Citat:
Ursprungligen postat av
Harrfena
När man läser och ser vad som händer i landet blir man å fundera lite...
I säkert 20 år har jag 4-5 ggr per år åkt ut och tältat, grillat fisk
och tagit mig några bira.
Inpräntat i mig att,,, två dygn på ett ställe får man husera har jag levt efter detta.
Gäller inte det längre?????
Nja, ETT dygn får man som svensk tälta utan att fråga markägaren om lov. Med vissa begränsningar: Du får t ex inte tälta inom synhåll för markägarens bostad, du får inte tälta på brukad åkermark mm.
Men för att svara på din fråga:
"Gäller inte det längre?????"
Jo det gäller fortfarande. I allra högsta grad. Om du är svensk. Jag bifogar en länk med information:
http://www.naturvardsverket.se/Var-natur/Allemansratten/Det-har-galler/Taltning/#
Men här kommer kruxet: Dessa regler gäller inte för zigenartiggaren! Zigenartiggaren står över lagen och behöver inte följa någon av reglerna i ovanstående länk. De får bo hur länge som helst på annans mark, och försöker du köra bort dem är du rasist och får henvänstern och media på dig. Efter ett tag kan zigenartiggaren hävda besittningsrätt på marken och då blir du aldrig av med dem.
De kan dessutom utan några som helst konsekvenser våldföra sig på miljön, hugga ner träd, kasta sopor och skrot omkring sig, köra sönder marken till en lervälling, och givetvis, självklart, bajsa precis överallt. Dessa zigenartiggare kan förstöra och förgifta vår svenska vackra natur utan några som helst konsekvenser. De står över lagen!
Men som sagt: Försök inte med ovanstående om du är svensk! Då blir det dryga böter, och kanske till och med fängelse. Det är bara zigenartiggaren som inte behöver följa svensk lag!