2015-05-01, 14:07
Medlem
Mellbergans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flipflap
Det är inte rätt att De röda ligger kavr och skvalpar med De blå´s budget då de röda är i minoritet-dessutom. Det är nu dags för ett omval.
Det här eviga orealistiska tjatet om omval. Inser du/ni inte att det inte kommer att bli ett omval? Vad exakt tjänar alliansen/rödgröna på att skrota DÖ och skapa ett omval?

Vinner alliansen ett omval mot de rödgröna kommer SD att stödja de rödgrönas budget. Eftersom alliansen vägrar ändra på sin migrationspolitik. Och därmed blir det omöjligt för alliansen att regera. Det enda som skulle förändras vid ett omval nu är att SD blir större/mäktigare vågmästare och landa på runt 20-25%.
Senast redigerad av Mellbergan 2015-05-01 kl. 14:11.
2015-05-01, 14:16
Medlem
flipflaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
På vilket sätt är det du skrev relevant för mitt inlägg?
Om regerande parti/er inte har ett tillräckligt stort stöd av befolkning skall nyval utlysas.
2015-05-01, 14:18
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Om regerande parti/er inte har ett tillräckligt stort stöd av befolkning skall nyval utlysas.

Nej det är inte nödvändigt men framförallt är det fortfarande inte relevant för mitt inlägg som du citerade.
2015-05-01, 14:21
Medlem
Citat:

Minsann. När kom detta in i grundlagen?
Ska SIFO-siffror styra nä det ska bli val? Då skulle vi ha al väldigt ofta....oppositionen brukar gå bra under mellanvalsperioder.
2015-05-01, 14:34
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mellbergan
Det här eviga orealistiska tjatet om omval. Inser du/ni inte att det inte kommer att bli ett omval? Vad exakt tjänar alliansen/rödgröna på att skrota DÖ och skapa ett omval?

Vinner alliansen ett omval mot de rödgröna kommer SD att stödja de rödgrönas budget. Eftersom alliansen vägrar ändra på sin migrationspolitik. Och därmed blir det omöjligt för alliansen att regera. Det enda som skulle förändras vid ett omval nu är att SD blir större/mäktigare vågmästare och landa på runt 20-25%.

Vad babblar du om? Om alliansen blir lite större än de rödgröna så styr de i enlighet med DÖ och då spelar det ingen roll vad Sd gör!

Skulle Löfven bryta DÖ när det är hans tur att gå i opposition, då måste han få Sd med sig och då kommer den verkligt stora svekdebatten, bryta decemberöverenskommelsen och stödja sig på Sd i de fall de tycker lika. Det tror jag inte han gör utan han låter alliansen få överta alla problem, invandringen, försvaret, jobben, skolan, sjukvården.

Att det går dåligt redan nu tyder på att Löfven kommer att utlysa ett extraval under 2016 eller tidigt 2017 om han får chansen. Han vill förlora makten den är för jobbig! Men han kanske får problem hitta en anledning för Alliansen vill inte heller om Kd hänger på gärdesgården.

Alliansen vill inte ta ansvar för Sverige i den rådande konjunkturen med massinvandring på halsen usel skola som de vet varför de har invällarbarnen, försvarets stora brister, sjukvårdens ökande kris etc.

Så vi har ett begynnande chicken race, ingen vill regera. Bara Sd vill, men det vill inte de andra att Sd ska göra.
2015-05-01, 14:48
Medlem
Mellbergans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Vad babblar du om? Om alliansen blir lite större än de rödgröna så styr de i enlighet med DÖ och då spelar det ingen roll vad Sd gör!

Skulle Löfven bryta DÖ när det är hans tur att gå i opposition, då måste han få Sd med sig och då kommer den verkligt stora svekdebatten, bryta decemberöverenskommelsen och stödja sig på Sd i de fall de tycker lika. Det tror jag inte han gör utan han låter alliansen få överta alla problem, invandringen, försvaret, jobben, skolan, sjukvården.

Att det går dåligt redan nu tyder på att Löfven kommer att utlysa ett extraval under 2016 eller tidigt 2017 om han får chansen. Han vill förlora makten den är för jobbig! Men han kanske får problem hitta en anledning för Alliansen vill inte heller om Kd hänger på gärdesgården.

Alliansen vill inte ta ansvar för Sverige i den rådande konjunkturen med massinvandring på halsen usel skola som de vet varför de har invällarbarnen, försvarets stora brister, sjukvårdens ökande kris etc.

Så vi har ett begynnande chicken race, ingen vill regera. Bara Sd vill, men det vill inte de andra att Sd ska göra.
Löfven kommer aldrig att bryta DÖ för att det går dåligt i opinionen för honom. Att som parti konstatera att "vi är för dåliga för att regera så vi lämnar över makten till oppositionen" kommer aldrig att hända(då är det lika bra att lägga ner partiet om man inte vill ha något politiskt inflytande). Framförallt inte när det gäller det klassiska gamla Socialdemokraterna. Detta låter som rent önsketänkande från din sida.

För att det ska bli omval krävs det att alliansen bryter DÖ och Löfvens budget faller.

