2015-04-27, 19:53
Medlem
Nu har jag jobbat på industri i ca 3 månader, och jag undrar hur man ska stå ut att fortsätta? En sådan helvetes värk i ryggen och axlar som jag haft i 3 månader nu, har jag aldrig varit med om tidigare.
Kan ej sova om nätterna p.g.a detta, vilket gör att jag blivit fruktansvärt trött. Jag har sedan tidigare varit utbränd, och kanske fortfarande är det så beror möjligtvis på det??
Jaja, ni som jobbar på monotona arbetsplatser, hur står ni ut? Finns det något man kan göra åt det, eller ska man acceptera det faktum att man ej är gjord för ett sådant arbete, och se sig om efter ett annat? Idag är det svårt att hitta jobb, så egentligen vill jag inte säga upp mig.
Men när man inte riktigt klarar av det så ser jag inga andra alternativ.
Citera
2015-04-27, 19:58
Medlem
Mår du påtagligt dåligt av det så ska du självklart säga upp dig, eller i alla fall berätta det för chefen som kanske kan överväga att ge dig bättre lämpade sysslor.

Jag har aldrig jobbat i industri, men jag tycker att det låter ganska trevligt och avslappnande. Kontorsjobb kan vara enormt påfrestande mentalt.

Men varför sover du dåligt? Är det för att du har ont eller för att du är stressad? Du säger att du har ont, men du säger också att du tidigare varit utbränd så jag kan inte avgöra om dina sömnproblem är fysiska eller psykiska.
Citera
2015-04-27, 20:00
Medlem
Petter.Dasss avatar
Ingen är gjord för sådant arbete.

Ta upp det med ditt skyddsombud och/eller facket, be om ergonomirond eller liknande, kolla om du gör rätt och försök att hålla dig i form. Naivt, jag vet, men vad ska man göra? Jobbade vid ett löpande band ett par år i min ungdom, och det slet hårt kan jag säga. Och då kände jag ändå att arbetsgivaren tog personalens synpunkter på visst allvar. Men kul var det inte. Annat än efter jobbet.
Citera
2015-04-27, 20:06
Medlem
Millediablos avatar
Börja träna din kropp, lätta vikter och core/grundträning typ "ice cream fitness" eller Skivstångskomplex (googla på namnen) Monotona arbeten kräver lite finurlighet, försök att stretcha och variera din arbetsställning. Hör med arbetsgivaren om det finns möjlighet till träning på arbetstid för att förebygga utmattning.

Hur gör andra med samma uppgifter? Finns det ngt hälsoprogram, prata med eventuell HR eller personalchef, facket. Starta en friskvårdsgrupp och hyr in en ergonom som hjälper er att ta fram ett program för att klara arbetet.
Citera
2015-04-27, 20:16
Medlem
krakkels avatar
Jag jobbar inom matindustri, 4 dagar i veckan och står knappt ut, speciellt inte när vi jobbar 12h dagar, annars vid dom få tillfällen som vi jobbar 7-15 är det helt okej.
Citera
2015-04-27, 20:17
Medlem
Sleepyoh22s avatar
Droger. Drick 3 starka när du kommer hem och somna på soffan senast 20 så kan du knega tills du är 50

Annars får du helt enkelt 'harden the fuck up' och se till att fixa skiten, fixa till kroppen så att det löser sig och kriga på, träna på fritiden och kämpa hårt. Eller så får du byta jobb om du inte kan 'harden the fuck up'.
Citera
2015-04-27, 20:37
Medlem
Vad för slags industri är det och vad är ditt arbete?

När jag var lite yngre jobbade jag som montär i 2 år innan jag studerade och till slut landade på andra saker och jag var väl ganska otränad då så man blev ju lite trött men kände aldrig att jag inte hade ork att göra något efteråt, fast jag sportade inte på fritiden eller sådan, dock sov man skönt av det. Jag känner inte igen det en del säger att det är ett dött och själlöst arbete, jag vill minnas det var ganska kul på sitt sätt men som dem flesta jobb är det ju kopplat en hel del till arbetskamraterna.

