• 1
  • 2
2015-04-27, 19:58
Medlem
Tjena, jag är en kille på tjugo år, som nu har ett dilemma.. Jag har sen ungefär fyra veckor tillbaka börjat att tappa väldigt mycket hår, i duschen, i hårborsten, och likaså när jag bara drar handen igenom håret så tappar jag massor med hår. Kan tilläggas att mitt hår är axellångt. Imorse vaknade jag upp med en bunt hårstrån på kudden..

Har läst lite om håravfall om kommit fram till att det finns tillfälligt håravfall och ärftligt håravfall..
Har inte fått några upphöjda flikar i pannan, utan jag tappar mest hår överallt på huvudet. Inga kala fläckar mitt uppe på hjässan heller.

Läste lite att man kan tappa hår 2-3 månader efter att man varit med om en jobbig infektion eller febersjukdom? Vilket jag var med om för 3 månader sedan. Då jag hade 39-41 graders feber i två veckor..

Kan det röra sig om tillfälligt håravfall? Hur stoppar man det isåfall?

Och ni som har tappat/förlorat ert hår, hur började det? Och i vilken ålder?
Senast redigerad av Aleex18 2015-04-27 kl. 20:02.
Citera
2015-04-27, 20:24
Medlem
sickboy-teds avatar
Din stackare

Hoppas för din skull att det är tillfälligt, men du får nog göra undersökning och kolla upp det för att vara säker, vårdcentralen kanske?
Citera
2015-04-27, 20:34
Medlem
Demonss avatar
Var kommer du ifrån TS? Asiatiska länder har jävligt stora problem med håravfall (på killar) Och då är det nog ärftligt.
Citera
2015-04-27, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aleex18
Tjena, jag är en kille på tjugo år, som nu har ett dilemma.. Jag har sen ungefär fyra veckor tillbaka börjat att tappa väldigt mycket hår, i duschen, i hårborsten, och likaså när jag bara drar handen igenom håret så tappar jag massor med hår. Kan tilläggas att mitt hår är axellångt. Imorse vaknade jag upp med en bunt hårstrån på kudden..

Har läst lite om håravfall om kommit fram till att det finns tillfälligt håravfall och ärftligt håravfall..
Har inte fått några upphöjda flikar i pannan, utan jag tappar mest hår överallt på huvudet. Inga kala fläckar mitt uppe på hjässan heller.

Läste lite att man kan tappa hår 2-3 månader efter att man varit med om en jobbig infektion eller febersjukdom? Vilket jag var med om för 3 månader sedan. Då jag hade 39-41 graders feber i två veckor..

Kan det röra sig om tillfälligt håravfall? Hur stoppar man det isåfall?

Och ni som har tappat/förlorat ert hår, hur började det? Och i vilken ålder?

Har du varit utomlands? Jag var i Asien ett längre tag och tappade en hel det hår (är tjej) men det slutade av sig självt. Var förmodligen pga stress eller klimatomställning.
Citera
2015-04-27, 20:40
Medlem
Vill även tillägga att det är normalt att tappa hår i perioder så försök att inte stressa för mycket!
Citera
2015-04-27, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hejhejtjej
Har du varit utomlands? Jag var i Asien ett längre tag och tappade en hel det hår (är tjej) men det slutade av sig självt. Var förmodligen pga stress eller klimatomställning.

Ja, har precis kommit hem från en 4 månaders lång resa i Asien, väl nere i Asien märkte jag inte av något håravfall. Men nu när jag kommit hem har jag börjat tappa massa hår. Hur länge pågick det? Tog du några kosttillskott?
Citera
2015-04-27, 20:51
Medlem
[quote=Demons|53152957]Var kommer du ifrån TS? Asiatiska länder har jävligt stora problem med håravfall (på killar) Och då är det nog ärftligt.[/QUOTE

Asså, det visste jag inte! Är född och bosatt i Sverige!
Citera
2015-04-27, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sickboy-ted
Din stackare

Hoppas för din skull att det är tillfälligt, men du får nog göra undersökning och kolla upp det för att vara säker, vårdcentralen kanske?

Åkte till vårdcentralen häromdan, dels för att jag har lite sömnproblem, men dessutom pga håravfallet, doktorn tittade lite i hårbotten och konstaterade att den var lite röd.. (Vilket när jag frågat min syster och mamma, sa att de var pyttelite rött) iallafall, så fick jag en "Betnovat lösning" som jag skulle ta i hårbotten två gånger om dagen..

Känns inte som det har gett nått vidare resultat dock
Citera
2015-04-27, 20:58
Medlem
Citat:
Ja, har precis kommit hem från en 4 månaders lång resa i Asien, väl nere i Asien märkte jag inte av något håravfall. Men nu när jag kommit hem har jag börjat tappa massa hår. Hur länge pågick det? Tog du några kosttillskott?

Där har vi förmodligen förklaringen! Beror nog på klimat eller kulturomställning snarare än kosten. Jag tog inget kosttillskott och det försvann av sig själv efter en månad eller två. Oroa dig inte, det kommer förmodligen snart gå över och det ser ut som att du tappar mer än du egentligen gör!
Citera
2015-04-27, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hejhejtjej
Där har vi förmodligen förklaringen! Beror nog på klimat eller kulturomställning snarare än kosten. Jag tog inget kosttillskott och det försvann av sig själv efter en månad eller två. Oroa dig inte, det kommer förmodligen snart gå över och det ser ut som att du tappar mer än du egentligen gör!

Om detta nu är fallet, så hade jag blivit överlycklig Hur mycket hår tappade du, när du borstade dig t.ex? Och blev du märkbart tunnare i håret?
Tack för ditt svar!
Citera
2015-04-28, 07:59
Medlem
Citat:
Om detta nu är fallet, så hade jag blivit överlycklig Hur mycket hår tappade du, när du borstade dig t.ex? Och blev du märkbart tunnare i håret?
Tack för ditt svar!

Jag önskar någon lugnade mig när jag tappade hår får jag var också stört orolig..är bara glad att hjälpa till Jag tappade jättemycket, fick panik när jag hade duschat för det låg sjukt mycket i golvbrunnen och i borsten! Märkte dock inget på morgonen på kudden men så fort jag drog fingrarna genom håret så lossnade det massor, varje gång.

Det syntes ingenting för jag har jättetjockt hår men jag kände det själv, och min frisör kunde också känna skillnad. Men nu märks ingenting det är precis som vanligt.

Så sluta stressa, det kommer gå över Ha det gott!
Citera
2015-04-28, 16:15
Medlem
Powers55s avatar
Förnekelse är farligt. När killar tappar hår är det nästan alltid genetiskt.

Lägg upp en bild med håret bakåtkammat kan jag göra en bedömning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in