Det var Mxarks gripande som visades i media. Mxartin gick ju själv till polisen när han förstod att dom sökte honom
Är du säker på det? Martin har i alla fall en sån jacka som den de grep på Dalaberg hade. De kan ju ha likadana jackor i och för sig. Tittade man på P4 västs filmklipp tyckte jag att det var mer likt M*rtins kroppsspråk än M*rks. Plus om man läser vilka tider de blev anhållna så stämmer det bättre.
Ja, jag har hakat upp mig på att det tar så lång tid (15 dagar) innan MGM3 fastnar i förhör efter bröderna. Hade det funnits nåt i MGM1+2´s privata mobiler skulle det väl gått fortare att hitta honom?
Sen görs husrannsakan hos MGM3, och häktad raskt som tusan.
Sen grips MGM4 och dagen efter är de ute i det gröna och letar med metalldetektor? Sen sitter han kvar frivilligt, massor med husrannsakningar sker - och nu förändras rubriceringen.
Jag hoppas iaf de hittat nåt som är väldigt signifikant.
Spekulerande bidrag till dig Develi gällande ditt påtalade glapp på 15 dagar mellan MGM1-MGM2 och MGM3
- MGM3 kan nog rent teoretiskt ha haft mobiltrafik med MGM1 eller MGM2 och MGM4, men från en kontantkortstelefon, vilken kan ha hittats hemma hos honom vid husrannsakan alternativt vid förhör. Polisen kan väl ha haft ett mobilnummer men att de inte vetat vem det gick till...Alternativt att när MGM3 plockades in till förhör kollade de hans mobil och vips blev det pådrag...
- Äldre mobiler från stenåldern med kontankort är inte så lätta att spåra...
- MGM3 kan väl undvikit att använda mobil helt och hållet den aktuella kvällen då han visste att den kan spåras osv.
- Alternativt att MGM3s mobil var trasig, och om han inte gick att nås på mobil så skedde kanske kommunikationen över social media, vilket gjorde att det blev svårare för polisen (tog längre tid) att ta reda på vem som är användare på forumet.
- Kanske skedde ingen tele/internet-kommunikation alls den aktuella kvällen utan de kanske bara möttes upp random, om de nu träffades över huvud taget.
- Inte helt otänkbart att någon "utomstående" kanske ett vittne berättat om MGM3 vid allmänna förhör som gjorts löpande efter dådet med flera hundra och att polisen då först kollade honom mer noggrant.
Senast redigerad av ulvan 2015-04-29 kl. 15:00.
Anledning: Förtydligande
[quote=ulvan|53171660]Spekulerande bidrag till dig Develi gällande ditt påtalade glapp på 15 dagar mellan MGM1-MGM2 och MGM3
Citat:
Ursprungligen postat av ulvan
- MGM3 kan nog rent teoretiskt ha haft mobiltrafik med MGM1 eller MGM2 och MGM4, men från en kontantkortstelefon, vilken kan ha hittats hemma hos honom vid husrannsakan alternativt vid förhör. Polisen kan väl ha haft ett mobilnummer men att de inte vetat vem det gick till...Alternativt att när MGM3 plockades in till förhör kollade de hans mobil och vips blev det pådrag...
- Äldre mobiler från stenåldern med kontankort är inte så lätta att spåra...
- MGM3 kan väl undvikit att använda mobil helt och hållet den aktuella kvällen då han visste att den kan spåras osv.
Ja? Det är ju det jag skriver om - en separat telefon. Kontakten dem emellan har kanske skett via annan telefon än de ordinarie privata. Därav lång tid för att koppla honom till dådet.
Citat:
- Alternativt att MGM3s mobil var trasig, och om han inte gick att nås på mobil så skedde kanske kommunikationen över social media, vilket gjorde att det blev svårare för polisen (tog längre tid) att ta reda på vem som är användare på forumet. .
Det går nog snabbt av en från krim att luska ut via brödernas datorer.
Jmfr: en mobiltömning tar några minuter... tror att datorer är piece of cake för dem likaväl.
Sen var MGM3 trots allt på flera förhör innan han anhölls.
Citat:
- Kanske skedde ingen tele/internet-kommunikation alls den aktuella kvällen utan de kanske bara möttes upp random, om de nu träffades över huvud taget. .
Tror jag inte. Ett möte av den kalibern föregås garanterat av mobilkontakt. De kom trots allt direkt från Thailand. Och ja, jag tror de träffades. Speciellt nu med de nya uppgifterna om misstanke om grovt vapenbrott - att han såg till att vapen kom fram innan dådet (misstänkt medhjälp mord)
Citat:
- Inte helt otänkbart att någon "utomstående" kanske ett vittne berättat om MGM3 vid allmänna förhör som gjorts löpande efter dådet med flera hundra och att polisen då först kollade honom mer noggrant.