Blir alliansen större vid ett omval kommer det räcka för SD att stödja S budget. Det blir alltså omöjligt för alliansen att regera. Därför finns det ingen anledning för alliansen att bryta DÖ så länge de inte kan tänka sig ett samarbete med SD.
2015-05-01, 14:49
Medlem
flipflaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Nej det är inte nödvändigt men framförallt är det fortfarande inte relevant för mitt inlägg som du citerade.
Hur menar du nu? Kan du utveckla ditt resonemang, jag tror att jag kan ha missförstått det du skrev.
2015-05-01, 14:52
Medlem
flipflaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Minsann. När kom detta in i grundlagen?
Ska SIFO-siffror styra nä det ska bli val? Då skulle vi ha al väldigt ofta....oppositionen brukar gå bra under mellanvalsperioder.
Var läste du om grundlagen? I mitt inlägg?

Kanske du, som verkar insatt, kan upplysa mig om vad som Regeringsformen anger avseende omval? Om du vet alltså, vet du inte så kan du ju skriva vad du tror bara.
2015-05-01, 17:00
Medlem
Ni drar alldeles för stora slutsatser (önsketänker) om Sossarnas "ras" till 27%. Intressant att se hur högerskribenter kommer fram ur depressionen igen för detta lilla - "upp som en sol, ner som en pannkaka" mentalitet.

Sossarna pendlade även före valet 2014 ner till ca 27%, och upp till ca 33% i olika OU, det är rent normala siffror, Sossarna har en hög amplitud. Dessutom är det oftast i stort sett ren kannibalisering inom blocket.

Efter att ha lagt en budget kommer det ju svängningar.

Att oppositionen leder i mellanvalsperioder är också normalt, från båda blocken. Det är lätt att bjuda 17 miljarder till försvaret i opposition, efter att själv ha urholkat försvaret i åtta år.

Regeringen har inte gjort mycket väsen av sig i det hela taget, undantaget civilkuraget mot Islam från Margot Wallström. Passiviteten beror givetvis på det extremt svaga palamentariska läget.

Svetsarn är en relativt skicklig politiker, det har han tydligt visat gång på gång. Dessutom är motståndet relativt svagt efter att Imamen försvann. Fast å andra sidan sägs det att "dö" var regiserat av Imamen?
Senast redigerad av ImamReinfeldt 2015-05-01 kl. 17:54.
2015-05-01, 17:12
Medlem
kastabollens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ImamReinfeldt
Sosssarna pendlade även före valet 2014 ner till ca 27%, och upp till ca 33% i olika OU, det är rent normala siffror, Sossarna har en hög amplitud.
Sossarna var nere på 27% i en mätning (trumvirvel Sifo) och då för att mätningen gjorts i samband med att en fotbollsmatch gick på TV. Då fick miljöpartiet 10%+. Den här gången har alla OI redovisat ras för (S) och ingen mer än Sifo tror att Miljöpartiet har farit iväg som en raket.
2015-05-01, 17:35
Medlem
Goldwaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kastabollen
Sossarna var nere på 27% i en mätning (trumvirvel Sifo) och då för att mätningen gjorts i samband med att en fotbollsmatch gick på TV. Då fick miljöpartiet 10%+. Den här gången har alla OI redovisat ras för (S) och ingen mer än Sifo tror att Miljöpartiet har farit iväg som en raket.

Detta är en viktig poäng. När S under Juholt-kalabaliken föll ner mot 25% så rusade MP i opinionen och låg väl, vill jag minnas, stabilt kring 11-12% i de flesta mätningar, under några månader. Det gör inte MP idag.

Nu ska vi inte drar några allt för långtgående slutsatser, tycker jag. Att S tappar kan bero på budgeten som är spretig och vars syfte är oklart, men om det är fallet så lär väljarna återvända mycket snart. Om däremot S stabiliserar sig på 27% eller mindre blir det högintressant. Frågan är då hur mycket mer S kan tappa innan Löfven och hans regering på allvar ifrågasätts av de egna. Och om S tappar alltför mycket, och regeringen fortsätter avge ett instabilt och icke-tillförlitlgit intryck som idag lär Allianspartierna snart frestas av att bryta DÖ och tvinga fram ett nyval, då kan man faktiskt besegra S för kanske evig tid. För SD är påväg att vinna arbetarklass- och landsbygdsrösterna.

Jag tror dock att vi kan få se en regeringsombildning till hösten, då de sämsta ministrarna kastas ut och lite mer hardcore gråsossar mobiliseras för att ge regeringen den typiska socialdemokratiska prägel som S-ledda regeringar brukar ha. Dagens regering är alltför ung och med alltför tydligt MP-inflytande för att erbjuda stabilitet.
2015-05-01, 18:08
Medlem
Menveds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goldwater
Detta är en viktig poäng. När S under Juholt-kalabaliken föll ner mot 25% så rusade MP i opinionen och låg väl, vill jag minnas, stabilt kring 11-12% i de flesta mätningar, under några månader. Det gör inte MP idag.
När sossarna hade som lägst i januari 2012 så samlade S+MP+V tillsammans 43,7 procent. Idag får samma partier 40,5 procent.

Viss krisstämning borde infinna sig.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in