Citat:
Ursprungligen postat av
Untouchable
Wilshere kommer naturligtvis inte att säljas, han är en viktig del i truppen och Arsenal är inte i behov av pengarna för en eventuell försäljning. Däremot är City tunna på homegrown-fronten och än värre blir det nästa säsong när spelare som Milner och Lampard inte finns kvar, så ett eventuellt bud i den storleksordningen är inte osannolikt.
Det är förstås det som ger ryktet någon slags logik, om City behöver engelska spelare för att ersätta de som försvinner. Men Wilshere är fortfarande ung och har stor potential och ett antal år kvar på kontraktet, den enda möjligheten att Wenger säljer honom är till stort överpris. Engelska spelare går alltid mycket dyrt, och Wilshere är - trots lite speltid p.g.a skador - en av de bästa och mest lovande i landslaget.
Lallana gick ju för 25 miljoner pund, så vad kostar då inte Wilshere där klubben dels är en konkurrent och inte har något intresse alls att sälja? Får man uppåt 45 miljoner pund så kan jag tänka mig att man börjar överväga det, men det är nog de summorna som måste till - kanske ännu mer med tanke på att han har framtiden för sig. Anledningen till att det möjligen kan finnas något fönster alls för att värva är ju att han haft sparsamt med speltid och Ramsey verkar gå före.
Men den övergången skulle samtidigt inte förvåna mig helt. Jag har på känn att City kommer ösa ut pengar i år för att bygga om och föryngra truppen, och behöver man då britter, så finns det inte så himla många intressanta spelare att välja på. En person som Wilshere blir då plötsligt värd sin vikt i guld för City - om han är britt, ung och etablerad PL-spelare samtidigt. Det skulle inte förvåna mig om Arsenal gör en väldigt bra affär i varje fall - det går nog att göra bra affärer överlag på Citys troliga utrensning i sommar - och om de vill betala låt säga 30 miljoner plus spelare för Wilshere och Wenger kan plocka en Jovetic eller Mangala, eller vem han nu tror på som inte kommit till sin rätt i Manchester, och återuppväcka dem så blir det nog finemang.