MGM3 är som sagt inne vid andra tillfällen på förhör. Citerar:
"– Det var en planerad hämtning av den här mannen och han har hörts vid ett par tillfällen. En rad husrannsakningar har också ägt rum, säger kriminalkommissarie Thord Haraldsson"
Det är just detta jag skriver om - hade det gått via MGM1 eller 2´s privata mobiler hade det gått snabbare. Dvs att det funnits nåt mer konkret kopplat till dådet mellan dem i de ordinarie privata mobilerna.
Vet inte så mk om bilen jag tror inte att bilen har nånting med det här o göra alls. Han hade fått vapnet runt halv 12 tiden. Dom hade 2 st vapen en fanns redan i uddevalla och den andra fick han av mgm3 samtidig som han fick pengar mgm1 då
QUOTE=goxosha MG3 kom Ljungskile / i taxi där han varit på fest för att lämna ett vapen direkt till en av MGM1 eller 2
Ja? Det är ju det jag skriver om - en separat telefon. Kontakten dem emellan har kanske skett via annan telefon än de ordinarie privata. Därav lång tid för att koppla honom till dådet.
<cut>
Det går nog snabbt av en från krim att luska ut via brödernas datorer.
Jmfr: en mobiltömning tar några minuter... tror att datorer är piece of cake för dem likaväl.
Sen var MGM3 trots allt på flera förhör innan han anhölls.
Okej Vad jag menar att det kan finnas massa olika anledningar, se förklaring mm i spoiler
, även andra än den sk "extra firmatelefonen". Han behöver inte haft en Iphone (som är lättast att spåra?). Han kanske bara hade en mobil med kontantkort t ex (eller någon av de andra anledningarna jag skrev i mitt tidigare inlägg). Eller så kanske det inte ens fanns någon "bevisligen" misstänkt mobiltrafik mellan MGM3 och de övriga i mobilerna för MGM1 och MGM2. Jag tror knappast MGM3 messat : Broshan har ett vapen du kan använda men måste förbi och fixa ammunition först, kommer förbi med fulladdat vapnet innan ni ska till BP så se till att ha para hemma (5000kr)
OM tex MGM3 mot förmodan skulle ha messat MGM1 eller MGM2 tror jag snarare han skrivit nåt med "välkommen hem broooshan, vi måste nog ta en fika redan ikväll så jag tar med fikabröd så ni får betala eftersom jag levererar . Det kanske skulle betyda en sak för de inblandade men för utomstående ser det ut som de ska fika och anses nog inte vara skäl till anhållan om man messat om fikabröd
Alla som MGM1 och MGM2 har ringt blir nog inte anhållna/häktade hur som helst Tror man inte kan anhålla/häkta någon bara för en person har råkat ringa eller messat en misstänk mördare men personen kan säkert tas in för förhör, vilket gjordes. Kanske MGM3 och MGM1 och MGM2 historier ej stämmer överens om vad de gjorde under kvällen natten.
När slutade MGM3 prata förresten? Har han varit tyst vid de ursprungliga förhören också? Eller var det när det hettade till som han knep igen munnen?
Gällande att få fram personuppgifter mm gällande användare på nätet kan det ta tid. Har väl hänt att forum tom struntat att lämna ut uppgifter trots att det är polisen frågar efter uppgifterna
Lade till: orden "mellan MGM3 och de övriga" så det skulle bli mer tydligt att jag menade MGM3
Senast redigerad av ulvan 2015-04-29 kl. 18:02.
Anledning: förtydling
Okej Vad jag menar att det kan finnas massa olika anledningar, se förklaring mm i spoiler
, även andra än den sk "extra firmatelefonen". Han behöver inte haft en Iphone (som är lättast att spåra?). Han kanske bara hade en mobil med kontantkort t ex (eller någon av de andra anledningarna jag skrev i mitt tidigare inlägg). Eller så kanske det inte ens fanns någon "bevisligen" misstänkt mobiltrafik i mobilerna för MGM1 och MGM2. Jag tror knappast MGM3 messat : Broshan har ett vapen du kan använda men måste förbi och fixa ammunition först, kommer förbi med fulladdat vapnet innan ni ska till BP så se till att ha para hemma (5000kr)
OM tex MGM3 mot förmodan skulle ha messat MGM1 eller MGM2 tror jag snarare han skrivit nåt med "välkommen hem broooshan, vi måste nog ta en fika redan ikväll så jag tar med fikabröd så ni får betala eftersom jag levererar . Det kanske skulle betyda en sak för de inblandade men för utomstående ser det ut som de ska fika och anses nog inte vara skäl till anhållan om man messat om fikabröd
Alla som MGM1 och MGM2 har ringt blir nog inte anhållna/häktade hur som helst Tror man inte kan anhålla/häkta någon bara för en person har råkat ringa eller messat en misstänk mördare men personen kan säkert tas in för förhör, vilket gjordes. Kanske MGM3 och MGM1 och MGM2 historier ej stämmer överens om vad de gjorde under kvällen natten. Konstigt bara att MGM3 hade narkotika... Borde han inte ha misstänkt att polisen kunde knacka på.