Fast sen kan ju du ha ett betydligt mer monotont arbete än jag hade då, vi sysslade ju med montering av små till stora maskiner beroende på vad för ordrar det låg inne och dem varierade ju en del samt vad ganska många moment så det var ju inte löpande band precis.

Men berätta gärna lite mer. Och ta och kolla med facket/avdelningens skyddsombud kring ergonomi etc. och ev. hälsofördelar man kan tillgå via arbetet. Tänk på hur du själv lyfter saker också om du gör det, väldigt många är bekväma och bara kör på istället för att ta sig ett par sekunder och lyfta med benen istället.
Citera
2015-04-27, 21:59
Medlem
Jag jobbar som montör av metallprodukter. Väldigt enformig!
Tränar gör jag, vilket har gjort lite skillnad i alla fall, men inte så mycket.
Sover dåligt p.g.a smärta och hög puls som jag vaknar av. Läkarna gör inget så det är väl bara att stå ut eller söka annat jobb som någon sa.
Citera
2015-04-27, 22:34
Medlem
Blondiemans avatar
Jag har jobbat hos försvarsmakten, vaktmästare, butiksanställd, telefonförsljare. Industriarbetare, bank, mäklare, styrelseledamot i störra bostadsbolag m.m. Alla jobb blir mer eller mindre monotona efter ett tag.

Får du inte ont i nacken av dåliga lyft så får du det ist pga stress eller dylikt.
Citera
2015-04-27, 22:39
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheRageInsideMe
Nu har jag jobbat på industri i ca 3 månader, och jag undrar hur man ska stå ut att fortsätta? En sådan helvetes värk i ryggen och axlar som jag haft i 3 månader nu, har jag aldrig varit med om tidigare.
Kan ej sova om nätterna p.g.a detta, vilket gör att jag blivit fruktansvärt trött. Jag har sedan tidigare varit utbränd, och kanske fortfarande är det så beror möjligtvis på det??
Jaja, ni som jobbar på monotona arbetsplatser, hur står ni ut? Finns det något man kan göra åt det, eller ska man acceptera det faktum att man ej är gjord för ett sådant arbete, och se sig om efter ett annat? Idag är det svårt att hitta jobb, så egentligen vill jag inte säga upp mig.
Men när man inte riktigt klarar av det så ser jag inga andra alternativ.

Antingen beror det på dina arbetsuppgifter eller på vad du inte gjort tidigare, d.v.s. om använt eller inte använt kroppen så som man bör till fysiskt ansträngande göromål.
Senast redigerad av Bunny 2015-04-27 kl. 22:41.
Citera
2015-04-27, 23:38
Medlem
sparvsylts avatar
Beror väl på vilken sorts industri du jobbar i men jag tycker det verkar mysigt att jobba i samma grupp och göra exakt samma arbete, dag ut och dag in.

Om det är smärtan du inte orkar med kör träning med kroppsvikt, finns i min mening ingen bättre träning för att hålla sig fit.
Citera
2015-04-28, 01:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheRageInsideMe
Jag jobbar som montör av metallprodukter. Väldigt enformig!
Tränar gör jag, vilket har gjort lite skillnad i alla fall, men inte så mycket.
Sover dåligt p.g.a smärta och hög puls som jag vaknar av. Läkarna gör inget så det är väl bara att stå ut eller söka annat jobb som någon sa.
Låter som en verkstad som glömt att utvecklas. Inget ovanligt.
Jag själv har gått den långa vägen.
Började med monotona jobb men den firman hade redan börjat jobba med arbetsskador. Så efter en utredning började de mad arbetsplatsrotation och frånvaron sjönk drastiskt.
Efter en tid blev jag maskinarbetare. När jag blev uppsagt pluggade jag.
I dag jobbar jag som konstruktör och har även planering på schemat.
Denna firma hade samma problem med arbetsskador, 20 år efter mitt första arbete. Jag drev igenom rotationen. Det satt hårt inne, både bland anställda som inte vågade göra annat än det de var vana vid samt chefer som såg kostnader att utbilda alla.
I dag ser jag siffrorna och den kostnaden det tog var snart intjänad.

Bara ett tips till er som står på samma plats varje dag. Kräv av cheferna att få rotera. Det finns hur mycket studier som hellst i ämnet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in