2015-04-27, 02:30
Medlem
Aja Bajas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FranzLisztBlevEj75
Ny uppdatering med grafer för flera partier samtidigt ("banden" i de första tre graferna reflekterar modellens osäkerhet).

Det kan eventuellt vara problem med att förhandsvisa hela pdf:en, så ladda ner den och visa med en riktig läsare.
Tack. Nu börjar det se väldigt proffsigt ut, om du inte tar det som en förolämpning förstås. Det här är betydligt bättre än vad proffsen brukar redovisa. Nu har du fått med både en viktning som verkar rimlig och konfidensintervall. Snyggt jobbat.

Det jag kan önska mig ytterligare är en graf som visar alla viktade siffror för opinionsinstituten. Ungefär som den översta grafen på status.st fast med dina viktningar inlagda. Det skulle vara roligt att se en graf där Skop eller Sifo kan liga överst en månad. Jag tror att det skulle få folk att även uppskatta mätningarna från de institut som ger låga siffror för SD och göra det lite tydligare hur stora de slumpmässiga felen i mätningarna är.

Jag såg inte de 3 nya graferna i webbläsaren. Var tvungen att ladda ner pdf:en. Hoppas det går att lösa. Jag tror det är många som missar informationen annars. En annan sak som kan bli bättre är dina rubriker över de enskilda partiernas grafer. Första gången jag såg dem tog det lite tid att hitta vilket parti det gällde. Det skulle inte skada med större typsnitt på partinamnet så att det syns och kanske samma färger som i de nya graferna för att få det enhetligt.
2015-04-27, 03:43
Medlem
svallerbyttans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FranzLisztBlevEj75
Ny uppdatering med grafer för flera partier samtidigt ("banden" i de första tre graferna reflekterar modellens osäkerhet).

Det kan eventuellt vara problem med att förhandsvisa hela pdf:en, så ladda ner den och visa med en riktig läsare.

Skitsnyggt måste jag säga. Får man fråga vilket språk modellen är kodad i? Hade varit kul om man kunde få upp en online-version. En scraper som uppdaterar med data från status.st hade jag kunnat slänga ihop rätt enkelt. Har även en webbserver som det hade kunnat ligga på.
2015-04-27, 22:39
Medlem
När kommer nästa opinionsundersökning?
2015-04-27, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EuroD
Det är bara en tidsfråga tills nyvalet blir officellt. För varför göra propaganda i media om det är så pass långt till ordinare val?

Därför att de redan fått pröjsa för det! Ibland är den enklaste förklaringen alltför uppenbar.
2015-04-27, 22:41
Medlem
SmokeOns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Möllan63

Förhoppningsvis inte förrän nästa månad. 16,3 är en härligt fin siffra på status.
2015-04-27, 23:06
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Möllan63

Och vad kommer den att visa. Bråket med ungdomsförbundet är det reklam eller har det någon negativ effekt. Ärligt tror jag inte det vad finns det annat att säga att man röstar på om man är invandringskritisk. Så nästa mätning borde vara ytterligare uppåt. Sifos senaste mätning är märklig.

Vi får se vad SCB har när den kommer nu i maj. För ett år sedan 8,1% jo just det, inte mer. Fast efter valet kastade de på lite mer, 12,4% i november -14.
2015-04-27, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmokeOn
Förhoppningsvis inte förrän nästa månad. 16,3 är en härligt fin siffra på status.
Ipsos ska in. Även om den hamnar efter månadsskiftet vilket den ofta gör, så kommer den att räknas som aprilmätning. Om den hamnar på 13% så blir medel 15,8%. För att tangera 16% krävs 14,4%, en uppgång på 1,6% i Ipsos. Inte så troligt.
2015-04-28, 00:09
Medlem
Bengt-Bedrups-hatts avatar
Ipsos kommer att ge runt 11%. Och sen en lång fantasitext i DN om att turbulensen i partiet skrämt bort enorma mängder väljare. Texten är redan färdigskriven sedan flera dagar tillbaka.
2015-04-28, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bengt-Bedrups-hatt
Ipsos kommer att ge runt 11%. Och sen en lång fantasitext i DN om att turbulensen i partiet skrämt bort enorma mängder väljare. Texten är redan färdigskriven sedan flera dagar tillbaka.
Jag tror iofs det kan finnas en kortvarig skämseffekt i såna lägen. Alltså att telefonmätningar som Sifo och Ipsos visar en nergång när det är mycket skit om SD och därför extra pinigt att svara SD just då, sen går det över. Medan det inte märks i webbpaneler alls. Fast ökningen i Novus talar ju emot det. (Demoskop gjordes innan turbulensen.)
2015-04-28, 06:37
Medlem
Jag är med i Youguv's nästa OU. Röstade såklart SD!
2015-04-28, 23:27
Medlem
Mantillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av att
För femtielfte gången, det blir inget nyval. Varför skulle S+MP eller Alliansen vilja ha ett nyval? De enda som skulle tjäna på ett nyval är SD. Och Alliansen är bara glada att de slipper sitta i regeringen nu.
Det handlar inte om vad "S+MP eller Alliansen" skulle vilja ha, utan om hur de enskilda riksdagsmännen röstar i voteringen i juni. Många M-riksdagsmän har t.ex. redan uttalat att de inte känner sig särskilt bundna av DÖ:n, i synnerhet som de först fick kännedom om den samtidigt som alla andra, via medierna, vilket inte är brukligt i en så pass viktig fråga.
För övrigt existerar inte Alliansen längre, allra minst i den här frågan där partierna lägger fram egna budgetmotioner både nu och sannolikt även vid framtida budgetar. Det finns med andra ord gott om tillfällen framöver där ett nyval kan bli aktuellt till följd av en budgetomröstning.
2015-04-28, 23:37
Medlem
atts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mantilla
Det handlar inte om vad "S+MP eller Alliansen" skulle vilja ha, utan om hur de enskilda riksdagsmännen röstar i voteringen i juni. Många M-riksdagsmän har t.ex. redan uttalat att de inte känner sig särskilt bundna av DÖ:n, i synnerhet som de först fick kännedom om den samtidigt som alla andra, via medierna, vilket inte är brukligt i en så pass viktig fråga.
För övrigt existerar inte Alliansen längre, allra minst i den här frågan där partierna lägger fram egna budgetmotioner både nu och sannolikt även vid framtida budgetar. Det finns med andra ord gott om tillfällen framöver där ett nyval kan bli aktuellt till följd av en budgetomröstning.

Hmm. Vore bra om det var så. Partipiskan brukar dock vara mäktig. Jag befarar att riksdagsmännen som vanligt följer partilinjen. Och där är det DÖ som gäller alltfort.

Var är Ipsos för övrigt. 13,2 tippar jag att de kommer att ge denna månad. En uppgång, men bara lite.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in