När slutade MGM3 prata förresten? Har han varit tyst vid de ursprungliga förhören också? Eller var det när det hettade till som han knep igen munnen?
Gällande att få fram personuppgifter mm på användare på nätet kan det ta tid. Har väl hänt att forum tom struntat att lämna ut uppgifter trots att det är polisen frågar efter uppgifterna
Citerar Daniel Edsbagge:
"– Den tekniska bevisningen består bland annat av att vi har analyserat mobiltelefonerna, det är ingen hemlighet. Det gör att vi kan säga att det sannolikt är så att de befunnit sig på platsen för mordet och även vid tidpunkten för mordet."
Alltså grovt, det är mobiltelefontrafik som satte dit bröderna från start.
Vad som band MGM3 till dåden är däremot ett mysterium. Eftersom att utredningen uppenbart lagt rabarberna på brödernas telefoner, så borde indikationer hittas på åtminstone MGM3, iaf inom 15 långa hektiska utrednings-dagar.
Men det tog alltså 15 dagar, och ett beskriven "nästan slump" för att knipa MGM3. Han greps i samband med förhör, alternativt planerad hämtning till förhör.
Polisen hade inte en janne låter det som..
Visst, MGM3 kan ha bjudit in till "fika" och det har hittats av utredningen tidigt. Men tro inte för en sekund att en luttrad utredare går på en sådan enkel bluff.
Vidare så har dom knappast kommunicerat med brevduvor eller rök eller något annat seriöst..
Alltså, hur klarade sig MGM3 undan så länge som han gjorde?
Tanken om separata okända kontantkorts-telefoner sinsemellan, ligger ganska nära till hands.
Telefoner där vapensnack, narkotikasnack och mordsnack ägt rum. Telefoner som gömts i någon skogsdunge efter dåden?
Eftersom att MGM4 uppenbarligen pratat från start, kan han ha suttit på kunskapen som ledde till att metalldetektor-poliserna kom bärandes på påsar ur skogen.
Jag har svårt att se någon annan möjlighet till kommunikation mellan MGM-bröder och MGM3. Det borde hittats tidigare i så fall.
MGM3 har i min vetskap enbart nekat till brott. Det har inte framgått om han vare sig pratat eller varit tyst i häktet.
Senast redigerad av rotesau 2015-04-29 kl. 17:43.
Edit 1: Tillägg om vapnet
"I häktningsframställan skriver Rinsell att mannen misstänks för grovt vapenbrott dagarna före trippelmordet.
– Vi påstår att han under den här perioden har hanterat ett vapen."
Edit 2: Tillägg om narkotika
"– Det säger jag inte heller men det överstiger gränsen för grovt brott. Gränsen varierar vilket preparat det handlar om, så eftersom jag in kan berätta vilket preparat så blir det hypotetiskt."
I samband med att han förhördes/greps i slutet på mars gjorde väl polisen husrannsakan hos MGM3 och fann narkotika har jag för mig. Är det denna narkotika som han NU är misstänkt för gällande "grovt narkotikabrott"?
Hur mycket narkotika behövs för att det ska räknas som grovt (särskilt stor mängd narkotika)?
Kan detta stämma:
fem kilo cannabis , eller
ett halvt kilo amfetamin, eller
eller ett hekto kokain
I samband med att han förhördes/greps i slutet på mars gjorde väl polisen husrannsakan hos MGM3 och fann narkotika har jag för mig. Är det denna narkotika som han NU är misstänkt för gällande "grovt narkotikabrott"?
Hur mycket narkotika behövs för att det ska räknas som grovt (särskilt stor mängd narkotika)?
Kan detta stämma:
fem kilo cannabis , eller
ett halvt kilo amfetamin, eller
eller ett hekto kokain
Nej, till en början greps MGM3 för vad som betecknas "narkotikabrott". Det hela beskrivs som en tillfällighet, i samband med inledande förhör. Nästintill en bagatell i mina öron.
