2015-05-03, 11:28
Medlem
När lika många kvinnor dör i arbetsrelaterade olyckor är jag nöjd. i dagens läge är 9 av 10 män
Citera
2015-05-03, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kent-Inger
Alltid detta överdrivna tycka synd om arbete, sjuksköterskor.

Jag uppskattar verkligen sjuksköterskors arbete men försök att inte överdriva deras arbetsbelastning.
Det finns många som utför betydligt tuffare arbeten, exempelvis inom de kategorier jag nämnde innan.

Sjuksköterskor har det enligt min mening inte ens hälften så uselt som de själva vill få det att verka som. Men undersköterskor är inte sjuksköterskor. Sjuksköterskor har 3,5 års högskoleutbildning. Jag tror inte du har klart för dig skillnaden. Undersköterska är ett skitjobb av dignitet. Det är offentlig sektor, finns bara timanställningar, arbetsplatserna är alltid underbemannade.

Jfr gatuarbetare. En maskinförare ska gräva ett hål i gatan. Detta kräver minst 5 man plus en (ofta kvinnlig) trafikvakt. En man kör maskinen, de andra fyra männen tittar ner i hålet och småpratar och inget ont i det, de har säkert trevligt, men tänk dig den situationen i äldreomsorgen. Personalen är utrustade med gps-övervakning och får springa mellan brukarna och varje besök tas tid på, på sekunden.

Du verkar ha extremt usel koll.
Citera
2015-05-03, 11:30
Medlem
Kent-Ingers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bammerz
Är du helt jävla vild? De hårda och slitande arbeten du räknar upp är alla välbetalda, och som arbetare omfattas man av AFA-försäkringarna. Man har också utmärkta möjligheter till svartarbete.

Dessutom, fiskare?? Är det nåt arbetsmarknaden ropar efter? Det finns för fan knappt nån fisk.

Inte med hänsyn tagen till arbets- och riskfaktor
Citera
2015-05-03, 11:34
Medlem
Citat:
Inte med hänsyn tagen till arbets- och riskfaktor

Jo.

Men de flesta som dör är låglönearbetare från andra EU-länder t ex byggnadsarbetare. De omfattas inte av sociala försäkringar. Jag vet inte om feminister bör verka för att fler ska få arbeta för slavlöner i farliga miljöer. Tycker du själv det?
Senast redigerad av bammerz 2015-05-03 kl. 11:37.
Citera
2015-05-03, 11:38
Medlem
Kent-Ingers avatar
Citat:
Sjuksköterskor har det enligt min mening inte ens hälften så uselt som de själva vill få det att verka som. Men undersköterskor är inte sjuksköterskor. Sjuksköterskor har 3,5 års högskoleutbildning. Jag tror inte du har klart för dig skillnaden. Undersköterska är ett skitjobb av dignitet. Det är offentlig sektor, finns bara timanställningar, arbetsplatserna är alltid underbemannade.

Jfr gatuarbetare. En maskinförare ska gräva ett hål i gatan. Detta kräver minst 5 man plus en (ofta kvinnlig) trafikvakt. En man kör maskinen, de andra fyra männen tittar ner i hålet och småpratar och inget ont i det, de har säkert trevligt, men tänk dig den situationen i äldreomsorgen. Personalen är utrustade med gps-övervakning och får springa mellan brukarna och varje besök tas tid på, på sekunden.

Ja men då verkar vi ju nästan överens. Då vill jag se de till av 90% manliga, välbetalda, gottejobben besättas till 50% kvinnor.
Där har ni en uppgift att gapa om, total jämlikhet.

Exakt jämnt fördelat mellan 2 parter som helt tappat förtroendet för varann, happy day's!
Citera
2015-05-03, 11:45
Medlem
Citat:
Ja men då verkar vi ju nästan överens. Då vill jag se de till av 90% manliga, välbetalda, gottejobben besättas till 50% kvinnor.

Exakt jämnt fördelat mellan 2 parter som helt tappat förtroendet för varann, happy day's!

När många kvinnor blev traversförare sjönk lönerna drastiskt. Så jag tror inte eg du vill att dina gottejobb ska övertas av kvinnor, det drar ner lönerna.
Citera
2015-05-03, 11:46
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:

Personligen tycker jag att det inte bör vara lika många män som kvinnor i alla yrken just därför att män och kvinnor har olika preferenser generellt sett. Det finns t.ex. långt fler manliga kandidater till styrelseposter just för att män i högre utsträckning strävar efter det. Ska man då ändå tillsätta lika många kvinnor krävs det att man går ner kraftigt i kompetens.
Citera
2015-05-03, 11:47
Medlem
Kent-Ingers avatar
Citat:

Ja, du verkar ju verkligen ha koll.

PS. En del i att vara samhällsnyttig är att våga ställa krav uppåt i hierakin. Lösningen är inte alltid att jävlas med de som till dags dato, värnat er mest, vita svenska män!
Citera
2015-05-03, 11:51
Medlem
Kent-Ingers avatar
Citat:
När många kvinnor blev traversförare sjönk lönerna drastiskt. Så jag tror inte eg du vill att dina gottejobb ska övertas av kvinnor, det drar ner lönerna.

Tycker det är lite förmätet att du lägger orden i min mun.

Jo, jag vill inget hellre än att ha TOTAL JÄMLIKHET inom alla områden.
Även idrott!
Citera
2015-05-03, 12:00
Medlem
Kent-Ingers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Personligen tycker jag att det inte bör vara lika många män som kvinnor i alla yrken just därför att män och kvinnor har olika preferenser generellt sett. Det finns t.ex. långt fler manliga kandidater till styrelseposter just för att män i högre utsträckning strävar efter det. Ska man då ändå tillsätta lika många kvinnor krävs det att man går ner kraftigt i kompetens.

Håller tyvärr inte med i det, längre.

Jag är för en total jämlikhet på alla områden!

Jag vill ha slut på det eviga gnället!
Senast redigerad av Kent-Inger 2015-05-03 kl. 12:09.
Citera
2015-05-03, 12:10
Medlem
Kent-Ingers avatar
Jag ör för,
TOTAL JÄMLIKHET PÅ ALLA OMRÅDEN

Är det ok, feminister?
Är det bra då?
Slutar ni gnälla då?

...eller lyckas ni hitta andra fel?
Citera
2015-05-03, 12:13
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Håller tyvärr inte med i det.

Jag är för en total jämlikhet på alla områden!

Jag vill ha slut på det eviga gnället!

Så säg att vi har ett fall där vi har 100 tänkbara kandidater och 95 av dem är män. 10 platser ska tillsättas. Jämlikhet då är alltså att 100% av de kvinnliga sökanden ska få jobb men bara drygt 5% av männen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in