

Ett alternativ till din portfölj är bloodsuckers. Ett av mina problem är dock att jag är så jävla lat, så om jag ska komplicera saker måste jag känna att det är en jävligt bra anledning, och jag kan inte säga om den ena eller andra portföljen kommer att gå bättre i framtiden.

Sen kan man i och för sig fråga sig hur komplicerat det är med några fonder, egentligen
Citera
2015-05-02, 23:18
Medlem
KarlDenMindres avatar
Citat:
Ett av mina problem är dock att jag är så jävla lat, så om jag ska komplicera saker måste jag känna att det är en jävligt bra anledning, och jag kan inte säga om den ena eller andra portföljen kommer att gå bättre i framtiden.

Sen kan man i och för sig fråga sig hur komplicerat det är med några fonder, egentligen

Ja det är inte lätt att välja bland alla strategier & hur man ska fördela slantarna. Jag kör lika mycket i alla fonder (AZ+spiltan räknad som en fond). Såg nånstans att en oviktad portfölj ska ha högre avkastning. Vet inte om det är svammel bara men så får det bli tills motsatsen bevisats. Jag orkar inte grubbla allt för mycket på detaljer.
Citera
2015-05-03, 06:57
Medlem
Citat:
Spiltan är något jag har velat ha in i portföljen en längre tid men inte fått tummen ur. Investmentbolagen är högre risk än OMXS30 som helhet och borde ge högre avkastning över tid och under uppgångarna som varit senaste åren har den också gått rejält bättre.

Just småbolag är vad som jag saknar mest, breda indexfonder har av förklarliga skäl bara stora bolag.

Jag retar mig på att jag inte köpte spiltan i höstas.

Ett alternativ till din portfölj är bloodsuckers. Ett av mina problem är dock att jag är så jävla lat, så om jag ska komplicera saker måste jag känna att det är en jävligt bra anledning, och jag kan inte säga om den ena eller andra portföljen kommer att gå bättre i framtiden.

Celeno sparar du något i räntebärande för tillfället? Har för mig att du hade en slant i Carnegie Corporate Bond? Jag har ca 200kkr i spiltan korträntefond jag inte vet vad jag skall göra med.
Citera
2015-05-03, 13:14
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luwan
Celeno sparar du något i räntebärande för tillfället? Har för mig att du hade en slant i Carnegie Corporate Bond? Jag har ca 200kkr i spiltan korträntefond jag inte vet vad jag skall göra med.
Ja, jag har fortfarande 100k i Carnegie. Den har avkastat 4095 kronor sedan jag köpte den 2014-02-12.

Trodde den skulle vara lite roligare.
Citera
2015-05-03, 14:12
Medlem
Citat:
Ja, jag har fortfarande 100k i Carnegie. Den har avkastat 4095 kronor sedan jag köpte den 2014-02-12.

Trodde den skulle vara lite roligare.

Ok funderat på någon hedgefond? tex Brummer Multi Strategy? https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/4741/brummer-multi-strategy
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in