Källa: http://bohuslaningen.se/nyheter/uddevalla/1.3860135-21-arig-man-anhallen-misstankt-for-medhjalp
Om det vid husrannsakan redan då hittats till vad som räcker för "grovt narkotikabrott", så hade den rubriceringen suttit på MGM3 sedan start.
Vi hade med största säkerhet också läst rubriker på det.
Dagens tillagda rubriceringar på MGM3 är helt nya ärenden som berör trippelmorden.
Senast redigerad av rotesau 2015-04-29 kl. 18:17.
Citerar Daniel Edsbagge:
"– Den tekniska bevisningen består bland annat av att vi har analyserat mobiltelefonerna, det är ingen hemlighet. Det gör att vi kan säga att det sannolikt är så att de befunnit sig på platsen för mordet och även vid tidpunkten för mordet."
Alltså grovt, det är mobiltelefontrafik som satte dit bröderna från start.
Vad som band MGM3 till dåden är däremot ett mysterium. Eftersom att utredningen uppenbart lagt rabarberna på brödernas telefoner, så borde indikationer hittas på åtminstone MGM3, iaf inom 15 långa hektiska utrednings-dagar.
Men det tog alltså 15 dagar, och ett beskriven "nästan slump" för att knipa MGM3. Han greps i samband med förhör, alternativt planerad hämtning till förhör.
Polisen hade inte en janne låter det som..
Visst, MGM3 kan ha bjudit in till "fika" och det har hittats av utredningen tidigt. Men tro inte för en sekund att en luttrad utredare går på en sådan enkel bluff.
Vidare så har dom knappast kommunicerat med brevduvor eller rök eller något annat seriöst..
Alltså, hur klarade sig MGM3 undan så länge som han gjorde?
Tanken om separata okända kontantkorts-telefoner sinsemellan, ligger ganska nära till hands.
Telefoner där vapensnack, narkotikasnack och mordsnack ägt rum. Telefoner som gömts i någon skogsdunge efter dåden?
Eftersom att MGM4 uppenbarligen pratat från start, kan han ha suttit på kunskapen som ledde till att metalldetektor-poliserna kom bärandes på påsar ur skogen.
Jag har svårt att se någon annan möjlighet till kommunikation mellan MGM-bröder och MGM3. Det borde hittats tidigare i så fall.
MGM3 har i min vetskap enbart nekat till brott. Det har inte framgått om han vare sig pratat eller varit tyst i häktet.
bra att du reagerade jag tror det kan ha blivit otydligt i mitt tidigare inlägg Jag vet att det finns mobiltrafik mellan MGM1 och MGM2, det har ju varit offentligt sedan länge, men jag menade mellan MGM3 och MGM1-MGM2. För eventuell mobiltrafik mellan MGM1-MGM2 och MGM3 tror jag inte har kommenterats av t ex åklagaren. DVS det finns väl ingen offentlig uppgift på att polisen bundit MGM3 till bröderna genom mobiltrafik. Däremot finns det väl påstående om att MGM4(?) var inringd från Lysekil (men den uppgiften är väl inte "offentlig/verifierad" än).
En dumpad/gömd mobil i skogen? Hur kan MGM ha kommit på något sådant? Kan han ha tappat den där? En mobil som är bränd borde man väl plocka isär/slå sönder (och dumpa delarna i olika sopnedkast) och klippa simkortet i smådelar. Vem vill bli bunden till Mord? Men mobilen kanske var "dyr" så den som gömde den kanske inte ville så sönder en dyr mobil eller att man fick för sig att spara den för att visa att man "bara" var medhjälpare och inte "huvudman". Har för fått för mig att mer etablerade kriminella/knarkpersoner byter mobil och nummer ofta och slänger den gamla telefonen när de byter men att en del dumsnåla/orutinerade spar mobilen då de inte vill slänga den av den ena eller andra anledningen.
Det är väl inte helt uteslutet att det kan vara en mobil som polisen fann i skogen, men jag tror det var något annat nåt som man inte kan slå sönder eller elda upp. Men någon av MGM1-4 kanske tillfälligt dumpade något där mitt i natten och tänkte gå tillbaka dit sen med syfte att ändra gömställe, men fick aldrig möjlighet till det.
Senast redigerad av ulvan 2015-04-29 kl. 18:51.
Varför vill inte polisen berätta om dom hittat vapnet eller inte?
Någon bra teori?
Kan bero på yppandeförbudet? Skulle de inte ha hittat det och går ut med info kanske nån som känner till gömställen letar upp det/dem och gömmer igen
eller de hittat vapen men inte är färdiga med dna och allt annat bevis
Senast redigerad av pumanpuma 2015-04-29 kl. 19:10.